Adamska Anna. 2013. Stąd do wieczności. Testament w perspektywie piśmienności pragmatycznej na przełomie średniowiecza i epoki nowożytnej, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. LXI, nr 2, s. 185–200.
Google Scholar
Aders Günter. 1932. Das Testamentsrecht der Stadt Köln im Mittelalter, Köln.
Google Scholar
Annales de démographie historique. 1973. „Annales de démographie historique”, nr specjalny: Enfant et sociétés.
Google Scholar
Annales. Economies, sociétés, civilisations. 1972. „Annales. Economies, sociétés, civilisations”, nr 4–5: Famille et société.
Google Scholar
Arguse Aude. 2011. “Je le dis pour mémoire”. Testaments d’Indiens, lieux d’une justice ordinaire. Cajamarca, Pérou, XVIIe siècle, https://journals.openedition.org/nuevomundo/ (dostęp 10.01.2020).
Google Scholar
Ariès Philippe. 1960. L’enfant et la vie familiale sous l’ancien régime, Paris.
Google Scholar
Ariès Philippe. 1975. Essais sur histoire de la mort en Occident: du Moyen Âge à nos jours, Paris. Ariès Philippe. 1977. L’Homme devant la mort, Paris.Ariès Philippe. 1978. L’histoire des mentalités,[w:] Lanouvelle histoire, Paris, s. 402–423.
Google Scholar
Aubenas Roger J. 1927. Le testament en Provence dans droit, Aix-en-Provence.Auffroy Henri. 1899. Évolution du testament en France des origines au XIII e siècle, Paris.
Google Scholar
Augustyniak Urszula. 2014. Testamenty ewangelików reformowanych w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI–XVIII wieku, Warszawa (wyd. 2).
Google Scholar
Bertram Martin. 1990. Bologneser Testamente, erster Teil: Die urkundliche Überlieferung, „Quellen und Forschungen aus italienischen Archiven und Bibliotheken”, R.70, s. 151–233.
Google Scholar
Bertram Martin. 1991. Bologneser Testamente,zweiter Teil: Sondierungen in den Libri Memoriali, „Quellen und Forschungen aus italienischen Archiven und Bibliotheken”, R. 71, s. 195–240.
Google Scholar
Bertram Martin. 1995. “Renaissance Mentality” in Italian Testaments?, „The Journal of Modern History”, R. 67, nr 2, s. 358–369.
Google Scholar
Bertrand Régis. 2017. De l’histoire de l’Église à l’histoire religieuse de la Révolution, [w:] La Révolution française au carrefour des recherches, red. M. Lapied, C. Peyrard, Aix-en-Provence, s. 249–261.
Google Scholar
Bloch Marc. 1924. Les Rois thaumaturges. Étude sur le caractère surnaturel attribué à la puissance royale particulièrement en France et en Angleterre, Strasbourg.
Google Scholar
Bobowski Bogdan. 2009. Testament w średniowiecznym prawie polskim, „Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Zeszyty Historyczne”, nr X, s. 83–88.
Google Scholar
Borek Piotr. 2015. O kompozycji XVII-wiecznych testamentów mieszczan przemyskich, [w:] P. Borek, „Przyszłym czasom swej sławy gotować poprawce”.Studia o literaturze i piśmiennictwie wieków dawnych, Kraków (przedruk z: „Rocznik Przemyski”, R. 44, nr 3, 2008, s. 53–66).
Google Scholar
Borkowska Małgorzata OSB. 1984. Dekret w niebieskim ferowany parlamencie. Wybór testamentów z XVII–XVIII wieku, Kraków.
Google Scholar
Braudel Fernand. 1963. Pour une histoire sérielle: “Séville et l’Atlantique (1504–1650)”, „Annales. Economies, sociétés, civilisations”, R. 18, nr 3, s. 541–553.
Google Scholar
Braudel Fernand. 1971. Historia i trwanie, tłum. B. Geremek, Warszawa.
Google Scholar
Braudel Fernand. 1976–1977. Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, t. 1–2, tłum. T. Mrówczyński, M. Ochab, M. Kula, M. Kwiecińska, Gdańsk.
Google Scholar
Braudel Fernand. 1992. Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm, XV–XVIII wiek, t. 1–3, tłum. M. Ochab, P. Graff, E.D. Żółkiewska, J. i J. Strzeleccy, Warszawa.
