Opublikowane: 2021-12-19

Życie akademickie osób jąkających się w perspektywie społecznego modelu niepełnosprawności i koncepcji structural vulnerability

Sebastian Latocha
Etnografia Polska
Dział: Artykuły
DOI https://doi.org/10.23858/EP65.2021.2703

Abstrakt

Stuttering is a speech disorder that affects approximately 50 million people worldwide. It makes everyday life difficult not only for children but also for adults. In psychology and speech therapy the social aspects of stuttering are emphasized, but so far this problem has not been studied in the context of academic life. My research is devoted to this issue in Poland I analyze the academic life of people who stutter through the prism of the social model of disability, the category of structural vulnerability, and exclusion. This study revealed the orality of the universities and a number of academic traditions based on well-established practices and social structures that make stuttering students and academic teachers vulnerable or socially disabled.

Słowa kluczowe:

niepłynność mowy, doświadczenie, wykluczenie, uniwersytet, studia nad niepełnosprawnością, antropologia medyczna, Polska, społeczny model niepełnosprawności

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Latocha, S. (2021). Życie akademickie osób jąkających się w perspektywie społecznego modelu niepełnosprawności i koncepcji structural vulnerability. Etnografia Polska, 65. https://doi.org/10.23858/EP65.2021.2703

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.