Nie tylko lekcje i oprowadzanie. Kilka uwag o polskiej edukacji muzealnej i sposobach jej badania

Autor

  • Anna Nadolska-Styczyńska

Słowa kluczowe:

muzealnictwo, edukacja

Abstrakt

Artykuł dotyczy przemian, jakie nastąpiły w ciągu ostatnich 35 lat w polskiej edukacji muzealnej. Autorka, która w latach 80. XX wieku rozpoczynała swoją pracę w muzeum od prowadzenia lekcji muzealnych i organizowania konkursów, charakteryzuje główne cechy ówczesnej działalności edukatorów oraz analizuje kierunki zmian, jakie nastąpiły w tym zakresie po roku 2000. Omawia je na przykładzie projektów realizowanych przez Muzeum Miejskie w Żorach oraz Muzeum im. Antoniego hr. Ostrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim. Zwraca uwagę na takie cechy jak integralność, interdyscyplinarność i wielopłaszczyznowość tych działań, a także podkreśla znaczenie doboru właściwych metod w badaniach nad edukacją muzealną

Pobrania

Download data is not yet available.

Bibliografia

Grzonkowska J. i Kacprzak D. 2014, Biblioteka edukatora – bibliografia dotycząca edukacji muzealnej (wybór), „Muzealnictwo, nr 55, s.190–197
„Kalendarz Żorski”, 2002; 2004
Łaszczewska T. 1980, Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi – dzieje-zbiory-działalność, „Prace i Materiały Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi”, Seria Etnograficzna, t. 21, s. 11–33
„Muzealnictwo”, nr 50/2009; nr 51/2010; nr 52/2011
Nadolska-Styczyńska A. 2011, Pośród zabytków z odległych stron. Muzealnicy i polskie etnograficzne kolekcje pozaeuropejskie, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011
Pater R. 2012, W poszukiwaniu standardów edukacji muzealnej, „Muzealnictwo”, nr 53, s. 134–143
„Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu”, t. 5., 2014; t. 6, 2015
„Sieradzki Rocznik Muzealny”, t. 10, 1995-1996; t. 11, 1998-2008
Sikora S. 1996, Jak to się robi w Nowym Yorku, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, t. 50, nr1–2, s. 76–79
Skorupa-Bill D., Muzealna Akademia Malucha, Muzeum w Tomaszowie Mazowieckim im. Antoniego h. Ostrowskiego, http://www.muzeumtomaszow.pl/muzealna-akademia-malucha, 25.10.2015
Skutnik J., Szeląg M. 2010a, Wstęp, Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, Skutnik J., Szeląg M. (red.), Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań, s.7-57
Skutnik J., Szeląg M. (red.) 2010b, Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, Skutnik J., Szeląg M. (red.), Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań
Styczyńska A. 1989, Konkurs dla uczniów szkół podstawowych „Wigilia w moim domu”, „Prace i Materiały Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi”, Seria Etnograficzna, t. 26, s. 206
Szeląg M., 2010, Raport o stanie edukacji muzealnej. Podsumowanie pierwszego etapu badań, „Muzealnictwo”, t. 51, s. 40–46
Szeląg M. (red.) 2012, Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. NIMOZ, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa
Szeląg M. (red.) 2014, Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement 1, Universitas, Krakow
Wroblewska U. 2013, Rozwój edukacji muzealnej w Polsce (zarys problematyki), [w:] Wroblewska U., Radłowska K. (red.), Edukacja muzealna. Konteksty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, Białystok, s. 29–39
Zduńczyk E., 2014, O edukacji muzealnej. Wywiady z dyrektorami warszawskich muzeów i galerii, [w:] Szeląg M. (red.), Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement 1, Universitas, Krakow, s.117–162

Pobrania

Opublikowane

01.01.2016

Jak cytować

Nadolska-Styczyńska, A. (2016). Nie tylko lekcje i oprowadzanie. Kilka uwag o polskiej edukacji muzealnej i sposobach jej badania. Journal of Urban Ethnology, 14, 95–111. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/jue/article/view/689

Numer

Dział

Artykuły