Ameisenowa Z. 1933. Bestiariusz w Biblii hebrajskiej z XIII wieku (studium ikonograficzne z 6 reprodukcjami). Warszawa.
Google Scholar
Ameisenowa Z. 1935. Das messianische Gastmahl der Gerechten in einer hebräischen Bibel aus dem XIII. Jahrhundert. Ein Beitrag zur eschatologischen Ikonographie bei den Juden. “Monatsschrift für Geschichte und Wissenschaft des Judentums” 79 (N.F. 43/6), 409-422.
Google Scholar
Ameisenowa Z. 1939. The Tree of Life in Jewish Iconography. “Journal of the Warburg Institute” 2(4), 326-345.
DOI: https://doi.org/10.2307/750042
Google Scholar
Avigad N. 1955. Excavation at Beth She’arim. 1954: Preliminary Report. “Israel Exploration Journal” 5(4), 205-239.
Google Scholar
Avigad N. 1957. Excavation at Beth She’arim. 1955: Preliminary Report. “Israel Exploration Journal” 7(2), 73-92.
Google Scholar
Białostocki J. 1982. Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa.
Google Scholar
Cyankiewicz M., Hońdo L., Rozmus D., Rozmus M., Starościak W. 2004. Cmentarze żydowskie w Sławkowie i Dąbrowie Górniczej. L. Hońdo, D. Rozmus (Hrsg.), Studia Judaica Cracoviensia. Series Fontium 9. Kraków.
Google Scholar
Cymbler J. K. 2007. Cmentarz gmin żydowskich Będzina i Czeladzi. The Cemetery of the Jewish Communities of Będzin and Czeladź Poland. Tel Aviv, Kraków.
Google Scholar
Duda E., Długosz E. 2020. Judaica i wybrane pamiątki związane z historią krakowskich Żydów w zbiorach Muzeum Krakowa. Kraków.
Google Scholar
Dumitran D. 2016. Forgotten Houses of the Living. The Jewish Cemetery of Alba Iulia from the Perspective of Recent Investigation. “Brukenthalia. Romanian Cultural History Review Supplement of Brukenthal. Acta Musei” 6, 692-707.
Google Scholar
Gadowska I. 2014. Formy i dekoracje nagrobków z cmentarza żydowskiego w Brzezinach. In: L. Tyszler, A. Marciniak-Kajzer, M. Olędzki (Hrsg.), Brzeziny. Dzieje Miasta i regionu. Studia Brzezinensia 1. Brzeziny, Łódź, 133-150.
Google Scholar
Goberman D. 2000. Carved Memories. Heritage in Stone from the Rusian Jewish Pale. Introduction R. Pinsky, New York.
Google Scholar
Goldberg-Mulkiewicz O. 1986. Obrzędy żałobne i pogrzebowe Żydów polskich. “Polska Sztuka Ludowa” 40(1-2), 103-107.
Google Scholar
Goldberg-Mulkiewicz O. 1987. Współczesne przemiany tradycyjnej wycinanki żydowskiej. “Polska Sztuka Ludowa” 41(1-4), 91-96.
Google Scholar
Goldberg-Mulkiewicz O. 1989. Przenikanie elementów twórczości ludowej między społecznością polską i żydowską. “Polska Sztuka Ludowa” 43(1-2), 105-112.
Google Scholar
Goodenough E. R., Neusner J. 1992. Jewish Symbols in the Greco-Roman Period. Princeton University Press.
Google Scholar
Hońdo L., Rozmus D., Witek A. 1995. Cmentarz żydowski w Pilicy – materiały inwentaryzacyjne, L. Hońdo (Hrsg.). Kraków.
Google Scholar
Hońdo L., Rozmus D., Witkowski S. 2012. Cmentarz żydowski w Jaworznie. Jaworzno, Kraków.
Google Scholar
The Jewish World 1979 – The Jewish World. Revelation, Prophecy, and History, E. Kedourie (Hrsg.). London 1979.
Google Scholar
Katalog Zabytków Sztuki w Polsce 1995 – Katalog Zabytków Sztuki w Polsce 4: Miasto Kraków 4: Kazimierz i Stradom. Judaica. Bóżnice, budowle publiczne i cmentarze, I. Rejduch-Samkowa, J. Samka (Hrsg.). Warszawa 1995.
