In the labyrinth of memory. Images of the Warsaw Uprising of 1944
Słowa kluczowe:
Powstanie Warszawskie, Warszawa, miasto-tekst, mieszkańcy, muzeum, memorializm, narracjaAbstrakt
Powstanie warszawskie jest jednym z kluczowych wydarzeń pozwalających zrozumieć nie tylko historię Warszawy czy Polski, ale również Europy Środkowej. Pamięć jest fenomenem bezpośrednio związanym z teraźniejszością; na naszą percepcję przeszłości zawsze wpływają obecne okoliczności. Celem artykułu jest zbadanie, jak zmieniały się obrazy Warszawy w czasie Powstania
Pobrania
Download data is not yet available.
Bibliografia
Biskup Bartłomiej (ed.) 2004, Polacy o Powstaniu Warszawskim – konferencja prasowa 9 stycznia 2004 roku. Opis badania na temat Powstania Warszawskiego: http://www.estymator.com.pl/ WYNIKI/POWSTANIE_komunikat.pdf, 21.07.2013
“Cityscapes” 1997, Wide Angle, Vol. 19, No. 4
Donald James 1992, Metropolis: The City as Text, [in:] R. Bocock, K. Thompson (eds.), Social and Cultural Forms of Modernity, Polity Press, Cambridge
Donald James 1995, The City, the Cinema: Modern Spaces, [in:] Ch. Jencks (ed.), Visual Culture, Routledge, London
Durgnant Raymond 1967, Films and Feelings, Faber and Faber, London
Esslin Martin 1961, The Theatre of the Absurd, Garden City, Doubleday, New York
Garbicz Adam, Klinowski Jacek 1979, Cinema, The Magic Vehicle: A Guide to Its Achievements: Journey 2, Metuchen, New Jersey
Gessner Peter K. 2000, Kanał - A film by Andrzej Wajda. The truth, the whole truth, and nothing but the truth: http://info-poland.buffalo.edu/classroom/cinema/kanal.html, 10.04.2013
Hendrykowski Marek 2010, O narracji Eroiki. Nowa technika ‒ nowy język, „Kwartalnik Filmowy” No. 71‒72, p. 127‒144
Horton Andrew James 2000, Kinoeye: Hollywood Finally Cottons On. Andrzej Wajda’s work acknowledged in Tinsletown: http://www.ce-review-org/00/12/kinoeye12_horton.html, 10.04.2013
Kałużyński Zygmunt 1959, Czy koniec „Szkoły Polskiej”?, „Film”, No. 48, p. 6
King Anthony D. (ed.) 1996, Re-Presenting the City, New York University Press, New York
Konstantarakos Myrto (ed.) 2000, Spaces in European Cinema, Exeter and Portland, Intellect, OR
Lis Piotr 1989, Prowincja i metropolia w kinie współczesnym, [in:] J. Trznadlowski (ed.), Studia filmoznawcze VIII. Dzieło filmowe – teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, p. 275
Lury Karen and Masey Doreen 1999, Making Connections, “Screen”, Vol. 40 (3), p. 229‒238
Martin Marcel, 1958, Cinema 58, March, Paris: http://www.wajda.pl/en/filmy/film02.html, 10.04.2013
Mazierska Ewa, Rascaroli Laura 2003, From Moscow to Madrid. Postmodern Cities, European Cinema, I. B. Tauris, London‒New York
Nawój Ewa undated, Andrzej Munk: http://www.culture.pl/web/english/resources-film-full-page/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/andrzej-munk, 02.03.2013
Nora Pierre 1989, Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire, “Representations”, No. 26, Special Issue: Memory and Counter-Memory. Spring, p. 7‒24
Nora Pierre 2002, Reasons for the current upsurge in memory: http://www.eurozine.com/articles/2002-04-19-noraen. html, 12.02.2013
Roguska B. (ed.) 2009, Collective Memory About Warsaw Uprising, “Polish Public Opinion Center”, July CBOS Public Opinion Research Center: http://www.cbos.pl/PL/publikacje/public_opinion/2009/07_2009.pdf, 20.08.2013
“Space/Place/City” 1999, “Screen”, Vol. 40, No. 3
Stawiński Jerzy Stefan 2007, Kanał to film o wielkiej klęsce, „Dziennik. Polska. Europa. Świat‒Kultura”, z dn. 25 maja, p. 80
Ukielski Paweł 2011, Warsaw Uprising in the Poles’ Consciousness. Warsaw Rising Museum as a Place of Remembrance: http://enrs.eu/en/articles/217-warsaw-uprising-in-the-poles-consciousness.html, 20.03.2013