Google Scholar
Braudel Fernand. 2006. Gramatyka cywilizacji, tłum. H. Igalson-Tygielska, Warszawa.
Google Scholar
Burke Peter. 2015. The French Historical Revolution: The Annales School 1929–2014 (wyd. 2), Cambridge.Chaunu Pierre. 1960. Dynamique conjoncturelle et Histoire sérielle — Point de vue d’historien, „Industrie” Bruxelle, 1erjuin 1960, s. 370–376.
Google Scholar
Chaunu Pierre. 1964. Histoire quantitative ou histoire sérielle, „Cahiers Vilfredo Pareto”, R. 2, nr 3, s. 165–176.
Google Scholar
Chaunu Pierre. 1978. Histoire quantitative, Histoire sérielle, Paris.Chaunu Pierre, Chaunu Huguette. 1955–1960. Séville et l’Atlantique (1504–1650), t. 1–8, Paris.
Google Scholar
Chiffoleau Jacques. 1980. La comptabilité de l’au-delà. Les hommes, la mort et la religion dans la région d’Avignon à la fin du Moyen Âge (vers 1320–vers 1480), Collection de l’École française de Rome, 47, Rome.
Google Scholar
Cohn Samuel Kline, Jr. 1992. The Cult of Remembrance and the Black Death: Six Renaissance Cities in Central Italy, Baltimore.
Google Scholar
Cohn Samuel Kline, Jr. 2000. The Place of Dead in Flanders and Tuscany: Towards a Comparative History of the Black Death, [w:] The Place of the Dead: Death and Remembrance in Late Medieval and Early Modern Europe, red. B. Gordon, P. Marshall, Cambridge, s. 17–43.
Google Scholar
Cohn Samuel Kline, Jr. 2011a. Last Wills and Testaments. Oxford Bibliographies Online Research Guide, Oxford.
Google Scholar
Cohn Samuel Kline, Jr. 2011b. Renaissance attachment to things: material culture in last wills and testaments, „Economic History Review”, R. 65, nr 3, s. 984–1004.
Google Scholar
Corbin Alain, Déloye Yves, Haegel Florence. 1993. De l’histoire des représentations à l’histoire sans nom. Entretien avec Alain Corbin, „Politix”, R. 6, nr 21, s. 7–14 (numer tematyczny: Représentations de Paris, red. Y. Déloye, F. Haegel).
Google Scholar
Danowska Ewa. 2011. Dług śmiertelności wypłacić potrzeba. Wybór testamentów mieszczan kra-kowskich z XVII–XVIII wieku, Kraków.
Google Scholar
Delaruelle Etienne. 1975. La piété populaire au Moyen Âge,red. R. Manselli, A. Vauchez, Torino.
Google Scholar
Dorini Umberto. 1916. Il diritto penale e la delinquenza in Firenze nel sec. XIV., Lucca.Elias Norbert. 1939. Über den Prozess der Zivilisation, t. 1–2, Basel.
Google Scholar
Elias Norbert. 1980. Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, tłum.T. Zabłudowski, Warszawa.
Google Scholar
Elias Norbert. 2011. O procesie cywilizacji, tłum. K. Markiewicz, T. Zabłudowski, Warszawa.
Google Scholar
Epstein Steven. 1984. Wills and Wealth in Medieval Genoa, 1150–1250, Cambridge MA.
Google Scholar
Famille. 1977. Famille et parenté dans l’Occident médiévale, red. J. Le Goff, G. Duby, Rome.
Google Scholar
Faral Edmond. 1938. La vie quotidienne au temps de Saint Louis, Paris.
Google Scholar
Febvre Lucien. 1928. Un Destin. Martin Luther, Paris.
Google Scholar
Findlen Paula. 1998. Possessing the Past: TheMaterial Worldof the ItalianRenaissance, „American Historical Review”, R. 103, s. 83–114.
Google Scholar
Flandrin Jean-Louis. 1976. Familles, parenté, maison, sexualité dans l’ancienne société, Paris.
Google Scholar
For the salvation. 2012. “For the salvation of my soul”. Women and Wills in Medieval and Early Modern France, red. J. Rollo-Koster, K.L. Reyerson, St. Andrews.
Google Scholar
Foucault Michel. 1961. Folie et déraison. Histoire de la folie à l’âge classique, Paris.
