A Few Reflections on Suicide and Profane Death from not only an Archaeological Perspective on the Margins of Paweł Duma’s Book, ‘Profane Death in Burial Practices of a Pre-Industrial Society. A Study from Silesia’.

Keywords: Modern Period, profane death, suicide, burial rites, postfuneral interferences, Middle Ages

Abstract

A Few Reflections on Suicide and Profane Death from not only an Archaeological Perspective on the Margins of Paweł Duma’s Book, ‘Profane Death in Burial Practices of a Pre-Industrial Society. A Study from Silesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sources

Discipulus Umbriensium – Discipulus Umbriensium. In: Libri Poenitentiales. Synodi et Collectiones Legum 5 /

Księgi pokutne (tekst łaciński, grecki i polski). Synody i kolekcje praw 5, compositio et elaboratio Arkadiusz Baron, Henryk Pietras SJ. Kraków 2011.

Egils saga Skalla-Grímssonar – Saga o Egilu, transl. A. Załuska-Strömberg. Poznań 1974.

Eyrbyggja saga – Eyrbyggja saga, translated into English with an Introduction and Notes by H. Pálsson and P. Edwards. London 1989.

HF – Grzegorz z Tours, Historie. Historia Franków, transl. K. Liman, T. Richter. Kraków 2002.

Paenitentiale Merseburgense – Księga Pokutna z Merseburga. In: Libri Poenitentiales. Synodi et Collectiones

Legum 5 / Księgi pokutne (tekst łaciński, grecki i polski). Synody i kolekcje praw 5, compositio et elaboratio Arkadiusz Baron, Henryk Pietras SJ. Kraków 2011.

Plato, Laws – Plato, Laws, Volume II: Books 7-12. Translated by R. G. Bury. Loeb Classical Library 192. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1926.

Procopius, History of the Wars – Prokopiusz z Cezarei, Historia wojen, vol. 2: wojny z Gotami, transl. Dariusz Brodka. Kraków 2015.

Sermones vulgares – The exempla or illustrative stories from the Sermones vulgares of Jacques de Vitry. Edited, with Introduction, Analysis, and Notes, by T. F. Crane. London 1890.

Synodus Bracarensis prima – Synodus Bracarensis prima. Concilia Bracarensia sub regibus Svevorum. In:

Collectio Conciliorum Hispaniae, diligentia Garsiae Loaisa elaborata, eiusque vigiliis aucta, Madriti, Excudebat Petrus Madrigal, MDXCIII.

Bibliography

Biegeleisen H. 1930. Śmierć w obrzędach, zwyczajach i wierzeniach ludu polskiego. Warszawa.

Brierre de Boismont A. 1856. Du suicide et de la folie-suicide avec la statistique, la médecine et la philosophie. Paris.

Dietz B. 1926. Weg – Scheiden – Gabelungen – Kreuzwege. “Deutsche Gaue” 27, 172.

Duma P. 2010a. Grób alienata. Pochówki dzieci nieochrzczonych, samobójców i skazańców w późnym średniowieczu i dobie wczesnonowożytnej. Kraków.

Duma P. 2010b. Selbstmord in Schlesien anhand historischer und archäologischer Quellen von 16.-18. Jahrhundert. In: J. Auler (ed.), Richtstättenarchäologie 2. Dormagen, 302-309.

Duma P. 2010c. Śmierć samobójcza w rozporządzeniach prawnych i w praktyce na przykładzie Świdnicy w XVI-XVII w. “Rocznik Świdnicki” 37, 95-100.

Duma P. 2010d. Wykluczenie po śmierci – postępowanie wobec samobójców w Złotoryi i okolicach w dobie wczesnonowożytnej. “Pomniki Dawnego Prawa” 11/12, 38-41.

Duma P. 2011. Śmierć samobójcza w mieście przedindustrialnym na przykładzie Wrocławia. “Roczniki Historyczne” 77, 147-166.

Duma P. 2015. Śmierć nieczysta na Śląsku. Studia nad obrządkiem pogrzebowym społeczeństwa przedindustrialnego. Wrocław.

Duma P. 2019. Profane Death in Burial Practices of a Pre-Industrial Society. A Study from Silesia. Oxford.

Dumézil B. 2005. Les racines chrétiennes de l’Europe: Conversion et liberté dans les royaumes barbares Ve-VIIIe siècles. Paris, Fayard.

Durkheim É. 1897. Le suicide. Étude de sociologie. Bar-le-Duc.

Drzewiecka E. 2012. Śmierć Judasza w Biblii i tradycji chrześcijańskiej. Warszawa.

Eriksen M. H. 2013. Doors to the Dead. The Power of Doorways and Thresholds in Viking Age Scandinavia. “Archaeological Dialogues” 20(2), 187-214. DOI:10.1017/S1380203813000238

Fischer A. 1921. Zwyczaje pogrzebowe ludu polskiego. Lwów.

Garrison E. P. 1991. Attitudes towards Suicide in Ancient Greece. “Transactions of the American Philological Association” 121, 1-34.

Geiger P. 1925. Die Behandlung der Selbstmörder im deutschen Brauch. “Schweizerisches Archiv für Volkskunde” 26, 145-170.