Weihsman Helmut 1997, The City in Twilight: Charting the Genre of the City Film 1900‒1930, [in:] F. Penz, M. Thomas (eds.), Cinema &Architecture: Méliès, Mallet-Stevens, Multimedia, BFI, London
“Cityscapes” 1997, Wide Angle, Vol. 19, No. 4
Donald James 1992, Metropolis: The City as Text, [in:] R. Bocock, K. Thompson (eds.), Social and Cultural Forms of Modernity, Polity Press, Cambridge
Donald James 1995, The City, the Cinema: Modern Spaces, [in:] Ch. Jencks (ed.), Visual Culture, Routledge, London
Durgnant Raymond 1967, Films and Feelings, Faber and Faber, London
Esslin Martin 1961, The Theatre of the Absurd, Garden City, Doubleday, New York
Garbicz Adam, Klinowski Jacek 1979, Cinema, The Magic Vehicle: A Guide to Its Achievements: Journey 2, Metuchen, New Jersey
Gessner Peter K. 2000, Kanał - A film by Andrzej Wajda. The truth, the whole truth, and nothing but the truth: http://info-poland.buffalo.edu/classroom/cinema/kanal.html, 10.04.2013
Hendrykowski Marek 2010, O narracji Eroiki. Nowa technika ‒ nowy język, „Kwartalnik Filmowy” No. 71‒72, p. 127‒144
Horton Andrew James 2000, Kinoeye: Hollywood Finally Cottons On. Andrzej Wajda’s work acknowledged in Tinsletown: http://www.ce-review-org/00/12/kinoeye12_horton.html, 10.04.2013
Kałużyński Zygmunt 1959, Czy koniec „Szkoły Polskiej”?, „Film”, No. 48, p. 6
King Anthony D. (ed.) 1996, Re-Presenting the City, New York University Press, New York
Konstantarakos Myrto (ed.) 2000, Spaces in European Cinema, Exeter and Portland, Intellect, OR
Lis Piotr 1989, Prowincja i metropolia w kinie współczesnym, [in:] J. Trznadlowski (ed.), Studia filmoznawcze VIII. Dzieło filmowe – teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, p. 275
Lury Karen and Masey Doreen 1999, Making Connections, “Screen”, Vol. 40 (3), p. 229‒238
Martin Marcel, 1958, Cinema 58, March, Paris: http://www.wajda.pl/en/filmy/film02.html, 10.04.2013
Mazierska Ewa, Rascaroli Laura 2003, From Moscow to Madrid. Postmodern Cities, European Cinema, I. B. Tauris, London‒New York
Nawój Ewa undated, Andrzej Munk: http://www.culture.pl/web/english/resources-film-full-page/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/andrzej-munk, 02.03.2013
Nora Pierre 1989, Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire, “Representations”, No. 26, Special Issue: Memory and Counter-Memory. Spring, p. 7‒24
Nora Pierre 2002, Reasons for the current upsurge in memory: http://www.eurozine.com/articles/2002-04-19-noraen. html, 12.02.2013
Roguska B. (ed.) 2009, Collective Memory About Warsaw Uprising, “Polish Public Opinion Center”, July CBOS Public Opinion Research Center: http://www.cbos.pl/PL/publikacje/public_opinion/2009/07_2009.pdf, 20.08.2013
“Space/Place/City” 1999, “Screen”, Vol. 40, No. 3
Stawiński Jerzy Stefan 2007, Kanał to film o wielkiej klęsce, „Dziennik. Polska. Europa. Świat‒Kultura”, z dn. 25 maja, p. 80
Ukielski Paweł 2011, Warsaw Uprising in the Poles’ Consciousness. Warsaw Rising Museum as a Place of Remembrance: http://enrs.eu/en/articles/217-warsaw-uprising-in-the-poles-consciousness.html, 20.03.2013
Weihsman Helmut 1997, The City in Twilight: Charting the Genre of the City Film 1900‒1930, [in:] F. Penz, M. Thomas (eds.), Cinema &Architecture: Méliès, Mallet-Stevens, Multimedia, BFI, London
Pobrania
Opublikowane
01.01.2013
Jak cytować
Wiącek, E. (2013). In the labyrinth of memory. Images of the Warsaw Uprising of 1944. Journal of Urban Ethnology, 11, 85–103. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/jue/article/view/654
Numer
Dział
Artykuły