Bractwa pogrzebowe w gminach żydowskich Rzeczypospolitej (XVI–XVIII w.)

Autor

  • Anna Michałowska-Mycielska Uniwersytet Warszawski, Instytut Historyczny, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa

Słowa kluczowe:

Rzeczpospolita, gmina żydowska, dobroczynność, bractwo pogrzebowe, chewra kadisza, nowożytność

Abstrakt

W większości gmin dawnej Rzeczypospolitej działały bractwa pogrzebowe (hebr. chewra kadisza), które opiekowały się chorymi, czuwały przy umierających i przy zwłokach, organizowały pogrzeby, zajmowały się też szpitalem, czyli przytułkiem, i terenem cmentarza. Bractwa te funkcjonowały niezależnie od władz gminnych – posiadały własnewładze, odrębną kasę, prowadziły też własne księgi wpisów (pinkasy). Władze chewry kadiszy wybierane były w corocznych wyborach, przeprowadzanych niezależnie od wyborów władz gminnych; przy obsadzaniu urzędów widoczna jest duża stabilność i niewielki dopływ osób nowych. Zarządzenia władz chewry kadiszy ograniczały przyjmowanie nowych członków, jednak listy członków swarzędzkiej chewry kadiszy świadczą, że przynależność do bractwa nie była wcale elitarna i prestiżowa. Dotyczyło to jedynie władz bractwa, przede wszystkim najważniejszego w nich urzędu – gabajów. To zróżnicowanie członków było jedną z przyczyn konfliktów wewnątrz bractw. W artykule omówiono działalność bractw i obowiązki ich członków, podstawowe źródła dochodów oraz przeznaczenie wydatków. Przedstawiono także specyficzną obrzędowość bracką, na którą składały się święta, posty i praktyki pokutne na cmentarzu oraz uczty dla członków bractwa. Najuboższym chewra kadisza świadczyła swoje usługi bezpłatnie, natomiast od zamożniejszych pobierała opłaty. Była też beneficjentem różnych zapisów testamentowch. Monopol na usługi pogrzebowe powodował rosnącą zamożność bractw, a nieraz prowadził także do nadużyć – bezwzględnegowymuszania opłat za pochówek oraz podnoszenia ich wysokości. Z tego powodu działalność chewry kadiszy stała się przedmiotem uchwał sejmów żydowskich, a także regulacji właścicieli miast, do których kierowano skargi.

Pobrania

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bałaban Majer. 1906. Żydzi lwowscy na przełomie XVI-go i XVII-go wieku, Lwów.

Hundert Gershon David. 1992. The Jews in a Polish Private Town: The Case of Opatow in the Eighteenth Century, Baltimore–London.

Ketaim. 1925. Ketaim me-pinkas jaszan szel ha-„chewra kadisza” be-Druja pelech Wilna [Fragmenty ze starego pinkasu chewry kadiszy w Drui, region wileński], wyd. E. Drujanow, „Reszumot”, seria druga, 1 (1925), s. 437–444.

Liczba głów. 1898. Liczba głów żydowskich w Koronie z taryf roku 1765, wyd. J. Kleczyński, F. Kluczycki, Kraków.

Michałowska Anna. 1999. Dobroczynność i bractwo dobroczynności (chewra kadisza) w gminie żydowskiej w Swarzędzu w XVIII wieku, [w:] Charitas. Miłosierdzie i opieka społeczna w ideologii, normach postępowania i praktyce społeczności wyznaniowych w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku, red. U. Augustyniak, A. Karpiński, Warszawa, s. 107–114.

Michałowska Anna. 2000. Między demokracją a oligarchią. Władze gmin żydowskich w Poznaniu i Swarzędzu (od połowy XVII do końca XVIII wieku), Warszawa.

Michałowska Anna. 2001. Zaszczyt czy obowiązek? Drugi pinkas swarzędzkiego bractwa dobroczynności (1772–1809), „Kwartalnik Historii Żydów”, nr 3 (199), s. 357–361.

Michałowska-Mycielska Anna. 2014. Sejm Żydów litewskich (1623–1764), Warszawa.

Pinkas bractwa. 1951. Pinkas bractwa pogrzebowego i dobroczynnego w Zamościu, wyd. E. Kupfer, „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego”, 1951, nr 1, s. 47–80.

Pinkas kahału boćkowskiego. 2015. Pinkas kahału boćkowskiego (1714–1817), wyd. A. Michałowska-Mycielska, Warszawa.

Pinkas ha-Medina. 1925. Pinkas ha-Medina o pinkas waad ha-kehilot ha-raszijot be-medinat Lita [Pinkas Kraju albo pinkas gmin głównych na Litwie], wyd. S. Dubnow, Berlin.

Pinkas Waad Arba Aracot. 1990. Pinkas Waad Arba Aracot [Pinkas Sejmu Czterech Ziem], wyd. I. Halperin, t. 1: 1580–1792, wyd. 2, popr. i uzupeł. I. Bartal, Jerozolima.

Schiper Ignacy. [1932]. Wewnętrzna organizacja Żydów w dawnej Rzeczypospolitej, [w:] Żydzi w Polsce Odrodzonej, red. I. Schiper, A. Tartakower, A. Hafftka, Warszawa, s. 81–110.

Schorr Mojżesz. 1899. Organizacja Żydów w Polsce (od najdawniejszych czasów aż do r. 1772), Lwów.

Teimanas David Bencionas. 1933. L’autonomie des communautes juives en Pologne aux XVIe et XVIIe siècles, Paris.

Ustawa. 1976. Ustawa kahału orlańskiego z 27.10.1780 r., wyd. A. Leszczyński, „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego”, 1976, nr 2 (98), s. 113–121.

Ustawa. 1996. Ustawa dla kahału ostrowskiego z 1783 roku, wyd. J. Wijaczka, [w:] Żydzi wśród chrześcijan w dobie szlacheckiej Rzeczypospolitej, red. W. Kowalski, J. Muszyńska, Kielce, s. 77–80.

Pobrania

Opublikowane

2018-01-01

Jak cytować

Michałowska-Mycielska, A. (2018). Bractwa pogrzebowe w gminach żydowskich Rzeczypospolitej (XVI–XVIII w.). Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 66(4), 439–448. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/khkm/article/view/1027

Numer

Dział

Studia i materiały