A g a d j a n i a n A. and R o u d o m e t o f V. 2005. Introduction: Eastern Orthodoxy in a global age –
preliminary considerations. In V. Roudometof, A. Agadjanian and J. Pankhurs (eds.), Eastern
Orthodoxy in a Global Age: Tradition Faces the Twenty-First Century. Walnut Creek, Lanham,
New York, Toronto, Oxford: Altamira Press, 1–26.
A s a d T. 1997. Genealogies of Religion. Baltimore: John Hopkins University Press.
B a b i ń s k i G. 1997. Pogranicze polsko-ukraińskie. Etniczność, zróżnicowanie religijne, tożsamość. Kraków:
Nomos.
B i e l o J. S. 2007. ‘The Mind of Christ’: financial success, born-again personhood, and the anthropology
of Christianity. Ethnos 72 (3), 315–338.
C a n n e l l F. 2005. The Christianity of anthropology. Journal of the Royal Anthropological Institute 11 (2),
335–356.
C a n n e l l F. 2006. Introduction. The anthropology of Christianity. In F. Cannell (ed.), The Anthropology
of Christianity. Durham and London: Duke University Press, 1–49.
C o l e m a n S. 2000. The Globalisation of Charismatic Christianity: Spreading the Gospel of Prosperity.
Cambridge: Cambridge University Press.
E n g e l k e M. 2006. Clarity and charisma: on the uses of ambiguity in ritual life. In M. Engelke, and
M. Tomlinson (eds.), The Limits of Meaning. Oxford: Berghahn, 63–83.
E n g e l k i n g A. 1995. “Jak katolik to Polak”. Co to znaczy? Wstępne wnioski z badań terenowych na
Białorusi. In A. Sadowski (ed.), Wschodnie pogranicze w perspektywie socjologicznej. Białystok:
Fundacja Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych, 138–146.
En g e l k i n g A. 2012. Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX
i XXI wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Gh o d s e e K. 2009. Symphonic secularism: Eastern Orthodoxy, ethnic identity and religious freedoms
in contemporary Bulgaria. Anthropology of East Europe Review 27 (2), 227–252.
Go l a c h o w s k a E. 2012. Jak mówić do Pana Boga? Wielojęzyczność katolików na Białorusi na przełomie
XX i XX wieku. Warszawa: Agade.
G o ł u b o w s k a U. 2013. Tożsamość Polaków wyznania prawosławnego. Białoruskie Zeszyty Historyczne
40, 257–269.
Ha n n C. 2007. The Anthropology of Christianity per se. Archives européennes de sociologie 48 (3),
383–410.
Ha n n C. 2011. Eastern Christianity and western social theory. Erfurter Vorträge zur Kulturgeschichte des
Orthodoxen Christentums 10, 5–32.
Ha n n C. 2012. Personhood, Christianity, modernity. Anthropology of This Century 3,
http://aotcpress.com/articles/personhood-christianity-modernity/
Ha n n C. and G o l t z H. 2010. Introduction: the other Christianity? In C. Hann and H. Goltz (eds.),
Eastern Christians in Anthropological Perspective. Berkeley, Los Angeles, London: University of
California Press, 1–29.
K e a n e W. 2007. Christian Moderns: Freedom and Fetish in the Mission Encounter. Berkeley: University
of California Press.
K ł o s k o w s k a A. 1996. Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: PWN.
K o r m i n a J. 2010. Avtobusniki: Russian Orthodox pilgrims longing for authenticity. In C. Hann and
H. Goltz (eds.), Eastern Christians in Anthropological Perspective. Berkeley, Los Angeles, London:
University of California Press, 267–286.
K ö l l n e r T. 2012. Practising Without Belonging? Entrepreneurship, Morality, and Religion in Contemporary
Russia. Berlin: Lit-Verlag.
L u b a ń s k a M. and Ł a d y k o w s k a A. 2013. Prawosławie – „chrześcijaństwo peryferyjne”? O teologicznych
uwikłaniach teorii antropologicznej i stronniczości perspektyw poznawczych antropologii
chrześcijaństwa. Lud 97, 195–219.
P a s i e k a A. 2015. Hierarchy and Pluralism: Living Religious Difference in Catholic Poland. Houndmills,
Basingstoke, Hampshire: Palgrave & Macmillan.
R o b b i n s J. 2003a. What is a Christian? Notes toward an anthropology of Christianity. Religion 33,
191–99.
R o b b i n s J. 2003b. On the paradoxes of global Pentecostalism and the perils of continuity thinking.
Religion 33, 221–31.
R o b b i n s J. 2004. Becoming Sinners: Christianity and Moral Torment in a Papua New Guinea Society.
Berkeley: University of California Press.
R o b b i n s J. 2007. Continuity thinking and the problem of Christian culture: belief, time, and the
anthropology of Christianity. Current Anthropology 48 (1), 5–38.
S a d o w s k i A. 1995. Pogranicze polsko-białoruskie. Tożsamość mieszkańców. Białystok: Trans Humana.
S t r a c z u k J. 2006. Cmentarz i stół. Pogranicze prawosławno-katolickie w Polsce i na Białorusi. Wrocław:
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Sm u ł k o w a E. 2002. Białoruś i pogranicza: studia o języku i społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo
Uniwersytetu Warszawskiego.
To m l i n s o n M. 2006. The limits of meaning in Fijian Methodist sermons. In M. Engelke and
M. Tomlinson (eds.), The Limits of Meaning. Oxford: Berghahn, 129–146.
To m l i n s o n M. and E n g e l k e M. (eds.) 2006. The Limits of Meaning. Oxford: Berghahn.
We b e r M. 2001 [1905]. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. London & Chicago: Roxbury
Publishing Company.
We r t h P. 1996. Subjects for Empire: Orthodox Mission and Imperial Governance in the Volga-Kama Region,
1825–1881. PhD Dissertation, University of Michigan.
Z o w c z a k M. 2000. Biblia ludowa, Wrocław: Funna.
Google Scholar