CZY NEUROMANCER LUBI WODNIKA SZUWARKA? ZINY KOMPUTEROWE I KAPITAŁ SUBKULTUROWY POLSKIEJ MŁODZIEŻY W OKRESIE TRANSFORMACJI USTROJOWEJ
PDF

Słowa kluczowe

młodzież
transformacja ustrojowa
subkultury
kultura popularna
komputery
Polska

Jak cytować

Wasiak, P. (2020). CZY NEUROMANCER LUBI WODNIKA SZUWARKA? ZINY KOMPUTEROWE I KAPITAŁ SUBKULTUROWY POLSKIEJ MŁODZIEŻY W OKRESIE TRANSFORMACJI USTROJOWEJ. Etnografia Polska, 64(1-2). https://doi.org/10.23858/EP64.2020.006

Abstrakt

This article aims to discuss the role of “disk magazines” in the identity construction and performance of masculinity among Polish adolescents. It examines the subculture of users of popular home computers Commodore 64 and Commodore Amiga during the post-communist system transition. Both written content and visual form were used by disk magazine editors to manifest their position in the peer group and perform their masculinity. This article outlines how youth actively constructed cultural forms and meanings that reflect the outside world both in terms of mass media culture and the ongoing process of post-communist transition.

https://doi.org/10.23858/EP64.2020.006
PDF

Bibliografia

Albert, Gleb 2016, Computerkids als mimetische Unternehmer. Die Cracker-Szene zwischen Subkultur und Ökonomie (1985–1995), Werkstatt Geschichte, nr 74, s. 49–66.

Albert Gleb J. 2020, New Scenes, New Markets: The Global Expansion of the Cracking Scene, Late 1980s to Early 1990s, WiderScreen 23 (2–3), http://widerscreen.fi/numerot/2020-2-3/new-scenes-new-markets-the-global-expansion-of-the-cracking-scene-late-1980s-to-early-1990s/ (dostęp: 12.10.2020).

Albert, Gleb 2018, Subkultur, Piraterie und neue Märkte. Die transnationale Zirkulation von Heimcomputersoftware, 1986–1995, [w:] F. Bösch (red.), Wege in die digitale Gesellschaft. Computernutzung in der Bundesrepublik 1955-1990, Wallstein, Göttingen, s. 274–299.

Anderson Benedict 2007 [1983], Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, tłum. S. Amsterdamski, Znak, Warszawa.

Banet-Weiser Sarah, Miltner Kate M. 2015, #MasculinitySoFragile: Culture, Structure, and Networked Misogyny, Feminist Media Studies, vol. 16, nr 1, s. 171–174.

Bennett Andrew, Kahn-Harris Keith (red.) 2004, After Subculture. Critical Studies in Contemporary Youth Culture, Red Globe Press, Houndmills.

Berker Thomas, Hartmann Maren, Punie Yves, Ward Katie (red.) 2006, Domestication of Media and Technology, McGraw-Hill Education, Maidenhead.

Botz Daniel 2011, Kunst, Code und Maschine. Die Ästhetik der Computer-Demoszene, Transcript Verlag, München.

Bourdieu Pierre 2006, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. P. Biłos, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

CBOS 1992, Dobra trwałego użytku, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.

CBOS 1994, Konsumpcja i aktywność kulturalna młodzieży, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa.

Duncombe Stephen 2008, Notes from Underground. Zines and the Politics of Alternative Culture, Microcosm Publishing, Bloomington.

Fat Magnus, http://fatmagnus.ppa.pl/index.php (dostęp: 12.10.2020).

Fatyga Barbara, Sierosławski Janusz, Zieliński Antoni, Zieliński Przemysław 1999, Alkohol a młode pokolenie Polaków połowy lat dziewięćdziesiątych, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa.

Fatyga Barbara, Tyszkiewicz Anna (red.) 1997, Dzisiejsza młodzież: stereotypy i rzeczywistość po 1989 roku, Ośrodek Badań Młodzieży Uuniwerytetu Warszawskiego, Warszawa.

Fink Hermann, Fijas Liane (red.) 1998, America and Her Influence upon the Language and Culture of Post-socialist Countries, Peter Lang, Frankfurt am Main.

