Opublikowane: 14.12.2022

Architektura na ekranie a nowa tożsamość miasta – filmowy Gdańsk przełomu lat 50. i 60.

dr hab. Ilona Copik, prof. UŚ
Journal of Urban Ethnology
Dział: Artykuły
DOI https://doi.org/10.23858/JUE20.2022.011

Abstrakt

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na relację pomiędzy architekturą i przestrzenią miejską a jej filmową reprezentacją na przykładzie powojennego Gdańska. Odwołanie się do filmów z przełomu lat 50. i 60. jako jednego z istotnych źródeł wiedzy o kulturze miejskiej stanowi pretekst do rozważań szerszych, dotyczących praktyk semiotycznych i społeczno-kulturowych. Ponadto celem badawczym jest analiza zmierzająca do zrozumienia uwarunkowań społecznych rządzących realizacją i recepcją filmu oraz mediatyzowaną produkcją miejskiej przestrzeni i tożsamości kulturowej w warunkach politycznych i ideologicznych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Słowa kluczowe:

kino polskie, PRL, film i architektura, film i miasto, tożsamość kulturowa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Copik, I. (2022). Architektura na ekranie a nowa tożsamość miasta – filmowy Gdańsk przełomu lat 50. i 60. Journal of Urban Ethnology, 20, 181–193. https://doi.org/10.23858/JUE20.2022.011

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.