Sztuka słuchania, sztuka mówienia. Miejsce i rola absolwentów kierunków humanistycznych w Public Relations
PDF

Słowa kluczowe

public relations
humanistyka
antropologia kulturowa
socjologia
dziennikarstwo
komunikacja
rynek
praca
organizacja
instytucja
etyka
społeczeństwo

Jak cytować

Kępiński, M. (2012). Sztuka słuchania, sztuka mówienia. Miejsce i rola absolwentów kierunków humanistycznych w Public Relations . Etnografia Polska, 56(1-2), 195–212. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/ep/article/view/3242

Abstrakt

Showing the place and the role of the graduates of humanistic departments (faculties of arts) in the
area of public relations is the aim of this article. These lines, despite obvious differences resulting from
the range and the object of the scientific reflection, have a lot in common. The three following fields of
study; journalism, sociology and cultural anthropology attribute a great role to communication, language
and their influence on the individual, group and culture. Also, for many lecturers, who also function
as various experts, advisors, journalists or simply people appearing in media, a very important form
of work with their students is interpersonal communication.

The graduates of faculties of art turn out to be useful in the areas where communication skills are
necessary, in contacts with the internal public as well as the external institutions working on the market.
They use their knowledge (relating to culture and communication) successfully building good contacts
and relationships with the other people. They also show empathy which is crucial to build up socially
related working teams focused on short and long-term campaigns and goals.
All kinds of organizations, not only connected with economy, must have good relations with society,
especially local community, which expects the organization to engage in local issues such as improving
the education system, providing possibilities for personal development, eliminating poverty and social
inequalities, creating new workplaces, protecting the environment, etc.

PDF

Bibliografia

Cenker Ewa Małgorzata 2000, Public Relations, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2000

Czarnowski Stefan 1989, Powstawanie nowej kultury, [w:] Małgorzata Legiędź-Gałuszka, Czarnowski, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 241–256

Davis Anthony 2007, Public relations, Polskie wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa

Dobek-Ostrowska Bogusława 2004, Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław

Domański Tomasz 2008, Polskie za i przeciw, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź

Goban-Klas Tomasz 1997, Public relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania, Business Press, Warszawa

Hope Ewa 2003, Public relations uczelni, czyli szewc bez butów chodzi, [w:] Public relations instytucji użyteczności publicznej, red. E. Hope, Wydawnictwo SPG, Gdańsk, s. 89–98

Kunczik Michael, Zipfel Astrid 2000, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa

Kwarciak Bogusław 1999, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków

Lewandowski Edmund 1995, Charakter narodowy Polaków i innych narodowości, Wydawnictwo Aneks, „Polityka”, Londyn–Warszawa

Łysiak Wojciech 1998, Wielka kontestacja. Folklor polityczny w PRL, Wyd. PSO, Poznań

Mounter Pamela 2003, Komunikacja wewnętrzna, [w:] Skuteczne techniki PR, red. A. Gregory, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, s. 28–45

Nobis Adam 1997, Między upowszechnianiem a oświecaniem, [w:] Nim będzie zapomniana. Szkice o kulturze PRL-u, red. S. Bednarek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 84–96

Paszkiewicz Krystyna 2002, Public relations w polityce, [w:] Marketing polityczny w teorii i praktyce, red. A. Jabłoński, L. Sobkowiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 148–170

Ritzer George 2003, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Wyd. Muza S.A., Warszawa

Rybak Agnieszka 2004, Wybielamy, przyczerniamy, Polityka, nr 34 (2466), 21.08.2004, s. 3–9

Seitel P. Fraser 2003, Public relations w praktyce, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa

Szacki Jerzy 2002, Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa

Wiszniewski Andrzej 1994, Jak przekonująco mówić i przemawiać, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław

Wren Kevin 2005, Wpływ społeczny, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk

Zadrożyńska Anna 1983, Homo faber, homo ludens. Etnologiczny szkic o pracy w kulturach tradycyjnych i współczesnych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa

http://www.proto.pl/raport_proto/info?itemId=104010

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2012 Etnografia Polska