Wystawa/miasto jako dzieło otwarte? Przypadek Gdyni

Autor

DOI:

https://doi.org/10.23858/JUE22.2024.002

Słowa kluczowe:

muzeum miasta, dzieło otwarte, Gdynia, miasto, wystawa stała

Abstrakt

Zamierzeniem badawczym tekstu jest próba muzeologicznej interpretacji i autorskiej analizy wystawy stałej ilustrującej dzieje Gdyni przy użyciu formuły „dzieła otwartego” proponowanej przez Umberto Eco. Udostępniona publiczności w 2017 roku ekspozycja oferuje szereg mikrohistorii bazujących na losach anonimowych mieszkańców, a w kreowaniu narracji wykorzystuje przedmioty/eksponaty do niedawna należące do prywatnych właścicieli. „Dzieło otwarte” to nie tylko parafraza zwrotu „miasto otwarte”, ale i zachęta do tworzenia własnej ścieżki zwiedzania i budowania z tych dostępnych tropów własnego obrazu miasta i jego „wyobrażonego potencjału”. Antropologia codzienności, prezentowanie losów anonimowych, nieznanych z historii mieszkańców oraz przenikanie się licznych tropów linowych, sieciowych i hipertekstowych to elementy stanowiące prymarne założenia tego projektu. Oprócz analizy dyskursu wizualnego i werbalnego przybliżone zostaną założenia modelu wystawy prezentującej miasto, które wykorzystuje założenia wystawy narracyjnej w nieco odmienny sposób.

Pobrania

Download data is not yet available.

Bibliografia

Andermann J. i Arnold-de Simine S. 2012. Introduction Memory, Community and the New Museum. Theory Culture & Society 29 (1), 3-13. DOI: https://doi.org/10.1177/0263276411423041

Bal M. 2012. Wystawa jako film. [W:] M. Hussakowska, E.M. Tatar (red.), Display. Strategie wystawiania. Kraków: Universitas.

Eco U. 1994. Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych. Tłum. J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, A. Kreisberg, K. Żaboklicki. Warszawa: Czytelnik.

Francuz H. i Francuz P. 2019. W barwach jesieni. Percepcja ekspozycji muzealnej przez osoby starsze. [W:] P. Kowal, K. Wolska-Pabian (red.), Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych. Kraków: Universitas.

Friedrich J. i Śliwa A. (red.) 2016. Gdynia – dzieło otwarte. Katalog wystawy stałej. Gdynia: Wydawnictwo Muzeum Miasta Gdyni.

Gluziński W. 1980. U podstaw muzeologii. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kaczmarczyk K. (red.) 2018. Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania. Kraków: Universitas.

Kąkolewski I. 2014. Co decyduje i będzie decydować o atrakcyjności przekazu w muzeum historycznym? Kilka refleksji i proroctw a może tylko utopistycznych marzeń. [W:] R. Kostro, Historia Polski od nowa. Nowe narracje i muzealne reprezentacje przeszłości. Warszawa: Muzeum Historii Polski.

Latour B. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora – sieci. Kraków: Universitas.

Neisser V. U. 1967. Cognitive psychology. East Norwalk: Appleton Century Crofts.

Piątek G. 2022. Gdynia obiecana. Miasto, modernizm, modernizacja 1920–1939. Warszawa: WAB.

Popczyk M. 2011. Przestrzenie pamięci: żydowskie muzea Daniela Libeskinda. [W:] T. Majewski, A. Zeidler-Janiszewska (red.), Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia. Łódź: Wydawnictwo Oficyna.

Szalewska K. 2017. Urbanalia - miasto i jego teksty. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Szczerski A. 2010. Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1919–1939. Łódź: Muzeum Sztuki.

Szczerski A. 2018. Gdynia – dziedzictwo modernizmu. Spotkania z zabytkami VII-VIII, 6-12.

Traba R. 2015. Epoka muzeów? Muzeum jako medium, muzeum jako mediator. [W:] I Kongres Muzealników Polskich. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Traba R. i Słomczyńska D. 2014. Jak opowiadać historię w przestrzeni wystawienniczej? My berlińczycy!/Wir Berliner! Historia polsko-niemieckiego sąsiedztwa. Wystawa w Ephraim Palais i Mȁrkisches Museum, Berlin, marzec – czerwiec 2009. [W:] R. Traba, współprac. B. Dziewanowski-Stefańczyk (red.), Historie wzajemnych oddziaływań. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 481-503.

Ziębińska-Witek A. 2014. Totalitaryzm w nowych muzeach historycznych. [W:] R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki (red.), Historia Polski od nowa. Nowe narracje historii i reprezentacje przeszłości. Warszawa: Muzeum Historii, 26-44.

Pobrania

Opublikowane

17.12.2024

Jak cytować

Grabowski, M. (2024). Wystawa/miasto jako dzieło otwarte? Przypadek Gdyni. Journal of Urban Ethnology, 22, 25–39. https://doi.org/10.23858/JUE22.2024.002

Numer

Dział

Miasto w muzeum - muzeum w mieście