Tramwaje konne w Wilnie w latach 1887–1914. Od pomysłu do realizacji

Autor

  • Paweł Lesisz Instytut Historii PAN, Rynek Starego Miasta 29/31, 00-272 Warszawa

Słowa kluczowe:

Wilno, tramwaje konne, rewolucja 1905 roku, komunikacja

Abstrakt

Na przełomie XIX i XX w. Wilno rozwijało się terytorialnie i demograficznie. Miasto składało się z dziewięciu dzielnic i przed wybuchem Wielkiej Wojny liczyło prawie 200 tysięcy mieszkańców. Do czasu wybudowania tramwajów konnych jedynym środkiem miejskiej komunikacji były dorożki. Pierwszy konkurs na koncesję i prawo do budowy tramwajów konnych wygrał Wiskowatow w 1887 r. W latach 1887-1892 prawo do tej inwestycji kilkakrotnie zmieniało właścicieli, a ostatecznie trafiło do „Towarzystwa miejskich i podmiejskich kolei żelaznych w Rosji”. Zobowiązało się ono do wybudowania trzech linii tramwajów konnych: Dworzec kolejowy – Zielony most, Zarzecze – Łukiszki i Centrum – Antokol. Prace budowlane trwały w latach 1887-1893. Wileńscy dorożkarze byli jedyną grupą, która nie cieszyła się z oddania do użytku nowego środka transportu; widzieli w nim zagładę swojego własnego rzemiosła. Wielkie otwarcie inwestycji, kilkakrotnie przekładane, nastąpiło się 3 czerwca 1893 r. Łącznie po mieście kursowało 38 składów tramwajowych, podzielonych na dwie klasy, z czego każdy wagon wyposażony był w 14 miejsc siedzących. Tramwaje były przystosowane do zmieniających się pór roku. Długość torów wynosiła ponad 14 km, dozwolona prędkość użytkowa nie mogła być większa niż 13km/h. Za przejazd pierwszą klasą płacono 5 kopiejek, drugą 3 kopiejki. Przewidziane były zniżki dla uczniów i osób kupujących bilety miesięczne. Jakość świadczonych przez „Towarzystwo” usług zaczęła szybko spadać. Niski poziom obsługi, brudne składy, źle opłaceni pracownicy (furman zarabiał 12 rubli miesięcznie, konduktor 25 rubli miesięcznie) i zaniedbane konie – utrzymał się aż do wybuchu Wielkiej Wojny. Jednakże popularność tramwajów wśród mieszkańców Wilna wciąż rosła. W roku 1913 „Towarzystwo” przewiozło łącznie aż 3 mln pasażerów. Pracownicy tramwajów dzielili się na kilka grup: właściciele spółki i pracownicy biurowi, kontrolerzy i furmani oraz robotnicy sezonowi, zatrudniani np. do odśnieżania torów. Pracujący kontrolerzy i powożący byli zobligowani do noszenia specjalnych uniformów. Podczas wydarzeń rewolucyjnych w latach 1905-1907 tramwajarze występowali z postulatem podniesienia zarobków; ostatecznie odnieśli sukces. Konie pracujące w „Towarzystwie” źle traktowano. Wywoływało to także sprzeciwy Wilnian, którzy aby walczyć o lepszy los zwierząt wyprzęgali je z zaprzęgów. Nie polepszyło to jednak losu koni na dłużej. Plany zmodernizowania tramwajów wileńskich wysuwano od roku 1897. Do wybuchu I Wojny Światowej do ratusza kierowano wiele różnych projektów zakładających zamianę siły zwierząt pociągowych na moc silników elektrycznych. Ostatecznie, po wielu problemach (głównie z braku odpowiednich funduszy), w 1914 r. zebrano wszystkie zaświadczenia niezbędne do rozpoczęcia budowy. Wybuch wojny pokrzyżował jednak plany modernizacji tramwajów. Oddanie do użytku tramwajów konnych w Wilnie pod koniec XIX wieku miało wpływ na zdemokratyzowanie transportu publicznego w mieście i rozwój miasta. Jego poszczególne dzielnice i przedmieścia zostały zespolone komunikacyjnie. Ośrodek mógł się lepiej rozwijać gospodarczo i kulturowo.

Pobrania

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aleksandravičius Egidijus, Kalakauskas Antanas, 2003. Pod władzą carów Litwa w XIX wieku, Kraków.

A.R.Z. 1893. Wilno, „Kraj”, nr 39, s. 16.

A.R.Z. 1894a. Wilno, „Kraj”, nr 36, s. 21.

A.R.Z. 1894b. Wilno, „Kraj”, nr 51, s. 28.

A.R.Z. 1897a. Wilno, „Kraj”, nr 8, s. 16.

A.R.Z. 1897b. Wilno, „Kraj”, nr 18, s. 16.

A.R.Z. 1897c. Wilno, „Kraj”, nr 22, s. 22.

