Aurea Porta. 1997. Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca XVIII wieku, [1], Eseje; [2], Katalog, red. T. Grzybkowska, Gdańsk.
Google Scholar
Chodyński Antoni Romuald. 2002. Kolekcjonerzy i kolekcje w Gdańsku XVI–XIX wieku (do 1872 roku). Inventarium et taxam dzieł sztuki, „Rocznik Historii Sztuki”, 27, s. 171–212.
Google Scholar
Chodyński Antoni Romuald. 2006. Kultura kolekcjonerska w XVIII wieku. Gdańscy uczeni, amatorzy — znawcy i dyletanci, także z innych miast europejskich, i ich stosunek do dzieł sztuki, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, 1286, Opuscula Musealia, 15, s. 139–177.
Google Scholar
Cieślak Katarzyna. 2000. Między Rzymem, Wittenbergą a Genewą. Sztuka Gdańska jako miasta podzielonego wyznaniowo, Wrocław.
Google Scholar
Grzybkowska Teresa. 1979. Andrzej Stech. Malarz gdański, Warszawa.
Google Scholar
Grzybkowska Teresa. 1990. Złoty wiek malarstwa gdańskiego na tle kultury artystycznej miasta 1520–1620, Warszawa.
Google Scholar
Grzybkowska Teresa. 1996. Artyści i patrycjusze Gdańska, Warszawa.
Google Scholar
Jaśniewicz Aleksandra. 2018. Portret w Gdańsku. Od schyłku średniowiecza do późnego baroku (1420–1700), Gdańsk.
Google Scholar
Kizik Edmund. 1998. Śmierć w mieście hanzeatyckim w XVI–XVIII wieku. Studium z nowożytnej kultury funeralnej, Gdańsk.
Google Scholar
Kizik Edmund. 2001. Wesele, kilka chrztów i pogrzebów. Uroczystości rodzinne w mieście hanzeatyckim od XVI do XVIII wieku, Gdańsk.
Google Scholar
Kołtan Jacek, Sobecka Anna. 2020. Martwa natura Philippa Sauerlanda i narodziny nowoczesnej podmiotowości, „Porta Aurea”, 19, s. 96–113, https://doi.org/10.26881/porta.2020.19.04
Google Scholar
Kowalska Helena. 2002. Martwe natury w XIX-wiecznych zbiorach gdańskich kolekcjonerów, [w:] Spór o genezę martwej natury. Materiały sesji naukowej 25–26 X 2001, red. S. Dudzik, T.J. Żuchowski, Toruń, s. 193–202.
Google Scholar
Mielnik Magdalena. 2019. Tematyka moralistyczna w gdańskiej sztuce świeckiej XVI i XVII wieku, Gdańsk.
Google Scholar
Natura. 2019. Natura i duchowość. Carl Borromäus Ruthart (1630–1703), red. L. Arbace, M. Mielnik, Gdańsk.
Google Scholar
Neickel Caspar Friedrich [i Kanold Johann]. 1727. Museographia oder Anleitung zum rechten Begriff und nützlicher Anlegung der Museorum, oder Raritäten=Kammern, Leipzig–Breslau.
Google Scholar
Oszczanowski Piotr. 1999. Philipp Sauerland — zapomniany malarz gdańskiego i wrocławskiego baroku, „Porta Aurea”, 6, s. 127–145.
Google Scholar
Pałubicki Janusz. 2009. Malarze gdańscy. Malarze, szklarze, rysownicy i rytownicy w okresie nowożytnym w gdańskich materiałach archiwalnych, 1–2, Gdańsk.
Google Scholar
Sobecka Anna. 2008. Nieznane obrazy Philippa Sauerlanda, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego”, 1 (7), s. 45–57.
Google Scholar
Sobecka Anna. 2015. Ryciny kwiatowe wiązane z Jeremiasem Falckiem. Studium z zakresu siedemnastowiecznych florilegiów, „Porta Aurea”, 14, s. 58–92.
Google Scholar
Sobecka Anna. 2018. Świat zwierząt Daniela Schultza, „Porta Aurea”, 17, s. 33–61, https://doi.org/10.26881/porta.2018.17.02
Google Scholar
Steinborn Bożena. 2004. Malarz Daniel Schultz. Gdańszczanin w służbie królów polskich, Warszawa.
Google Scholar
Tylicki Jacek. 2005. Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń.
Google Scholar
Zasławska Danuta Natalia. 2004. Martwa natura z wiewiórką Andreasa Stecha ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku, „Ikonotheka”, 17, s. 67–89.
Google Scholar
Zasławska Danuta Natalia. 2009. Martwe natury kwiatowe Andreasa Stecha, „Porta Aurea”, 7/8, s. 163–211.
Google Scholar