Opublikowane: 01.01.2016

Religious event as a time machine. On creative power of performance in transforming city space

Kamila Baraniecka-Olszewska

Abstrakt

Artykuł opisuje potencjał tkwiący w polskich misteriach męki Pańskiej do tworzenia oraz wywoływania znaczeń określonych przestrzeni miejskich. Pokazuje, że w pewnych przypadkach przedstawienia wielkanocne mogą być postrzegane jako wehikuły czasu przenoszące wiernych do dawnej Jerozolimy. Jednocześnie też wiążąc przeszłość z teraźniejszością wplatają dawne znaczenia do misterium. W każdym opisanym przedstawieniu to znaczenia sakralne przypisane do miejsca wystawiania pozwalają uczestnikom na tę szczególną podróż w czasie. Przywiązując szczególną wagę do pojęć kreatywności i performatywności związanych z teorią performance, autorka z jednej strony rozpatruje możliwość przeniesienia na scenę dawnej Jerozolimy za pomocą przedstawienia, z drugiej zaś – szczególną rolę misteriów w tworzeniu miejskich Golgot aktywnie konstruowanych w dwóch społecznościach w Polsce

Słowa kluczowe:

misteria męki Pańskiej, performatywność, wywoływanie znaczeń, katolicyzm, Polska

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Baraniecka-Olszewska, K. (2016). Religious event as a time machine. On creative power of performance in transforming city space. Journal of Urban Ethnology, 14, 221–234. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/jue/article/view/696

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.