Dorożki w Wilnie w latach 1864–1914
DOI:
https://doi.org/10.23858/KHKM68.2020.1.006Słowa kluczowe:
Wilno, dorożki, komunikacjaAbstrakt
Na przełomie XIX i XX w. Wilno rozwijało się terytorialnie i demograficznie. Przed wybuchem Wielkiej Wojny liczyło prawie 200 tysięcy mieszkańców. W badanym okresie dorożki były jednym, działającym przez całą dobę i w święta środkiem komunikacji miejskiej. Ich modele były różnorodne: od starych i ciasnych „kiszek”, przez nowoczesne „Milodry”, po obszerne „Victorie” przeznaczone dla czterech osób. Pod względem jakości dzielono je na dwie klasy – pierwszą i drugą. Klasyfikacji dokonywali miejscy urzędnicy podczas obowiązkowych, cyklicznych przeglądów pojazdów, na podstawie wyglądu, stanu i kondycji dorożkarza, pojazdu i konia. Wszystkie wehikuły musiały być wyposażone w numer porządkowy nadany urzędowo, umożliwiający identyfikację, oraz instalację oświetlającą drogę. Pozostałe elementy zależały od zasobności i inwencji właściciela. Dorożkarze byli zobowiązani do wnoszenia różnych opłat na rzecz miasta: za nadanie numeru, za pojazd, za przedłużenie koncesji. Rekrutowali się ze wszystkich grup społecznych zamieszkujących Wilno. Ich wyróżnikami był specjalny strój – długi, ciemny płaszcz i czapka z daszkiem. Konne taksówki oczekiwały na klientów w wyznaczonych do tego miejscach. Można też je było zatrzymać w dowolnym miejscu, jeśli pojazd był wolny. Transport był możliwy w dowolnym kierunku, zarówno na terenie miasta, jak i poza nim, na ustaloną godzinę lub z przystankami. Warunkiem było uiszczenie odpowiedniej kwoty za przejazd. Ceny za te usługi były zróżnicowane ze względu na klasę pojazdu, porę dnia i strefę miasta (centralną lub podmiejską). Wysokość opłat regulowały ustalane odgórnie cenniki. Od liczby i zasięgu kursów zależało wynagrodzenie dorożkarza, które było w dużej mierze nieprzewidywalne. Od 1906 r. działało „Towarzystwo Dorożkarskie i Woźnicowe”, zrzeszające przedstawicieli tych grup zawodowych. Członkostwo było płatne, ale wiązało się z licznymi ulgami w sferze ekonomicznej. Towarzystwem kierował zarząd, wybierany demokratycznie spośród członków. Chociaż transport dorożką był powszechny, to dla przeciętnego mieszkańca wynajęcie konnej taksówki wiązało się ze sporym wydatkiem. Jak wskazują relacje prasowe, podróżujący tym środkiem transportu, ulegali niekiedy wypadkom, lecz z reguły tylko z lekkimi obrażeniami.
Od 1893 r., czyli od czasu pojawienia się w Wilnie konnych tramwajów, popularność dorożek sukcesywnie spadało. Niemniej przez cały opisywany okres były jedną z najważniejszych gałęzi miejskiej komunikacji.
Pobrania
Bibliografia
Aleksandravičius Egidijus, Kulakauskas Antanas. 2003. Pod władzą carów Litwa w XIX wieku, Kraków.
A.R.Z. 1904. Wilno, „Kraj”, nr 12, s. 13.
Bójka. 1910. Bójka, „Kurier Litewski”, nr 24, s. 3.
Briedis Laimonas. 2008. Vilnius City of strangers, Vilnius.
Dąbrowski Przemysław. 2011. Siła w kulturze, jedność w narodzie, Gdańsk.Dom. 1907. Dom, „Kurier Litewski”, nr 252, s. 2.
Dorożkarz złodziejem. 1910. Dorożkarz złodziejem, „Kurier Litewski”, nr 152, s. 2.
Droga do Kalwarji. 1906. Droga do Kalwarji, „Kurier Litewski”, nr 137, s. 3.
Dwa młode konie. 1862. Dwa młode konie, „Kuryer Wileński. Gazeta urzędowa, polityczna i literacka”, nr 5, s. 42.
En. 1906. Dni świąteczne, „Kurier Litewski”, nr 75, s. 3.
Ener. 1905. Ze spraw miejskich, „Kurier Litewski”, nr 18, s. 1.
Fabryka powozów. 1910. Fabryka powozów, „Kurier Litewski”, nr 27, s. 4.
Fedorowicz Irena. 2005. W służbie ojczystej. Czesław Jankowski w życiu kulturalnym Wilna lat 1905–1929, Kraków.
F.J. 1907. W sprawie gumy, „Dziennik Wileński”, nr 110, s. 2.
Gańko Karolina Wanda, Lubryczyński Łukasz. 2016. Dorożkarstwo warszawskie w XIX wieku, Warszawa.
Furmaństwo. 1907. Furmaństwo w Wilnie, „Kurier Litewski”, nr 36, s. 3.
Jackiewicz Mieczysław. 2013. Wilno w XX wieku. Ludzie i wydarzenia, Bydgoszcz.
Jurkowski Roman. 1984. Czesław Jankowski jako dziennikarz, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, R. XXIII, nr 3, s. 15–53.
Jurkowski Roman. 1989. W lisiej szubie z piórem w ręku (Czesław Jankowski), „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, R. XXXI, nr 4, s. 136–146.