Fleicher Michael 1994, Overground: Die Literatur der polnischen alternativen Subkulturen der 80er und 90er Jahre, Peter Lang, München.

Gelder Ken 2007, Subcultures. Cultural Histories and Social Practice, Routledge, London–New York.

Halawa Mateusz 2004, Guerrilla w mallu, Kultura Popularna, nr 2, s. 121–141.

Hebdige Dick 2002 [1979], Subculture. The Meaning of Style, Taylor & Francis, London–New York.

Hodkinson Paul, Deicke Wolfgang (red.) 2007, Youth Cultures. Scenes, Subcultures and Tribes, Routledge, London–New York.

Kellner Douglas 1995, Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics between the Modern and the Postmodern, Routledge, London–New York.

Lubecka Anna 2000, Economic, Sociocultural, and Technological Contexts in the New Europe, [w:] L. Lengel (red.), Culture and Technology in the New Europe: Civic Discourse in Transformation in Post-Communist Nations, Elsevier Science, Stanford, s. 33–50.

Levy Steven 2010 [1984], Hackers: Heroes of Computer Revolution, O’Reilly Media Inc., Sebastopol.

Macdonald Nancy 2002, The Graffiti Subculture. Youth, Masculinity and Identity in London and New York, Palgrave Macmillan, Houndmills.

Maher Jimmy 2012, The Future Was Here: The Commodore Amiga, MIT Press, Cambridge–London.

Marciniak, Marta 2015, Transnational Punk Communities in Poland: From Nihilism to Nothing Outside Punk, Lexington Books, Lanham.

Muggleton David 2004, Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, tłum. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Muggleton David, Weinzierl Rupert (red.) 2003, The Post-Subcultures Reader, Berg, Oxford–New York.

Lengel Laura (red.) 2000, Culture and Technology in the New Europe: Civic Discourse in Transformation in Post-Communist Nations, Elsevier Science, Stanford.

Nagle Angela 2016, The New Man of 4chan, The Baffler, nr 30, s. 64–76.

Pęczak Mirosław 1992, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa.

Polgár Tamás 2008, The Brief History of the Computer Demoscene, CSW-Verlag, Berlin.

Reunanen Markku, Silvast Antti (red.) 2014, WiderScreen, nr 1–2., nr specjalny “Scenes”

Reunanen Markku 2010, Diskmags: Underground Journalism of the Demoscene. Rhizome 20 maja 2010, http://rhizome.org/editorial/2010/may/20/diskmags-underground-journalism-of-the-demoscene/ (dostęp: 12.10.2020).

Schwell Alexandra 2005, Anarchie ist die Mutter der Ordnung. Alternativkultur und Tradition in Polen, LIT, Münster.

Sørensen Knut 2006, Domestication: the Enactment of Technology, [w:] T. Berker, M. Hartmann, Y. Punie, K. Ward (red.), Domestication of Media and Technology, McGraw-Hill Education, Maidenhead, s 40-61.

Švelch Jaroslav 2018, Gaming the Iron Curtain. How Teenagers and Amateurs in Communist Czechoslovakia Claimed the Medium of Computer Games, MIT Press, Cambridge.

Thomas Douglas 2003, Hacker Culture, University of Minnesota Press, Minneapolis.

Thornton Sarah 2010, Club Cultures. Music, Media and Subcultural Capital, Wesleyan University Press, Cambridge.

The Commodore 64 Scene Database, http://csdb.dk/ (dostęp: 12.10.2020).

Waling Andrea 2019, Rethinking Masculinity Studies: Feminism, Masculinity, and Poststructural Accounts of Agency and Emotional Reflexivity, The Journal of Men’s Studies, vol. 27, nr 1, s. 89–107.

Wasiak Patryk 2012, Illegal Guys. A Cultural History of the First European Digital Subculture, Studies in Contemporary History, nr 2, s. 257–276.

Wasiak Patryk 2014, Playing and Copying: Social Practices of Home Computer Users in Poland During the 1980s, [w:] G. Alberts, R. Oldenziel (red.), Hacking Europe: From Computer Cultures to Demoscenes, Peter Lang, London, s. 129–150.

Wertenstein-Żuławski Jerzy 1993, Między nadzieją a rozpaczą: rock, młodzież, społeczeństwo, Instytut Kultury, Warszawa.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.