„Zaszło jego słońce w południe”. Słowne i ikoniczne obrazowanie śmierci na nagrobkach żydowskich w Polsce w XIII–XX wieku

Autor

Słowa kluczowe:

Polska, Żydzi, nagrobki, ikonologia

Abstrakt

W artykule zaprezentowano słowne i ikoniczne treści związanych z przemijaniem, umieraniem, śmiercią, występujące w nagrobkach żydowskich na historycznych obszarach Rzeczypospolitej w okresie od XIII do XX w. (do holokaustu). W analizie uwzględniono inskrypcje, plastyczne motywy zdobnicze oraz formy nagrobków. W hebrajskich tekstach nagrobkowych unikano nazywania śmierci wprost, co spowodowało używanie wielu zastępczych wyrazów i peryfraz. Autor przywołał przykłady 57 wyrażeń czasownikowych i cztery rzeczownikowe. Wśród tych pierwszych po kilka różnych rdzeni czasownikowych odnosi się do: ‘oddalenia się’, ‘opuszczenia’, ‘gaśnięcia’, ‘wyrwania’. Ta obfitość wyrażeń wiąże się – z jednej strony z unikaniem w tradycji żydowskiej nazywania śmierci bezpośrednio i z łagodzeniem, odsuwaniem, wypieraniem określeń dosłownych wiążących się z drastycznymi przeżyciami. Z drugiej zaś to wynik rozwoju hebrajskiej poezji nagrobkowej wraz z odradzaniem się języka hebrajskiego od XIX w. Przedstawiono wyniki badań dotyczące tradycyjnych epitafiów, pomijając inskrypcje umieszczone na nagrobkach przedstawicieli środowisk asymilujących się w kulturze chrześcijańskiej, to bowiem odmienne zjawisko, następujące od około połowy XIX w. W zdobnictwie macew elementy plastyczne o treściach wanitatywnych nie były stosowane do XIX stulecia; dopiero od tego czasu (w wyniku żydowskiego oświecenia oraz procesów akulturacji i asymilacji) wprowadzano je stopniowo, w dwojaki sposób. Po pierwsze poprzez modyfikację stosowanych już tradycyjnych wyobrażeń, np. motywów roślinnych (drzewa lub kwiatu), reprezentujących drzewo życia wiecznego – ich ścięcie, rozłupanie, zwiędnięcie, uschnięcie; zyskały tym samym zupełnie inny wymiar symboliczny. Kwiat, gałązka, drzewo stały się symbolami jednostkowej egzystencji, jej przemijania i śmierci. Inne, używane wątki to: świeca złamana lub zgaszona, opuszczone stado ptaków lub owiec, zachodzące słońce, odwrócona korona. Po drugie, dochodziło do przejmowania motywów (także form nagrobków) z nieżydowskiej kultury sepulkralnej, takich jak: gaszone pochodnie, złamana kolumna, urna okryta całunem, trumna na katafalku, klepsydra, uroboros, motyl, mak. Od XIX w. na nagrobkach stosowano obydwa rodzaje obrazowania śmierci, lecz współistnienie celowo dobranych, uzupełniających się napisów i wyobrażeń należą do rzadkości.

Pobrania

Download data is not yet available.

Bibliografia

Biblia. 1979. Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, nowy przekł. z jęz. hebrajskiego i greckiego, Warszawa.

Boccato Carla. 1981. The Ancient Jewish Cemetery of San Nicolo on the Lido in Venice, Venice.

Frey Jean-Baptiste. 1936. Corpus Inscriptionum Iudaicarum. Recueil des inscriptions juives qui vont du IIIe siècle avant Jésus-Christ au VIIe siècle de notre ère, t. 1 : Europe, Roma.

Frey Jean-Baptiste. 1952. Corpus Inscriptionum Judaicarum II. Asie, Afrique, Roma.

Goodenough Erwin R. 1953–1968. Jewish Symbols in the Greco-Roman Period, t. 1–13, New York.

Hachlili Rachel. 1988. Ancient Jewish Art and Archeology in the Land of Israel, Leiden.

Hachlili Rachel. 1998. Ancient Jewish Art and Archeology in the Diaspora, Leiden.

Hońdo Leszek. 1999. Stary żydowski cmentarz w Krakowie. Historia cmentarza. Analiza hebrajskich inskrypcji, Kraków.

Krajewska Monika. 1989. Symbolika płaskorzeźb na cmentarzach żydowskich w Polsce, „Polska Sztuka Ludowa”, R. XLIII, nr 1–2, s. 45–59.

Krajewska Monika. 1993. A Tribe of Stones. Jewish Cemeteries in Poland. Photographs, Text, Tombstone Rubbings and Selection of Mottoes, Introduction by R. Scharf, Warsaw.

Levy Arthur. 1924. Judische Grabmalkunst in Osteuropa. Eine Sammlung, Berlin.

Sefer Tora newijim u-ketuwim. 1982. [nadzór] Norman Henry Snaith, London.

Seidman Hilel. 1934. Szlakiem nauki talmudycznej. Wiedza judaistyczna a wyższa uczelnia talmudyczna w Lublinie, Warszawa.

TB. Talmud Bavli, The William Davidson Talmud. 2017. Digital edition of the Koren Noé Talmud, with commentary by Rabbi Adin Even-Israel Steinsaltz, http://www.sefaria.org/texts/Talmud

Trzciński Andrzej. 1997. Symbole i obrazy. Treści symboliczne przedstawień na nagrobkach żydowskich w Polsce, Lublin.

Trzciński Andrzej. 2017. Świadkiem jest ta stela. Stary cmentarz żydowski w Lublinie, Lublin.

van Der Horst Pieter W. 1991. Ancient Jewish Epitaphs: an Introductory Survey of a Millennium of Jewish Funerary Epigraphy (300 BCE–700 CE), Kampen.

Vega Louis A. 1979. Het Beth Haim van Ouderkerk. Beelden van een Portugees-Joodse Begraafplaats, Assen.

Wodziński Marcin. 1996. Hebrajskie inskrypcje na Śląsku XVII–XVIII wieku, Wrocław.

Woronczak Jan Paweł. 1999. „Cmentarz żydowski w Kromołowie jako tekst kultury”, t. 1–2, Wrocław (mpis rozprawy doktorskiej, archiwum Instytutu Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławski).

Pobrania

Opublikowane

2018-01-01

Jak cytować

Trzciński, A. (2018). „Zaszło jego słońce w południe”. Słowne i ikoniczne obrazowanie śmierci na nagrobkach żydowskich w Polsce w XIII–XX wieku. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 66(4), 415–437. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/khkm/article/view/1026

Numer

Dział

Studia i materiały