Jurkowski Roman. 2001. Ziemiaństwo polskie Kresów Północno-Wschodnich, Warszawa.Kary. 1906. Kary na dorożkarzy, „Dziennik Wileński”, nr 23, s. 2.
Kirkor Adam Honory. 1880. Przewodnik historyczny po Wilnie i jego okolicach, Wilno.Kłos Juliusz. 1937. Wilno przewodnik krajoznawczy, Wilno.
Kmiecik Zenon. 1976. Prasa polska w latach 1864–1918, Warszawa.K.P. 1907. W radzie miejskiej, „Kurier Litewski”, nr 68, s. 4.
Lebecki Henryk. 1999. Wilno krajobraz miejski w fotografiach XIX i pocz. XX w., Warszawa.
Lesisz Paweł. 2018, Tramwaje konne w Wilnie (1887–1914), „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. LXVI, nr 4, s. 487–501.
Nasi dorożkarze. 1906. Nasi dorożkarze, „Kurier Litewski, nr 46, s. 3.
Nieostrożna jazda. 1910. Nieostrożna jazda, „Kurier Litewski”, nr 170, s. 2.
Nowa taksa. 1906. Nowa taksa dorożkarska, „Kurier Litewski”, nr 3, s. 2.
Place. 1906. Place miejskie, „Kurier Litewski”, nr 114, s. 2.
Plan miasta Wilna. 1937. Plan miasta Wilna.1937, Biblioteka Narodowa, Magazyn Kartografii, ZZK 8 644.
Plan miasta Wilna i jego okolic. 1890. Plan miasta Wilna i jego okolic. 1890, Biblioteka Narodowa, Magazyn Kartografii, ZZK 8 644.
Plater-Zyberk Małgorzata. 1999. Spojrzenia na Wilno, Warszawa.Podatek. 1905. Podatek dorożkarski, „Kurier Litewski”, nr 78, s. 3.
Poklewska-Koziełł M. 1906, W sprawie komunikacji ze Zwierzyńcem, „Kurier Litewski”, nr 51, s. 2.
Przegląd dorożek. 1907a. Przegląd dorożek, „Kurier Litewski”, nr 79, s. 3.
Przegląd dorożek. 1907b. Przegląd dorożek, „Kurier Litewski”, nr 221, s. 2.
Przegląd dorożek. 1907c. Przegląd dorożek, „Kurier Litewski”, nr 249, s. 2.
Przegląd dorożek. 1913. Przegląd dorożek, „Kurier Litewski”, nr 211, s. 2.
Przejechania. 1909. Przejechania, „Goniec Wileński”, nr 185, s. 2.
Przejechanie. 1909a. Przejechanie, „Goniec Wileński”, nr 141, s. 3.
Przejechanie. 1909b. Przejechanie, „Kurier Litewski”, nr 90, s. 3.
Rewizja dorożek. 1905. Rewizja dorożek, „Kurier Litewski”, nr 54, s. 3.
Rewizja dorożek. 1908a. Rewizja dorożek, „Goniec Wileński”, nr 45, s. 2.
Rewizja dorożek. 1908b. Rewizja dorożek, „Kurier Litewski”, nr 73, s. 2.
Romanowski Andrzej. 1999. Młoda Polska wileńska, Kraków.
Ruszczyc Ferdynand. 1994. Dziennik część pierwsza ku Wilnu, Warszawa.
Sosna Józef. 1883, Wilno, „Kraj”, nr 10, s. 8.
Sprawy miejskie. 1908. Sprawy miejskie, „Kurier Litewski”, nr 189, s. 3.
Statystyka dorożek. 1910. Statystyka dorożek, „Kurier Litewski”, nr 36, s. 3.
Taksa. 1913, Taksa dorożkarska, „Kurier Litewski”, nr 187, s. 2.
Teraźniejszość Przyszłość. 1907. Teraźniejszość Przyszłość, „Plotka Wileński”, nr 4, s. 6.
Uczciwy dorożkarz. 1913. Uczciwy dorożkarz, „Kurier Litewski”, nr 232, s. 2.
Ukaranie. 1907. Ukaranie dorożkarzy, „Dziennik Wileński”, nr 34, s. 2.
Ulewa. 1906. Ulewa czwartkowa, „Kurier Litewski”, nr 122, s. 2.
Warunki. 1910. Warunki prenumeraty, „Kurier Litewski”, nr 44 s. 1.
Wołkanowski Waldemar. 2015. Michał Węsławski, Opole.
W sprawie. 1905. W sprawie dorożkarzy, „Kurier Litewski”, nr 51, s. 2.
W sprawie. 1912. W sprawie dorożkarzy, „Kurier Litewski”, nr 83, s. 2.
Wstrzymanie jazdy. 1906. Wstrzymanie jazdy, „Kurier Litewski”, nr 74, s. 3.
Zgromadzenie. 1906. Zgromadzenie dorożkarzy, „Dziennik Wileński”, nr 22, s. 3.
Zmiana. 1907. Zmiana zaprzęgu, „Kurier Litewski”, nr 36, s. 3.
Z porządków. 1906. Z porządków ulicznych, „Kurier Litewski”, nr 164, s. 4.
Z trzosem. 1908. Z trzosem, „Plotka Wileńska”, nr 6, s. 5.
Związek. 1906. Związek dorożkarski, „Kurier Litewski”, nr 5, s. 2.
Z Wilna. 1883. Z Wilna, „Kraj”, nr 7, s. 11.
http://demoscope.ru/weekly/ssp/rus_lan_97.php?reg=133 (dostęp 26.11.2019 r.).