Agnew V. 2007. History’s Affective Turn: Historical Re-enactment and its Work in the Present. Rethinking History 11(3), 299-312.
Google Scholar
Anderson J. 1992. Living History: Simulating Everyday Life in Living Museums. In P.K. Leffl er and J. Brent (eds.), Public History Readings. Malabarm: Krieger Publishing Company, 456-470.
Google Scholar
Bahn P.1997. Archeologia. Bardzo krótkie wprowadzenie. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Błaszczak M. 2015. Widowiskowe opowieści o historii – na przykładzie Ogrodzieńca. In I. Kowalczyk and I. Kiec (eds.), Historia w wersji popularnej. Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe, 233-255.
Google Scholar
Bogacki M. 2010. O współczesnym „ożywianiu” przeszłości – charakterystyka odtwórstwa historycznego. Turystyka Kulturowa 5, 4-27.
Google Scholar
Bogacki M. 2010. „Wżywanie” się w przeszłość –odtwórstwo historyczne a nauka. In K. Obremski and J. Wenta (eds.), Recepcja kultury średniowiecznej w humanistyce. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 153-196.
Google Scholar
Brzeziński W. 1998. Przeszłość i przyszłość rekonstrukcji stanowisk archeologicznych. In Z. Kobyliński (ed.), Ochrona dziedzictwa archeologicznego w Europie. Warszawa: SNAP, 64-71.
Google Scholar
Budrewicz Z., Sendyka R. and Nycz R. (eds.). 2014. Pamięć i afekty. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Google Scholar
Burszta W.J. 2012. Teraz i wtedy. Tożsamość nasycana imitacją przeszłości. In T. Szlendak, J. Nowiński, K. Olechnicki, A. Karwacki and W.J. Burszta, Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 143-157.
Google Scholar
Burszta W. 2013. Przyleganie do przeszłości. In W. Burszta, Kotwice pewności. Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle. Warszawa: Iskry, 245-279.
Google Scholar
Chowaniec R. 2010. Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i popularyzacji. Warszawa: Instytut Archeologii UW.
Google Scholar
Czopek S. and J. Górski (eds.). 2016. Między nauką a popularyzacją. Muzea i parki archeologiczne. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Caillois R. 1973. Żywioł i ład. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Debord G. 2006. Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Domańska E. 2007. Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie 5, 48-61.
Google Scholar
Dominiak Ł.2004. Zabawa w przeszłość. Festyn archeologiczny jako forma karnawału. In J. Grad and H. Mamzer (eds.), Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 81-86.
Google Scholar
Dziadowiec J. 2012. Międzynarodowe festiwale folklorystyczne i folkowe spotkania kultur jako współczesne formy spektaklizacji i ludyzacji folkloru oraz kultury tradycyjnej. In K. Skowronek and K. Leszczyńska (eds.), Performatywne wymiary kultury. Kraków: Wydawnictwo Libron, 141-157.
Google Scholar
Eco U. 1996. Podróże do hiperrealności. In U. Eco, Semiologia życia codziennego. Warszawa: Czytelnik, 11-73.
Google Scholar
Fischer-Lichte E.2008. Estetyka performatywności. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Gancarski J. (ed.). 2012. Skanseny archeologiczne i archeologia eksperymentalna. Krosno: Muzeum Podkarpackie.
Google Scholar
Giddens A. 2003. Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji. Warszawa: Zysk i S-ka.
Google Scholar
Goffman E.2008. Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar
Hadasz K. 2005. Kreacje obiektu muzealnego. Siemianowicki Rocznik Muzealny 3, 134-141.
Google Scholar
Hensel W. 1986. Archeologia. Treść i zakres. In W. Hensel, G. Donato and S. Tabaczyński (eds.), Teoria i praktyka badań archeologicznych 1. Przesłanki metodologiczne. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 17-28.
Google Scholar
Hochbruck W. 2013. Geschichtstheater. Formen der „Living History”. Eine Typologie. Bielefeld: Transcript-Verlag.
Google Scholar
Kantor R. 2011. Społeczeństwo konsumpcji zabawy. Przypadek polski. In R. Kantor, T. Paleczny and M. Banaszkiewicz (eds.), Wąż w raju. Zabawa w społeczeństwie konsumpcyjnym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 31-55.
Google Scholar
Kolankiewicz L. (ed.). 2005. Antropologia widowisk: zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Krzykała M. 2007. Aisthesis a estetyzacja przeszłości. In K. Wilkoszewska (ed.), Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce. Kraków: Universitas, 621-630.
Google Scholar
Kurzątkowski M. 1978. Skansen ożywiony – imitacja, inscenizacja czy mistyfi kacja. In Międzynarodowa konferencja skansenowska. Referaty. Santok: Muzeum Budownictwa Ludowego, 73-80.
