Bal M. (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, przekład M. Bucholc. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Belting H. (1983). Das Ende der Kunstgeschichte. München: Verlag C.H. Beck.
Google Scholar
Belting H. (1994). Das Ende der Kunstgeschichte. Eine Revision nach zehn Jahren. München: Verlag C.H. Beck.
Google Scholar
Belting H. (2003). Art History after Modernism. Chicago, London: The University of Chicago Press.
Google Scholar
Belting H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przekład M. Bryl. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Belting H. (2010). Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, przekład T. Zatorski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Borowicz S. (2020). Reliefy rozmazane. Rzeczy i obrazy w kulturze dawnej Grecji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Borowicz S. (2022). Teoria artefaktu. W stronę krytyki ikoniczności dawnych Greków. Roczniki Humanistyczne, 70(3), 7-26.
DOI: https://doi.org/10.18290/rh22703.1
Google Scholar
Bryl M. (2008). Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Bugaj E. (2012). Archeologia a sztuka. W: S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji (885-909). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Bugaj E. (2018). Badania ikonograficzno-ikonologiczne greckiego malarstwa wazowego – zarys problematyki. W: D. Minta-Tworzowska (red.), Estetyka w archeologii. Obrazowanie w pradziejach i starożytności (15-27). Gdańsk: Komitet Nauk Pra- i Protohistorycznych PAN, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku.
Google Scholar
Carrier D. (2008). A World Art History and Its Objects. Philadelphia: Pennsylvania State University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780271036069
Google Scholar
Danto A.C. (1997). After the End of Art. Contemporary Art and the Pale of History. Princeton: Princeton University Press.
Google Scholar
Eco U. (2003). Nieobecna struktura, przekład A. Weinsberg, P. Bravo. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Grethlein J. (2017). Aesthetic Experiences and Classical Antiquity. The Significance of Form in Narratives and Pictures. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781108131582
Google Scholar
Kowalski A.P. (2013). Mit a piękno. Z badań nad pochodzeniem sztuki. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Google Scholar
Kowalski A.P. (2014). Antropologia zamierzchłych znaczeń. Toruń: Polskie Towarzystwo Historyczne.
Google Scholar
Kurz I. (2012). Wobec obrazu – wobec świata. Projekt antropologii kultury wizualnej. W: I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba (red.), Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów (9-20). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Layton R. (1981). The Anthropology of Art. New York: Columbia University Press.
DOI: https://doi.org/10.7312/layt90370
Google Scholar
Mamzer H. (2014). Antropologia pradziejów jako krytyka archeologii. Rocznik Antropologii Historii, 4.1(6), 325-337.
Google Scholar
Mamzer H. (2018). Złudne nadzieje na powrót do archaicznego doświadczenia „estetycznego”. W: D. Minta-Tworzowska (red.), Estetyka w archeologii. Obrazowanie w pradziejach i starożytności (41-53). Gdańsk: Komitet Nauk Pra- i Protohistorycznych PAN, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku.
Google Scholar
Marciniak A. (2012). Paradygmaty badawcze w archeo¬logii. W: S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji (29-83). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Merleau-Ponty M. (2001). Fenomenologia percepcji, przekład M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Minta-Tworzowska D. (2008). Teoretyczne problemy interpretacji „sztuki” pradziejowej. Docieranie do znaczenia przestrzeni sztuki pradziejowej. W: B. Gediga, W. Piotrowski (red.), Sztuka pradziejowa i wczesnośredniowieczna jako źródło historyczne (23-47). Biskupin, Wrocław: Muzeum Archeologiczne w Biskupinie, Polska Akademia Nauk, Oddział we Wrocławiu.
Google Scholar
Morawski S. (1985). Pojmowanie dzieła sztuki dawniej i dzisiaj. W: S. Morawski, Na zakręcie od sztuki do po-sztuki (163-183). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Morawski S. (1992). Główne nurty estetyki XX wieku: zarys syntetyczny. Wrocław: Wiedza o Kulturze.
Google Scholar
Pałubicka A. (2018). Ponowoczesność i humanistyka. W: D. Minta-Tworzowska (red.), Estetyka w archeologii. Obrazowanie w pradziejach i starożytności (71-80). Gdańsk: Komitet Nauk Pra- i Protohistorycznych PAN, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku.
Google Scholar
Piotrowski P. (2013). Od globalnej do alterglobalistycznej historii sztuki. Teksty Drugie, 2013(1-2), 269-291.
Google Scholar
Popczyk M. (2005). Wstęp. W: M. Popczyk (red.), Muzeum Sztuki. Antologia (5-42). Kraków: Universitas.
Google Scholar
Porter J.I. (2010). The Origins of Aesthetic Thought in Ancient Greece. Matter, Sensation, and Experience. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Rejniak-Majewska A. (2005). Dzieło utopijne, historia odczarowana? O Niewidzialnym arcydziele Hansa Beltinga. Teksty Drugie, 2005(6), 177-191.
Google Scholar
Ryczek J. (2019). Czy archeologia potrzebuje sztuki? Jak teoretyczne spojrzenie otwiera nowe możliwości współpracy. Sztuka jako użytkowanie. Folia Praehistorica Posnaniensia, 24, 235-247.
DOI: https://doi.org/10.14746/fpp.2019.24.14
Google Scholar
Rydlewski M. (2016). Źródła sztuki w perspektywie konstruktywizmu społecznego. Rocznik Antropologii Historii, 6(9), 303-315.
Google Scholar
Sosnowski L. (2006). Wstęp. Filozoficzny świat sztuki Arthura C. Danto. W: A. C. Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki (7-32). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Stansbury-O’Donnell M.D. (2011). Looking at Greek Art. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Tanner J. (2006). The Invention of Art History in Ancient Greece. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Tatarkiewicz W. (1986). O filozofii i sztuce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Tatarkiewicz W. (1988). Historia estetyki. 1. Estetyka starożytna. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar
Weitz M. (1956). The Role of Theory in Aesthetics. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 15(1), 27-35.
DOI: https://doi.org/10.1111/1540_6245.jaac15.1.0027
Google Scholar
Zeidler-Janiszewska A. (2006). Visual Culture Studies czy antropologicznie zorientowana Bildwissenschaft? O kierunkach zwrotu ikonicznego w naukach o kulturze. Teksty Drugie, 2006(4), 9-30.
Google Scholar
Zmyślony I. (2012). Esencjalizm vs antyesencjalizm – gdzie leży meritum sporu o definicję sztuki? Kwartalnik Filozoficzny, 40(2), 25-47.
Google Scholar