Opublikowane: 01.01.2013

Miejska symfonia. O zgrabnej metaforze w eseistycznej formie

Aleksandra Krupa-Ławrynowicz

Abstrakt

Inspiracją dla artykułu jest niemiecki film z 1927 roku, w reżyserii Waltera Ruttmanna, zatytułowany Berlin. Symfonia wielkiego miasta. To od tytułu tego filmu bierze swoją nazwę gatunek filmowy – symfonia miejska – łączący cechy filmu dokumentalnego i awangardowego, obrazujący życie wielkich miast, będący przejawem fascynacji wielkomiejskim życiem. Dzieło Ruttmanna staje się punktem wyjścia nie tylko do rozważań o naturze filmowej materii, nie monopolizuje też problematyki związanej z wizualnością i dominantą obrazu w doświadczeniu miasta; jest próbą antropologicznego zrozumienia istoty miasta. Metafora „miejskiej symfonii” zostaje zaś odczytana jako harmonijne zespolenie materii, sensów, znaczeń i witalności współtworzących miejską rzeczywistość

Słowa kluczowe:

miejska symfonia, Berlin, Walter Ruttmann, antropologia miasta

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Krupa-Ławrynowicz, A. (2013). Miejska symfonia. O zgrabnej metaforze w eseistycznej formie. Journal of Urban Ethnology, 11, 75–83. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/jue/article/view/653

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.