Opublikowane: 2021-07-31

„By umarłą widzieć… okno się musiało w trunnie wyrząć”. Rozważania o początkach portretu trumiennego

Aleksander Jankowski
Kwartalnik Historii Kultury Materialnej
Dział: Studia i materiały
DOI https://doi.org/10.23858/KHKM69.2021.1.004

Abstrakt

Artykuł dotyczy portretu trumiennego, czyli malowanego na blasze wizerunku nieboszczyka, który przytwierdzany był do trumny na czas egzekwiów. Autor analizuje ten artystyczny fenomen sztuki i kultury śmierci doby staropolskiej oraz związaną z nim problematykę badawczą. Wyjaśnia zagadnienie jego genezy, metryki oraz funkcji w sarmackiej obyczajowości w okresie nowożytnym.

Słowa kluczowe:

kultura staropolska, portret trumienny, castrum doloris, egzekwia, uroczystość pogrzebowa, pompa funebris, archimimus, panegiryk pogrzebowy

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Jankowski, A. (2021). „By umarłą widzieć… okno się musiało w trunnie wyrząć”. Rozważania o początkach portretu trumiennego. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 69(1), 57–74. https://doi.org/10.23858/KHKM69.2021.1.004

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.