Etnografia jako „sztuka pomijania” – odsłona II. Migawki z badań terenowych w Gudżaracie (Indie), 1992
DOI:
https://doi.org/10.23858/JUE19.2021.015Słowa kluczowe:
teren etnograficzny, notatki w dzienniku badań, etnograficzne spotkania, Gudżarat, IndieAbstrakt
Głównym celem artykułu jest pokazanie specyfiki badań terenowych w Indiach na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. Przedstawione refleksje oparte są na niepublikowanych wcześniej notatkach spisanych w marcu i kwietniu 1992 roku. Artykuł pokazuje, w jaki sposób etnograficzne działania w terenie rozumiane
jako „sztuka pomijania” były realizowane w badaniach nad tą samą grupą, jednak odmiennie w obu sąsiadujących ze sobą krajach – Indiach i Pakistanie. Pod określeniem „sztuka pomijania” rozumiem elementy etnograficznej pracy terenowej widoczne w notatkach, które jednak albo nie zostają wykorzystane w publikacjach, albo zostają pominięte w procesie tworzenia antropologii. Notatki te odzwierciedlają ówczesne cele, wizje, techniki badań oraz przemiany realizacji badań na przedmieściach – ówczesnych wioskach – Bhudź, stolicy dystryktu Kaczh. Powrót do starych zapisków daje możliwość spojrzenia na klasyczne znaczenia terenu ze perspektywy współczesnej. Zakładano wówczas, że doświadczenie terenowe polega na byciu z „Innym”. Takie spotkania oznaczały poznanie rozmówców poprzez oddanie im głosu zamiast prób obiektywizowania ich. Artykuł rzuca światło na dwa rodzaje rozmówców w Indiach: profesjonalnych przewodników dostarczających wiedzę o badanej grupie, a z drugiej strony przedstawicieli samej grupy, gdzie wiedzę nabywano poprzez przebywanie z nimi. Tekst ten porównuje również dwa sposoby prowadzenia badań nad grupą o wspólnym pochodzeniu w Indiach i Pakistanie.
Pobrania
Bibliografia
Davison R. 1997. Desert Places, Penguin Books: London.
Demski D. 2007. Obrazy hinduizmu: kultura i religia oczami radżputów i pasterzy, Warszawa: IAE PAN.
Demski D. 2020. Etnografia jako „sztuka pomijania”. Migawki z badań terenowych w Sindh (Pakistan), 1992 [w:] D. Demski, J. Derlicki, A. Woźniak (red.), Antropologiczne wędrówki po „miejscach” bliskich i dalekich, Warszawa: IAE PAN.
Frater J. 1997. Threads of Identity: Embroidery and Adornment of the Nomadic Rabaris, New Delhi: Mapin Publishing.
Godlewski G. 2016. Luneta i radar. Szkice z antropologicznej teorii kultury, Warszawa: Wydawnictwa UW.
Hall E. T. 2003. Ukryty wymiar, Warszawa: Muza.
Hastrup K. 2018. Świadomość mięśniowa. Wytwarzanie wiedzy w Arktyce, tłum. E. Klekot, Teksty Drugie, nr 1, s. 127–153.
Inhorn M. 2006. Defining Women’s health: A Dozen Messages from More Than 150 Ethnographies, Medical Anthropology Qyarterly 20, 3: 345–78.
Irving A. 2018. Podroże dalekie i bliskie. Roz-czarowanie percepcją, wiedzą i ciałem, tłum. S. Sikora, Teksty Drugie 1, 173–200.
Jackson M. 1998. Minima ethnographica. Intersubjectivity and the anthropological project, Chicago: The University of Chicago Press.
Mörike F. 2016. Working misunderstanding and notions of collaboration. Towards a framework of working misunderstanding as analytivcal category for ethnographic insight, Civilisations 65 (1–2), 145–160.
Patzer H. 2018. Napotkanie przedtekstowego. Budowanie wiedzy etnograficznej o migranckich światach troski, Teksty Drugie 1, 111–126.
Rakowski T. 2018. Etnografia przedtekstowa. Fenomenologiczne korzenie interpretacji antropologicznej, Teksty Drugie 1, 16–39.
Waterston A. 2019. Intimate ethnography and the anthropological imagination: Dialectical aspects of the personal and political in My Father;s Wars, American Ethnologist 46 (1), 7–19.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Journal of Urban Ethnology
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.