Google Scholar
Kwiatkowski P.T. 2008. Pamięć zbiorowa społeczeństwa polskiego w okresie transformacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Kwiatkowski P.T. 2009. Czy lata III Rzeczypospolitej były „czasem pamięci”. In A. Szpociński (ed.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfl iktów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 125-166.
Google Scholar
Kwiek J. 2007. Dziecko w przestrzeni teatralizowanej reklamy komercyjnej. In M. Karasińska and G. Leszczyński (eds.), Dziecko i teatr w przestrzeni kultury 1. Teatr w świecie. Poznań: Centrum Sztuki Dziecka, 72-84.
Google Scholar
Kuczyńska A. 2008. Kategoria teatralizacji jako wartość „ontologizująca”. In A. Zeidler-Janiszewska and R. Nycz (eds.), Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny – paradygmaty – dyskursy. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, 200-211.
Google Scholar
Leyko M. 2015. Teatralizacja historii lokalnych w formacie R/W. In E. Wąchocka, D. Fox and A. Głowacka (eds.), Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 13-24.
Google Scholar
Lowenthal D. 1985. The Past is a Foreign Country. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
MacAloon J.J.2009. Igrzyska olimpijskie a teoria widowisk w społeczeństwach współczesnych. In J.J. MacAloon (ed.), Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 360-419.
Google Scholar
Ławecka D. 2009. Wstęp do archeologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Marciniak A. 2012. Przedstawianie i narratywizm w archeologii. In S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot and A. Zalewska (eds.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 162-177.
Google Scholar
Marciniak A. 2013. O przeszłości. Dylematy przedstawiania w archeologii. Rocznik Antropologii Historii III, 1(4), 17-54.
Google Scholar
McCalman L. and P.A. Pickering (eds.). 2010. Historical Re-enactment. From Realism to the Affective Turn. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Melberg A. 2002. Teorie mimesis. Repetycja. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Nieroba E., Czerner A., Szczepański M. S. 2010. Flirty tradycji w popkulturą. Dziedzictwo kulturowe w późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Nowaczyk S.2007. Archeologia festynowa – pomiędzy eksperymentem naukowym a przedstawieniem parateatralnym. In M. Bogacki, M. Franz and Z. Pilarczyk (eds.), Wojskowość ludów Morza Bałtyckiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 501-508.
Google Scholar
Nowiński J. 2012. Instytucjonalizacja zabawy. O kulturotwórczym i kooperacyjnym potencjale ruchu rekonstrukcyjnego. In T. Szlendak, J. Nowiński, K. Olechnicki, A. Karwacki and W.J. Burszta, Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 73-108.
Google Scholar
Ogonowska A. 2010. Twórcze metafory medialne. Baudrillard – McLuhan – Goffman. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Pawleta M. 2011. „Przemysł przeszłość”: wybrane aspekty komercjalizacji przeszłości i produktów wiedzy archeologicznej we współczesnej Polsce. Sprawozdania Archeologiczne 63, 9-54.
Google Scholar
Pawleta M. 2012. The Archaeological Fête in Ludic Space. In R. Chowaniec and W. Więckowski (eds.),
Google Scholar
Archaeological Heritage: Methods of Education and Popularization. Oxford: Archaeopress, 133-140.
Google Scholar
Pawleta M. 2016. Przeszłość we współczesności. Studiu metodologiczne archeologicznie kreowanej przeszłości w przestrzeni społecznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Pearson M. and Shanks M. 2001. Theatre/Archaeology. London, New York: Routledge.
Google Scholar
Pękala T. 2008. Estetyczne doświadczenie przeszłości. In A. Zeidler-Janiszewska and R. Nycz (eds.), Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny – paradygmaty – dyskursy. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, 150-169.
Google Scholar
Pękala T. 2016. Performans i teatralizcja – pojęcia wędrujące. In T. Pękala (ed.), Teatr, teatralizacja, performatywność. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Mari Curie-Skłodowskiej, 143-156.
Google Scholar
Popczyk M. 2006. Muzeum sztuki jako heterotopia. In M. Popczyk (ed.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao. Katowice: Muzeum Śląskie, 329-334.
Google Scholar
Przychodni A. 2012.Świętokrzyskie Centrum Archeologii Doświadczalnej w Nowej Słupi, jako miejsce realizacji projektu „Człowiek i Żelazo w pierwszych wiekach naszej ery” szansą na rozwój archeoturystyki na Kielecczyźnie. In J. Gancarski (ed.), Skanseny archeologiczne i archeologia eksperymentalna. Krosno: Muzeum Podkarpackie, 257-305.
Google Scholar
Regiewicz A. 2013. Rekonstrukcje historyczne jako edutainment. Przypadek powstania styczniowego. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie XIII, 87-104.
