Karnawał na granicy – widowisko a obraz świata współczesnych mieszkańców pogranicza śląskocieszyńskiego

Autor

  • Katarzyna Marcol

Słowa kluczowe:

karnawał, granica, pogranicze, interpretacja historii, Śląsk Cieszyński

Abstrakt

Święto Trzech Braci to forma świętowania organizowana przez władze lokalne miast granicznych: Cieszyna (leżącego po polskiej stronie) i Czeskiego Cieszyna. Celebracja nosi znamiona oficjalnych obchodów i jednocześnie ludowego karnawału, co pozwala na zdefiniowanie jej jako „oficjalnego święta w karnawałowej masce”. Symbolika wydarzenia odwołuje się do określonych momentów w historii miejscowości i regionu, tworząc interpretację przeszłości, która przedstawiona w kontekście współczesnych relacji narodowych wpływa na przemiany obrazu świata mieszkańców pogranicza

Pobrania

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bachtin M. 1975, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przeł. A. i A. Goreniowie, Wydawnictwo Literackie, Kraków
Bachtin M. 2005, Ludowe formy świąt karnawałowych, [w:] Kolankiewicz L. (red.), Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 373–384
Barthes R. 1970, Mit i znak. Eseje, przeł. W. Błońska et al., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
Caillois R. 1973, Żywioł i ład, przeł. A. Tatarkiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
Danel R. (red) 1998, Nadolzie zrywa okowy, Macierz Ziemi Cieszyńskiej, Cieszyn
Featherstone M. 1998, Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego, tłum. P. Czapliński i J. Lang, [w:] Nycz R. (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków, s. 299–332
Grad J. 2004, Problem karnawalizacji kultury współczesnej, [w:] Grad J., Mamzer H. (red.),, Ludyczny wymiar kultury, „Człowiek i Społeczeństwo”, t. 22, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań, s. 9–20
Kajfosz J. 2011, Tradycja jako przedmiot rywalizacji, negocjacji i władzy, [w]: Styka J., Dziekanowska M. (red.) Tradycja w kontekstach społecznych, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie--Skłodowskiej, Lublin, s. 47–61
Kajfosz J. 2013, Magic in the Social Construction of the Past: the Case of Teschen Silesia, “Polish Sociological Review”, nr 3 (183), s. 351–367
Kajfosz J. 2015, Powrócić do początku, czyli jak kultura maskuje swoją zmienność?, „Sprawy Narodowościowe. Seria nowa”, nr 46, s. 107–122
Knyt A. (red.) 2008, Zaolzie. Polsko-czeski spór o Śląsk Cieszyński 1918–2008, Ośrodek Karta, Dom Spotkań z Historią, Warszawa
Marcol K. 2014, Autoidentyfikacja cieszyńskich Ślązaków we współczesnym dyskursie publicznym. Echa pierwszej wojny światowej, „Journal of Urban Ethnology”, t. 12, s. 69–84
Nowak K. 2001, Dzieje Śląska Cieszyńskiego po 1918 roku, [w:] Śląsk Cieszyński. Środowisko naturalne, zarys dziejów, zarys kultury materialnej, Macierz Ziemi Cieszyńskiej, Cieszyn, s. 203–227
Schechner R. 2000, Przyszłość rytuału, tłum. T. Kulikowski, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa
Skórzyńska A. 2004, Od karnawalizacji do teatralizacji miejskiego święta. Parada lokacyjna, [w:] Grad J., Mamzer H. (red.), Ludyczny wymiar kultury, „Człowiek i Społeczeństwo”, t. 22, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań, s. 71–84
Skubaczewska-Pniewska A. 2000, Teoria karnawalizacji literatury Michała Bachtina, [w:] Stoff A., Skubaczewska-Pniewska A., Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 11–32
Studnicki G. 2015, Śląsk Cieszyński: obrazy przeszłości a tożsamość miejsc i ludzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
Wasiuta M. 2014, Struktura etniczna Zaolzia (1991–2011), http://politologia.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/Martyna-Wasiuta.pdf, 22.01.2018

Pobrania

Opublikowane

01.01.2018

Jak cytować

Marcol, K. (2018). Karnawał na granicy – widowisko a obraz świata współczesnych mieszkańców pogranicza śląskocieszyńskiego. Journal of Urban Ethnology, 16. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/jue/article/view/717

Numer

Dział

Artykuły