Google Scholar
Klauzinska K., Wagner H. D. 2004. Polychromatic Tombstones in Polish Jewish Cemeteries. “Avotaynu” 20(2), 39-41.
Google Scholar
Kocjan K., Michałowska-Mycielska A., Rozmus D., Rozmus M., Witek A. 2003. Nowy cmentarz żydowski w Olkuszu. Studia Judaica Cracoviensia. Series Fontium 8. Kraków.
Google Scholar
Krajewska M. 1982. Czas kamieni. Warszawa.
Google Scholar
Krajewska M. 1983. Cmentarze żydowskie – mowa kamieni. “Znak” 1983(2-3), 397-411.
Google Scholar
Krajewska M. 1989a. Cmentarze żydowskie w Polsce. Nagrobki i epitafia. “Polska Sztuka Ludowa” 43(1-2), 27-44.
Google Scholar
Krajewska M. 1989b. Symbolika nagrobków żydowskich. In: M. Dziwisz (Hrsg.), Judaizm. Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego. Kraków, 155-164.
Google Scholar
Krajewska M. 1989c. Symbolika płaskorzeźb na cmentarzach żydowskich w Polsce. “Polska Sztuka Ludowa” 43(1-2), 45-59.
Google Scholar
Krajewska M. 1990. Nagrobki żydowskie – obraz religii i tradycji. “Powiększenie” 1990(1-4) (37-40), 63-76.
Google Scholar
Krajewska M. 1993. A Tribe of Stones. Jewish Cemeteries in Poland. Photographs, Text, Tombstone Rubbings and Selection of Mottoes. Introduction by R. Scharf, Warsaw.
Google Scholar
Krajewska M. 2000. Symbolika płaskorzeźb na cmentarzach żydowskich w Polsce. In: P. Blachetta-Madajczyk (Hrsg.), „Lebn will ich” – „Ja chcę żyć”. To, co pozostało: cmentarze żydowskie w Polsce. Białystok, 33-75.
Google Scholar
Künzl H. 1992. Jüdische Kunst: von der biblischen Zeit bis in die Gegenwart. München.
Google Scholar
Lebet-Minakowska A. 2008. Katalog judaików 1: Tkaniny. Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Nowa seria. Kraków.
Google Scholar
Levit-Tawil D. 1994. The Elusive, Inherited Symbolism in the Arcade Illuminations of the Moses Ben Asher Codex (A. D. 894–95). “Journal of Near Eastern Studies” 53(3), 157-193.
DOI: https://doi.org/10.1086/373690
Google Scholar
Mann V. B., Bilski E. D. 1996. Muzeum Żydowskie w Nowym Jorku. Warszawa.
Google Scholar
Michalski M. 2020. Gematria, geometria i inne fenomeny w architekturze judaizmu. Wrocław.
DOI: https://doi.org/10.37190/mmichalski2020
Google Scholar
Michałowska-Mycielska A., Rozmus D., Rozmus M. 2007. Stary cmentarz żydowski w Olkuszu – materiały inwentaryzacyjne. Olkusz.
Google Scholar
Michałowska-Mycielska A., Rozmus D. im Druck. Wybrane macewy z cmentarza żydowskiego w Chrzanowie. Chrzanów.
Google Scholar
Muzeum Żydowskiego Instytutu 1995 – Muzeum Żydowskiego Instytutu Historycznego. Zbiory artystyczne. Warszawa.
Google Scholar
Niemiec D., Wojenka M., Kubica-Kabacińska E. 2013. Cracovia Judaeorum 3D. Katalog wystawy Muzeum Historycznego Krakowa. Kraków, 240-263.
Google Scholar
Odrzywolska S., Paś M. 2018. Judaica w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Rzemiosło artystyczne, druki i rękopisy, monety i medale, varia. Kraków.
Google Scholar
Pastuszka S. 2020. „Sprawiedliwy jak palma zakwitnie”. Motywy i symbole cmentarza żydowskiego w Pszczynie. Pszczyna.
Google Scholar
Rahmani L. Y. 1968. Jerusalem’s Tomb Monuments on Jewish Ossuaries. “Israel Exploration Journal” 18(4), 220-226.