A.R.Z. 1897d. Wilno, „Kraj”, nr 24, s. 23.

A.R.Z. 1897e. Wilno, „Kraj”, nr 28, s. 16.

A.R.Z. 1899. Wilno, „Kraj”, nr 9, s. 34.

A.R.Z. 1902a. Wilno, „Kraj”, nr 25, s. 11.

A.R.Z. 1902b. Wilno, „Kraj”, nr 29, s. 11.

A.R.Z. 1904a. Wilno, „Kraj”, nr 12, s. 13.

A.R.Z. 1904b. Wilno, „Kraj”, nr 19, s. 19.

Bezrobocie. 1906. Bezrobocie tramwajów, „Kurier Litewski”, nr 202, s. 2.

BN [Biblioteka Narodowa], MK [Magazyn Kartografii] ZZK 8 644; MDU [Magazyn Druków Ulotnych], DŻS XII 8b/p.95; Poczt. 6650; Poczt. 6660.

Briedis Laimonas, 2008. Vilnius City of strangers, Vilnius.

Ceny. 1908. Ceny targowe w Wilnie, „Goniec Wileński”, nr 28, s. 4.

Dozór. 1910. Dozór nad tramwajami, „Kurier Litewski”, nr 77, s. 2.

Droga do Kalwarji. 1906. Droga do Kalwarji, „Kurier Litewski”, nr 137, s. 3.

Dworzaczek W. 1906. W sprawie tramwajów elektrycznych w Wilnie, „Dziennik Wileński”, nr 60, s. 2.

Fajnhauz Dawid. 1999. 1863: Litwa i Białoruś, Warszawa.

Fedorowicz Irena. 2005. W służbie ojczystej. Czesław Jankowski w życiu kulturalnym Wilna lat 1905–1929, Kraków.

Gańko Karolina, Lubraczyński Łukasz. 2016. Dorożkarstwo warszawskie w XIX wieku, Warszawa.

Główne warunki koncesji. 1907. Główne warunki koncesji, na budowę i eksploatację tramwajów elektrycznych w Wilnie, „Kurier Litewski”, nr 105, s. 2.

Hattowski Michał. 1907. Tramwaje elektryczne w Wilnie, „Kurier Litewski”, nr 3, s. 1.

z dnia 31.01.2018 r.

Hubisz Ryszard, 2013. Wilno, „Tramwaje w Polsce”, Łódź.

Huszcz. 1887. Wilno, „Kraj”, nr 6, s. 14.

Ihnatowicz Ireneusz, Biernat Andrzej. 2003. Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa.

Iskra. 1893a. Wilno, „Kraj”, nr 16, s. 16.

Iskra. 1893b. Wilno, „Kraj”, nr 17, s. 15.

Iskra. 1893c. Wilno, „Kraj”, nr 23, s. 13.

Iskra. 1893d. Wilno, „Kraj”, nr 24, s. 15.

Jurkowski Roman, 1984. Czesław Jankowski jako dziennikarz, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, R. XXIII, nr 3, s. 15–53.

Jurkowski Roman, 1989. W lisiej szubie z piórem w ręku (Czesław Jankowski), „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, R. XXXI, nr 4, s. 136–146.

Kirkor Adam Honory, Przewodnik historyczny po Wilnie i jego okolicach, 1880, Wilno.

Kmiecik Zenon. 1976. Prasa Polska w latach 1864–1918, Warszawa.

Konie tramwajowe. 1907. Konie tramwajowe, „Dziennik Wileński”, nr 37, s. 2.

Konie tramwajowe. 1910. Konie tramwajowe, „Kurier Litewski”, nr 173, s. 2.

Kradzież. 1910. Kradzież w tramwaju, „Kurier Litewski”, nr 137, s. 2.

Lebecki Henryk. 1999. Wilno krajobraz miejski w fotografiach XIX i pocz. XX w., Warszawa.

Lecznica. 1905. Lecznica dla zwierząt, „Kurier Litewski”, nr 28, s. 2–3.

Nasze tramwaje. 1907. Nasze tramwaje, „Kurier Litewski”, nr 103, s. 2.

Nasze tramwaje. 1908. Nasze tramwaje, „Kurier Litewski”, nr 128, s. 2.

Nasze tramwaje. 1912. Nasze tramwaje, „Kurier Litewski”, nr 247, s. 2.

Nowa taksa. 1906. Nowa taksa dorożkarska, „Kurier Litewski”, nr 3, s. 2.

O bruki. 1905. O bruki, „Kurier Litewski”, nr 4, s. 2.

O oczyszczenie ulic. 1907. O oczyszczenie ulic, „Dziennik Wileński”, nr 41, s. 2.

O postój. 1910. O postój tramwajów, „Kurier Litewski”, nr 158, s. 2.

Oględziny. 1912a. Oględziny tramwajów, „Kurier Litewski”, nr 197, s. 2.