Google Scholar
Gens. 1989. Gens à histoire, gens sans histoire: dialogue Bourdieu/Chartier, „Politix”, R. 2, nr 6, s. 53–60 (nr tematyczny: Les liaisons dangereuses. Histoire, sociologie, science politique, red. S. Bourmeau i in.).
Google Scholar
Gilson Etienne. 1932. L’esprit de la philosophie médiévale, Paris. Gilson Etienne. 1958. Duch filozofii chrześcijańskiej, tłum. J. Rybałt, Warszawa.
Google Scholar
Goubert Pierre. 1960. Beauvais et le Beauvaisis de 1600 à 1730. Contribution à l’histoire sociale de la France au XVIIe siècle, Paris.
Google Scholar
Gros Guillaume. 2010. Philippe Ariès: naissance et postérité d’un modele interprétatif de l’enfance, „Histoire de l’éducation”, nr 125, s. 49–72.
Google Scholar
Jawor Grzegorz. 1981. Stałe formuły w testamentach polskich, „Rozprawy Komisji Językowej. Wrocławskie Towarzystwo Naukowe”, R. 12, s. 217–233.
Google Scholar
Katalogi. 2017. Katalogi testamentów mieszkańców miast z terenów Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego do 1795 roku, t. 1–7, red. U. Augustyniak, Warszawa.
Google Scholar
Kizik Edmund. 1998. Śmierć w mieście hanzeatyckim w XVI–XVIII wieku. Studium z nowożytnej kultury funeralnej, Gdańsk.
Google Scholar
Klassen John Martin. 1990a. Gifts for the Soul and Social Charity in Late Medieval Bohemia, [w:] Materielle Kultur und religiöse Stiftung im Spätmittelalter. Internationales Round-Table-Gespräch, Krems an der Donau, 26. September 1988, red. H. Kühnel, Wien, s. 63–81.
Google Scholar
Klassen John Martin. 1990b. Household Composition in Medieval Bohemia, „Journal of Medieval History”, R. 16, s. 55–75.
Google Scholar
Kultura. 1997. Kultura Polski średniowiecznej. XIV–XV w., red. B. Geremek, Warszawa. KHKM. 1994. „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. XLII, 1994, nr 2.
Google Scholar
La nouvelle histoire. 1978. Lanouvelle histoire, red. J. Le Goff, R. Chartier, J. Revel, Paris.
Google Scholar
Le Roy Ladurie Emmanuel. 1966. Les Paysans de Languedoc, Paris.
Google Scholar
Le Roy Ladurie Emmanuel. 1975. Montaillou, village occitan de 1294 à 1324, Paris.
Google Scholar
Le Roy Ladurie Emmanuel. 1979. Chaunu, Lebrun, Vovelle: The New History of Death, [w:] Le Roy Ladurie E., The Territory of the Historian, t. 1, tłum. B. i S. Reynolds, Chicago, s. 273–284.
Google Scholar
Lebrun François. 1971. Les hommes et la mort en Anjou aux XVIIe et XVIIIe siècles, Paris.
Google Scholar
Lewis Katherine J. 2003. Women, Testamentary Discourse and Life-Writing in Later Medieval England, [w:] Medieval Women and the Law, red. N.J. Menuge, Woodbridge, s. 67–75.
Google Scholar
Manikowska Halina. 2015. Topos czy rzeczywistość? O czarnej śmierci w „Dekameronie” raz jesz-cze, „Studia Źródłoznawcze”, R. LIII, s. 17–54.
Google Scholar
Michaud Francine. 2015. De père en fils? Sensibilité spirituelle à travers les testaments marseillais, 1248–1350, [w:] Le testament spirituel du Moyen Âge à l’époque moderne: legs, saluts de l’âme, miroir des vertus chrétiennes, red. C. Barralis, A. Wagner, C. Marschal, Metz, s. 21–33.
Google Scholar
Możejko Beata. 2010. Rozrachunek z życiem doczesnym (gdańskie testamenty mieszczańskie z XV i początków XVI w.), Gdańsk.
Google Scholar
Nodl Martin.2006. Středověký testament jako abnormalita, [w:] Pozdně středověké testamenty v českých městech. Prameny, metodologie a formy využití. Sbornik příspěvků z konference uspo-řádané 30. listopadu 2005 Archivem hlavního města Prahy a Historickým ústavem Akademie věd České republiky, red. K. Jíšová, E. Doležalová, Praha, s. 73–86.