Google Scholar
Regiewicz A. 2014. Mediewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Google Scholar
Rojek K. 2009. Znaczenie pamiątek i rekonstrukcji historycznych epoki napoleońskiej w Polsce dla rozwoju turystyki kulturowej (historyczno-biografi cznej). Turystyka Kulturowa 5, 4-27.
Google Scholar
Ritzer G. 2004. Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: MUZA.
Google Scholar
Schechner R.2007. Performatyka: wstęp. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych.
Google Scholar
Schlehe J., M. Uike-Bormann, C. Oesterle, W. Hochbruck (eds.). 2010. Staging the Past. Themed Environments in Transcultural Perspectives. Bielefeld: Transcript-Verlag.
Google Scholar
Skórzyńska A. 2003. Teatr /media /społeczeństwo. Teatralizacja jako kategoria opisu oraz strategia komunikacyjna społeczeństwa medialnego. Kultura Współczesna 1-2(35-36), 115-131.
Google Scholar
Skórzyńska A. 2004. Od karnawalizacji do teatralizacji miejskiego święta. Parada lokacyjna. In J. Grad and H. Mamzer (eds.), Ludyczny wymiar kultury. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 71-84.
Google Scholar
Skórzyńska A. 2007. Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych. Poznań: UAM.
Google Scholar
Skórzyńska A. 2008. Gry i zabawy w perspektywie performatyki. O potrzebie badań interdyscyplinarnych w ludologii. Homo Communicativus 2(4), 31-44.
Google Scholar
Skórzyńska I.2010. Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci 1989-2009. Poznań: Instytut Historii UAM.
Google Scholar
Skórzyńska I. 2012. Teatr i widowisko jako strategie uczestnictwa dziecka w lokalnej kulturze historycznej. In D. Konieczka-Śliwińska (ed.), Teatr w edukacji regionalnej najmłodszych. Poznań: Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, 39-43.
Google Scholar
Stulgis M. M. 2013. Pomiędzy rekonstrukcją, odtwórstwem a inscenizacją, czyli próba analizy zjawiska rekonstrukcji historycznej. Pamięć i Sprawiedliwość 12(2), 135-152.
Google Scholar
Szacka B. 2009. Zmiany stosunku do przeszłości po przeobrażeniach ustrojowych 1989 roku w Polsce. Przegląd Filozofi czno-Literacki 4(25), 415-427.
Google Scholar
Szpociński A. 2007. O współczesnej kulturze historycznej Polaków. In B. Korzeniewski (ed.), Przemiany pamięci społecznej a teoria kultury. Poznań: Instytut Zachodni, 25-43.
Google Scholar
Szpociński A. 2009. Wizualizacja pamięci społecznej. In A. Szpociński (ed.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfl iktów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 227-237.
Google Scholar
Szpociński A. 2010. Współczesna kultura historyczna. Kultura Współczesna 1(63), 9-17.
Google Scholar
Szpociński A 2012. Widowiska przeszłości. Pamięć jako wydarzenie. In E. Hałas (ed.), Kultura jako pamięć. Posttradycjonalne znaczenie przeszłości. Kraków: Nomos, 63-75.
Google Scholar
Tilley C.1989. Excavation as Theatre. Antiquity 63(239), 275-280.
Google Scholar
Tomaszewski A. 1988. Konserwatorstwo pomiędzy „estetyką” i autentyzmem. Ochrona Zabytków 3, 147-153.
Google Scholar
Wachowski J.2011. Performans. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Google Scholar
Warchala M. 2007. Autentyczność i nowoczesność: idea autentyczności od Rousseau do Freuda. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Widzicka M. 2015. Przeszłość jako przedmiot działań rekonstrukcyjnych. In I. Kowalczyk and I. Kiec (eds.), Historia w wersji popularnej. Gdańsk: Katedra Wydawnictwo Naukowe, 259-271.
Google Scholar
Wrzesiński J. 2013. Lądzkie forum historyczne – kilka uwag na temat edukacji i świadomości historycznej. In M. Brzostowicz, M. Przybył and J. Wrzesiński (eds.), Wioski i parafi e w średniowieczu. Wykłady popularnonaukowe zorganizowane w ramach IX Festiwalu Kultury Słowiańskiej i Cysterskiej w Lądzie nad Wartą w dniach 8-9 czerwca 2013 roku. Poznań: Muzeum Archeologiczne, 171-179.
Google Scholar
Zambrzycka M. 2013. Śmierć jako spektakl. Kulturowa kategoria widowisk śmierci. In D. Gapska (ed.), Śmierć w zwierciadle humanistyki. Poznań: Stowarzyszenie „Nowa Humanistyka”, 184-192.
Google Scholar
Zeidler-Janiszewska A. 2007. Perspektywy performatywizmu. Teksty Drugie 5, 34-47.
Google Scholar
Ziębińska-Witek A. 2011. Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar