Opublikowane: 2013-01-01

Problem sakralizacji wina i chleba w późnym średniowieczu i w czasach nowożytnych

Jakub Szajt , Krzysztof Wachowski

Abstrakt

Zarówno katolicy, jak i później protestanci odczuwali potrzebę głębszego przeżywania wiary także w warunkach domowych. W obu wypadkach sięgnięto do Ostatniej Wieczerzy, kiedy Jezus zwrócił się do apostołów, by pili wino i jedli chleb, które przemienią się odpowiednio w krew i ciało Pana. Katolicy wierzący, iż przemiana taka istotnie następuje, wykorzystywali do rozlewania wina cynowe dzbanuszki typu Hansekanne, wewnątrz których znajdował się znak pielgrzymi lub plakietka dewocyjna, najczęściej ze sceną Ukrzyżowania. Protestanci traktowali tę przemianę jedynie symbolicznie i wykorzystywali gliniane dzbanki ze sceną Ukrzyżowania znajdującą się jednak na zewnętrznej powierzchni naczynia. Ponadto znany jest gliniany półmisek ze sceną Ukrzyżowania, na którym zapewne umieszczano chleb, aby dokonać jego symbolicznej sakralizacji.

Tłumacz: Iwona Zych

Słowa kluczowe:

późne średniowiecze, nowożytność, sakralizacja, wino, chleb, Hansekanne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Szajt, J., & Wachowski, K. (2013). Problem sakralizacji wina i chleba w późnym średniowieczu i w czasach nowożytnych. Archeologia Polski, 58(1-2), 199–224. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/apol/article/view/174

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.