Google Scholar
Rejduch-Samkowa I. 1987. Nagrobki żydowskie jako przedmiot badań historyka sztuki. “Fołks Sztyme” 1987 / ”פֿאָלקס שטימע“ ”(35).
Google Scholar
Rejduch-Samkowa I. 1991. Sztuka żydowska w Polsce w XVII i XVIII w. In: A. Link-Lenczowski, T. Polański (Hrsg.), Żydzi w dawnej Rzeczypospolitej. Materiały z konferencji „Autonomia Żydów w Rzeczypospolitej szlacheckiej”, Kraków 22–26 IX 1986. Wrocław, Warszawa, Kraków, 321-342.
Google Scholar
Rejduch-Samkowa I., Samek J. 2002. Dawna sztuka żydowska w Polsce. Warszawa.
Google Scholar
Rozmus D. 1999. Cmentarze żydowskie ziemi olkuskiej. Kraków.
Google Scholar
Rozmus D. 2000. Ślady polichromii na nagrobkach żydowskich z obszaru dawnego powiatu olkuskiego. “Ochrona Zabytków” 53(1) (208), 85-92.
Google Scholar
Rozmus D. 2005. De arte judeorum sepulcrali. Motywy artystyczne w żydowskiej sztuce sepulkralnej w ostatnich dwustu latach na przykładzie cmentarzy w Będzinie, Czeladzi, Olkuszu, Pilicy, Żarnowcu i Sławkowie. Kraków.
Google Scholar
Rozmus D. 2010. Ślady polichromii na nagrobkach żydowskich w Będzinie. In: L. Hońdo (Hrsg.), 200 lat nowego cmentarza żydowskiego w Krakowie. Kraków, 97-112.
Google Scholar
Rozmus D. 2022. Prawne i badawcze wyzwania archeologii żydowskiej. Sosnowiec.
Google Scholar
Sikora T. 2003. Symbolika barw w mistyce żydowskiej: prolegomena. “Studia Judaica” 2003 (2/12), 47-77.
Google Scholar
Schwartzman A. 1993. Graven Images. Graphic Motifs of the Jewish Gravestone. Foreword by Ch. Potok, H. N. Abrams. New York.
Google Scholar
Tarjag micwot - Tarjag micwot, 613 przykazań judaizmu, oraz szewa micwot derabanan, siedem przykazań rabinicznych, szewa micwot bne Noach, siedem przykazań dla nie-Żydów. Übersetzung E. Gordon, Kraków 2000.
Google Scholar
Trzciński A. 1984. Formy nagrobkowe na cmentarzach żydowskich. In: Kalendarz żydowski. Almanach 1984–1985, 80-88.
Google Scholar
Trzciński A. 1989. Polichromia nagrobków na cmentarzach żydowskich w Polsce południowo-wschodniej. “Polska Sztuka Ludowa” 43(1-2), 63-65.
Google Scholar
Trzciński A. 1995. Symbolika światła na nagrobkach żydowskich w dawnej Rzeczypospolitej. In: G. Gluchowski (Hrsg.), Symbol w kulturze. Lublin, 147-184.
Google Scholar
Trzciński A. 1997. Symbole i obrazy. Treści symboliczne przedstawień na nagrobkach żydowskich w Polsce. Lublin.
Google Scholar
Trzciński A. 2010. Cmentarze żydowskie w XIX i XX wieku (do Holokaustu) w Europie Środkowo-Wschodniej jako tekst kultury. In: A. S. Czyż, B. Gutowski (Hrsg.), Sztuka cmentarzy w XIX i XX wieku. Warszawa, 265-281.
Google Scholar
Trzciński A. 2020. Motywy architektoniczne na nagrobkach żydowskich na historycznych obszarach Rzeczypospolitej (rekonesans badawczy). Unveröffentlichtes Manuscript.
Google Scholar
Yaniv B. 1989. The Origin of „Two-Column Motif” in European Parokhot. “Journal of the Jewish Art” 15, 26-43.
Google Scholar
Yurchenko I., Nosonovsʹkyy M. 2018. Yevreysʹke kladovyshche u Halychi. Kataloh nadmohylʹnykh pamʺyatnykiv. Drohobych.
Google Scholar