Opublikowane: 01.01.2013

Pomniki bez cokołów – realizacje przedstawiające mężczyzn

Grażyna Ewa Karpińska

Abstrakt

W niniejszym tekście, koncentrując się na pomnikach przedstawiających mężczyzn, opisuję kulturowe konteksty wybranych realizacji. Nie interesują mnie pomniki idące całkowicie pod prąd współczesnej sztuki, czyli te monumentalne i mieszczące rzeźby na cokołach. Uwagę kieruję ku rzeźbie pomnikowej włączonej w życie miasta, ku pomnikom pozbawionym cokołów i zaprzeczających monumentalności, wyrastających wprost z chodników, przedstawiających mężczyzn naturalnego wzrostu i w naturalnych pozach. Mają one wiodące warianty tematyczne i konwencje formalne. Wariant realizacji podstawowy i najpopularniejszy to mężczyzna siedzący na ławeczce, krześle, w fotelu lub stojący w swobodnej pozie na chodniku. Jest to zazwyczaj osoba znana, choć coraz więcej jest przedstawień „zwykłych” ludzi ukazywanych przez pozy i czynności wykonywane na co dzień, nawiązujących do lokalnej historii i lokalnych opowieści o „zwykłych” życiowych doświadczeniach mieszkańców

Słowa kluczowe:

pomniki, miejskie pomniki, mężczyźni na pomnikach, pomniki w Łodzi, pomniki w Poznaniu, pomniki w Warszawie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Karpińska, G. E. (2013). Pomniki bez cokołów – realizacje przedstawiające mężczyzn. Journal of Urban Ethnology, 11, 105–116. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/jue/article/view/655

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.