Gorzkowski A. 2019. „A ciało zawiesili na murach Bet-Szean” (1 Sm 31,10). Problem samobójstwa w Starym Testamencie. In: A. Gawarecka, W. Szturc, E. Wesołowska (eds.), Heroica: bohaterstwo w literaturze i kulturze europejskiej. Poznań, 23-51.

Grisé Y. 1982. Le suicide dans le Rome antique. Montréal, Paris.

Halliday R. 2010. The Roadside Burial of Suicides: an East Anglian Study. “Folklore” 121(1), 81-93.

Harte J. 2011. Maimed Rites: Suicide Burials in the English Landscape. “Time and Mind” 4(3), 263-282.

Hołasek A. R. 2018. Obraz życia codziennego chrześcijan na Wschodzie w świetle kościelnych źródeł normatywnych (IV-V wiek). Dissertation prepared in the Department of Byzantine History of the University of Lodz. Łódź.

Jakobsson Á. 2011. Vampires and Watchmen: Categorizing the Medieval Icelandic Undead. “Journal of English and Germanic Philology” 110(3), 281-300.

Kanerva K. 2013a. Rituals for the Restless Dead: The Authority of the Deceased in Medieval Iceland. In: S. Kangas, M. Korpiola, T. Ainonen (eds.), Authorities in the Middle Ages. Influence, Legitimacy and Power in Medieval Society. Fundamentals of Medieval and Early Modern Culture 12. Berlin, Boston, 205-227.

Kanerva K. 2013b. Messages from the Otherworld: The Roles of the Dead in Medieval Iceland. In: M. H. Jacobsen (ed.), Deconstructing Death – Changing Cultures of Death, Dying, Bereavement and Care in the Nordic Countries. Odense, 111-130.

Kanerva K. 2015. Having no Power to Return? Suicide and Posthumous Restlessness in Medieval Iceland. “Thanatos” 4(1), 57-79.

Luef E., Miettinen R. 2012. Fear and Loathing? Suicide and the Treatment of the Corpse in Early Modern Austria and Sweden. “Frühneuzeit-Info” 23(1-2), 105-118.

MacDonald M., Murphy T. R. 1993. Sleepless Souls. Suicide in Early Modern England. Oxford Studies in Social History. Oxford.

Maisel W. 1982. Archeologia prawna Polski. Warszawa, Poznań.

Mikołejko Z. 2012. We władzy wisielca 1. Z dziejów wyobraźni Zachodu. Gdańsk.

Milroy J. 1968. The Story of Ætternisstapi in Gautreks Saga. “Saga Book of the Viking Society” 17 (1967-1968), 206-223.

Minois G. 1999. History of Suicide. Voluntary Death in Western Culture. Baltimore, London.

Modzelewski K. 2005. Wiec i banicja. Z porównawczych studiów nad ustrojem plemiennym Germanów i Słowian. „Nauka” 2005 (4), 41-49.

Murray A. 2000. Suicide in the Middle Ages 2: The Curse on Self-Murder. Oxford, New York.

Nedoma R. 2005. Selbsttötung. In: H. Beck, D. Geuenich, H. Steuer (eds.), Reallexikon der Germanischen Altertumskunde 28. Berlin, New York, 129-135.

Reynolds A. 2002. Burials, Boundaries and Charters in Anglo-Saxon England: A Reassessment. In: S. Lucy, A. Reynolds (eds.), Burial in Early Medieval England and Wales. London: Society for Medieval Archaeology Monograph 17, 171-194.

Reynolds A. 2009. Anglo-Saxon Deviant Burial Customs. Oxford, New York: Oxford University Press.

Rozenkranz E. 1993. Gdańska archeologia prawna. Gdańsk.

Schmitz-Esser R. 2016. Der Leichnam im Mittelalter. Einbalsamierung, Verbrennung und die kulturelle Konstruktion des toten Körpers. Mittelalter-Forschungen 48. Ostfildern.

Trathnigg G. 1936. Über Selbstmord bei den Germanen. “Zeitschrift für deutsches Altertum und deutsche Literatur“ 73, 99-102.

Ubelaker D. H. 1992. ‘Hyoid Fracture and Strangulation’. “Journal of Forensic Sciences” 37(5), 1216-1222.

Wojtucki D. 2009. Publiczne miejsca straceń na Dolnym Śląsku od XV do połowy XIX wieku. Katowice.

Wojtucki D. 2014. Kat i jego warsztat pracy na Śląsku, Górnych Łużycach i w hrabstwie kłodzkim od początku XVI do połowy XIX wieku. Warszawa.

Wuttke A. 1869. Der deutsche Volksaberglaube der Gegenwart. Berlin.

Zaremska H. 1993. Banici w średniowiecznej Europie. Warszawa.

Zwoliński A. 2017. Starożytna ocena etyczna samobójstwa. In: M. Mozgawa (ed.), Samobójstwo. Warszawa, 339-357.

Published
2020-12-17
How to Cite
Skóra, K. (2020). A Few Reflections on Suicide and Profane Death from not only an Archaeological Perspective on the Margins of Paweł Duma’s Book, ‘Profane Death in Burial Practices of a Pre-Industrial Society. A Study from Silesia’. Fasciculi Archaeologiae Historicae, 33, 217-225. https://doi.org/10.23858/FAH33.2020.016
Section
Essays, Reviews and Polemics

Most read articles by the same author(s)