Opublikowane: 31.12.2020

Moc filmowego obrazu

dr hab. Ewa Nowina-Sroczyńska, prof. UŁ
Journal of Urban Ethnology
Dział: Artykuły
DOI https://doi.org/10.23858/JUE18.2020.012

Abstrakt

Autorka wyjaśnia przyczyny, dla których poszukuje filmów etnograficznych poza etnografią. O roli i statusie filmu etnograficznego pisze na podstawie trzech dokumentów Wernera Herzoga. Autorka analizuje je z perspektywy antropologicznej. Postulat reżysera o nieadekwatności współcześnie tworzonych obrazów (w tym obrazów filmowych) do stanu cywilizacji „śledzi” w filmowych egzemplifikacjach, skupiając się na epifanicznych krajobrazach artysty i na jego „mitycznej świadomości”. Propozycja wyjścia poza film obserwacyjny, bazujący na racjonalnym paradygmacie, czerpie właśnie z twórczości ostatniego romantycznego Mistrza kina.

Słowa kluczowe:

Werner Herzog, epifania, mity apokaliptyczne, dokument etnograficzny
JUE 18/2020

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Nowina-Sroczyńska, E. (2020). Moc filmowego obrazu: Herzog i epifanie. Journal of Urban Ethnology, 18, 215–237. https://doi.org/10.23858/JUE18.2020.012

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.