Opublikowane: 2011-11-21

Pozorne elity. Nauczyciele i przywódcy orga-nizacji indiańskich wśród Indian E’ñepá i Matsigenka (Amazonia wenezuelska i peru-wiańska)

Tarzycjusz Buliński , Marian Kairski

Abstrakt

This article tries to answer the question of whether or not Amerindian teachers as well as organisations’ leaders can be considered contemporary elites of Amazonian peoples. This issue is analysed through the examples of two Amerindian groups, the E’ñepá of Venezuela and the Matsigenka of Peru. They are examined on the basis of developmental programmes, opinions of the Amerindians concerned, as well as their social practices. The conclusion is that in the case of both groups, despite their different socio-cultural situations, the Amerindian teachers and organisations’ leaders constitute seeming elites for they are only perceived as such by representatives of nation-states.

Słowa kluczowe:

Indianie, edukacja, organizacje indiańskie, zmiana kulturowa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Buliński, T., & Kairski, M. (2011). Pozorne elity. Nauczyciele i przywódcy orga-nizacji indiańskich wśród Indian E’ñepá i Matsigenka (Amazonia wenezuelska i peru-wiańska) . Etnografia Polska, 55, 23–49. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/ep/article/view/3265

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.