Oględziny. 1912b. Oględziny tramwajów, „Kurier Litewski”, nr 202, s. 2.

Okrzyczane tramwaje. 1912. Okrzyczane tramwaje, „Kurier Litewski”, nr 172, s. 2.

Place. 1906. Place miejskie, „Kurier Litewski”, nr 114, s. 2.

Plater-Zyberk Małgorzata. 1999. Spojrzenia na Wilno, Warszawa.

Plan miasta Wilna. 1937. Plan miasta Wilna. 1937, Biblioteka Narodowa, Magazyn Kartografii, ZZK 8 644.

Plan miasta Wilna i jego okolic. 1890. Plan miasta Wilna i jego okolic. 1890, Biblioteka Narodowa, Magazyn Kartografii, ZZK 8 644.

Proces. 1905. Proces z zarządem tramwajowym, „Kurier Litewski”, nr 95, s. 2.

Rewizja tramwajów. 1907. Rewizja tramwajów, „Kurier Litewski”, nr 137, s. 3.

Romanowski Andrzej. 1999. Młoda Polska wileńska, Kraków.

Rumaki. 1910. Rumaki tramwajowe, „Kurier Litewski”, nr 72, s. 3.

Spłoszony koń. 1910. Spłoszony koń, „Kurier Litewski”, nr 72, s. 3.

Sprawa wykupu. 1914. Sprawa wykupu tramwajów, „Kurier Litewski”, nr 71, s. 2.

Sprawy miejskie. 1908. Sprawy miejskie, „Kurier Litewski”, nr 189, s. 3.

St. Wil. 1895. Wilno, „Kraj”, nr 31, s. 22.

Strejk dorożkarzy. 1905. Strejk dorożkarzy, „Kurier Litewski”, nr 83, s. 2.

Strejk tramwajów. 1905. Strejk tramwajów, „Kurier Litewski”, nr 83, s. 2.

Strejk tramwajów. 1906a. Strejk tramwajów, „Kurier Litewski”, nr 200, s. 2.

Strejk tramwajów. 1906b. Strejk tramwajów, „Kurier Litewski”, nr 201, s. 2.

Strejk tramwajowy. 1907. Strejk tramwajowy, „Kurier Litewski”, nr 76, s. 2.

Taksa dorożkarska. 1913. Taksa dorożkarska, „Kurier Litewski”, nr 187, s. 2.

Tramwaj elektryczny. 1906a. Tramwaj elektryczny, „Kurier Litewski”, nr 255, s. 2.

Tramwaj elektryczny. 1906b. Tramwaj elektryczny, „Kurier Litewski”, nr 264, s. 3.

Tramwaj elektryczny. 1907. Tramwaj elektryczny, „Kurier Litewski”, nr 102, s. 3.

Tramwaj elektryczny w Wilnie. 1906. Tramwaj elektryczny w Wilnie, „Kurier Litewski”, nr 193, s. 1.

Tramwaj źródłem zarazy. 1909. Tramwaj źródłem zarazy, „Goniec Wileński”, nr 26, s. 3

Tramwaje. 1909. Tramwaje, „Goniec Wileński”, nr 83, s. 3

Tramwaje elektryczne. 1906a. Tramwaje elektryczne, „Dziennik Wileński”, nr 39, s. 3

Tramwaje elektryczne. 1906b. Tramwaje elektryczne, „Kurier Litewski”, nr 139, s. 3

Tramwaje elektryczne. 1907. Tramwaje elektryczne, „Kurier Litewski”, nr 91, s. 2–3

Tramwaje elektryczne. 1914. Tramwaje elektryczne, „Kurier Litewski”, nr 73, s. 2–3

Tramwaje elektryczne w Wilnie. 1906. Tramwaje elektryczne w Wilnie, „Dziennik Wileński”, nr 37, s. 2

Tramwaje stanęły. 1913. Tramwaje stanęły, „Kurier Litewski”, nr 296, s. 2

Ulewa. 1906. Ulewa czwartkowa, „Kurier Litewski”, nr 122, s. 2

U.L. 1887. Wilno, „Kraj”, nr 40, s. 10

`Vester. 1891. Wilno, „Kraj”, nr 30, s. 12

Wołkanowski Waldemar. 2015. Michał Węsławski, Opole

Z porządków. 1906. Z porządków ulicznych, „Kurier Litewski”, nr 164, s. 4

Žičkus Ričardas, 2013. 120 metų arkliniam tramvajui, Katalog wystawy w Energetikos ir technikos muziejus w Wilnie

Pobrania

Opublikowane

2018-01-01

Jak cytować

Lesisz, P. (2018). Tramwaje konne w Wilnie w latach 1887–1914. Od pomysłu do realizacji. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 66(4), 487–501. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/khkm/article/view/1030

Numer

Dział

Studia i materiały