Google Scholar
Nodl Martin. 2010. Średniowieczny testament jako anomalia, tłum. M.R. Pauk, [w:] Dom, majątek, klient, sługa. Manifestacja pozycji elit w przestrzeni materialnej i społecznej (XIII–XIX wiek), red. M.R. Pauk, M. Saczyńska, Warszawa, s. 149–160.
Google Scholar
Planning. 2018. Planning for Death: Wills and Death related Property Arrangements in Europe 1200–1600, red. M. Korpiola, A. Lahtinen, Medieval Law and its Practice, 23, Leiden–Boston.
Google Scholar
Rapp Francis. 1971. L’Église et la vie religieuse en Occident à la fin du Moyen Âge, Nouvelle Clio, 25, Paris.
Google Scholar
Reyerson Kathryn L. 1978. Changes in Testamentary Practice at Montpellier on the Eve of the Black Death, „Church History”, R. 47, nr 3, s. 253–269.
Google Scholar
Seelenheil. 2007. Seelenheil und irdischer Besitz: Testamente als Quellen für den Umgang mit den letzten Dingen, red. M. Herzog, C. Hollberg, Konstanz.
Google Scholar
Soboul Albert. 1956. Sentiment religieux et cultes populaires pendant la Révolution. Saintes patrio-tes et martyrs de la liberté, „Archives de sociologie des religions”, R. 2, 1956, s. 73–87.
Google Scholar
Stolarek Jakub. 2013. Testament ustny (testamentum nuncupativum) w wybranych komentarzach Bartolusa de Saxoferrato i Baldusa de Ubaldis, „Czasopismo Prawno-Historyczne”, R. LXV, nr 2, s. 329–342.
Google Scholar
Swianiewicz Jan. 2014. Możliwość makrohistorii: Braudel, Wallerstein, Deleuze, Toruń.
Google Scholar
Tenenti Alberto. 1952. La Vie et la mort à travers l’art du XV e siècle, Paris.
Google Scholar
Le testament. 2013. Le testament spirituel, du Moyen Âge à l’époque moderne, legs, salut de l’âme, miroir des vertus chrétiennes, red. C. Barralis, C. Marchal, A. Wagner, Metz.
Google Scholar
Tymiakin Leszek. 1990. O formułach w XVII-wiecznym testamencie przemyskim, „Rocznik Przemyski”, R. 27, s. 141–145.
Google Scholar
Vovelle Michel. 1973. Piétébaroque et déchristianisation en Provence au XVIII e siècle. Les attitudes devant la mort d’après les clauses des testaments, Civilisations et mentalités, Paris.
Google Scholar
Vovelle Michel. 1979. Un préalable à toute histoire sérielle: la représentativité sociale du testament (XIV–XIX e siècle), [w:] Les Actes notariés: sources de l’histoire sociale XVI e–XIX e siècles. Actes du Colloque de Strasbourg (mars 1978), red. B. Vogler, Strasbourg, s. 257–277.
Google Scholar
Vovelle Michel. 1983. La mort et l’Occident. De 1300 à nos jours, Paris.
Google Scholar
Weltch Evelyn. 2005. Shoppingin the Renaissance: Consumer Cultures in Italy 1400–1600, New Haven.
Google Scholar
Weltch Evelyn. 2007. The Material Renaissance, New York.
Google Scholar
When Death. 2000. When Death Do Us Part: Understanding and Interpreting the Probate Records of Early-Modern England, red. T. Arkell, N. Goose, N. Evans, Oxford.
Google Scholar
Williams William H. 1976. rec.: Michel Vovelle. Piété baroque et déchristianisation en Provence au XVIII e siècle: Les attitudes devant la mort d’après les clauses des testaments, „American Historical Review”, R. 81, nr 5, s. 1125.
Google Scholar
Wrzosek Wojciech. 1990, Koncepcja historii globalnej F. Braudela, [w:] W. Wrzosek, Z. Drozdowicz, J. Topolski, Swoistości poznania historycznego, Poznań, s. 136–214.
Google Scholar
Wysmułek Jakub. 2015. Testamenty mieszczan krakowskich (XIV–XV wiek), Warszawa.
Google Scholar
Zaremska Hanna. 1997. Człowiek wobec śmierci: wyobrażenia i rytuały, [w:] Kultura Polski średniowiecznej. XIV–XV w., red. B. Geremek, Warszawa, s. 485–510.
Google Scholar