CPAHUK [Centralne Państwowe Archiwum Historyczne Ukrainy w Kijowie], zesp. 23, sygn. 1; zesp. 25, sygn. 103, 160, 183; zesp. 26, sygn. 31; zesp. 28, sygn. 89; zesp. 33, sygn. 1, 6, 10; zesp. 35, sygn. 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10; zesp. 1237, sygn. 1, 4, 7; zesp. 2073, sygn. 43.
Google Scholar
LNNB [Lwowska Naukowa Biblioteka im. Wasyla Stefanyka], zesp. 91 [Radzimińskie], sygn. 44.
Google Scholar
Arkhiv ukrains’koi tserkvy. 2014. Arkhiv ukrains’koi tserkvy, seriia 2. Dzherela, vyp. 1. Istoriia Luts’koho bratstva i brats’koho monastyria 1617–1833, wyd. M. Dovbyschenko, Luts’k.
Google Scholar
Biłous Natalia. 2016. Testament ostroz’koho i dubens’koho mischanyna Oleksandra Dzusy 1667 r., Ostroz’ka davnyna, t. 5, red. I. Pasichnyk, I. Teslenko i in., Ostrih, s. 73–79.
Google Scholar
Biłous Natalia. 2017. Testamenty mieszkańców miast Wołynia od końca XVI–do poсzątku XVIII wieku. Katalog, Warszawa.
Google Scholar
Dovbyschenko Mychajło. 2008. Volyns’ka shliakhta u relihijnykh rukhakh (kinets’ ХVІ–1 pol. ХVІІст.), Kyiv.
Google Scholar
Yakovenko Natalia. 2012. „Osvoienyj prostir”: mistsia pokhovan’ volyns’koi shliakhty (ser. ХVІ–ser. ХVІІ st.), [w:] Od Kijowa do Rzymu. Z dziejów stosunków Rzeczypospolitej ze Stolicą Apostolskąi Ukrainą. W 35-lecie pracy naukowej T. Chynczewskiej-Hennel, red. M. Drozdowski i in., Białystok, s. 137–152.
Google Scholar
Horin Serhij. 2009. Zapovity iak dzherelo doslidzhennia istorii monastyriv Volyni XVI–pershoi polovyny XVII st., Naukovi zapysky. Zbirnyk prats’ molodykh vchenykh ta aspirantiv, t. 19, Kyiv, s. 19–35.
Google Scholar
Horin Serhij. 2011. Dubens’ki Voznesens’kyj, Spasopreobrazhens’kyj i Khrestovozdvyzhens’kyj monastyri (do seredyny XVII st.), Drohobyckij krajeznavchyj zbirnyk, t. 14–15, Drohobych, s. 133–158.
Google Scholar
Karpiński Andrzej. 1989. Zapisy pobożne i postawy religijne mieszczanek polskich w świetle testa-mentów z drugiej połowy XVI i XVII w., [w:] Tryumfy i porażki. Studia z dziejów kultury polskiej, red. M. Bogucka. Warszawa, s. 204–232.
Google Scholar
Karpiński Andrzej. 2011. Dobroczynne i religijne legaty lwowskich mieszczan w świetle ich testamen-tów z lat 1550–1700, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. LIX, nr 3–4, s. 363–379.
Google Scholar
Kempa Tomasz. 2011. Fundacje monasterów prawosławnych w Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVII w., [w:] Życie monastyczne w Rzeczypospolitej, red. A. Mironowicz, U. Pawluczuk, P. Chomik, Białystok, s. 74–102.
Google Scholar
Krochmal Jacek. 1989. Przemyskie testamenty staropolskie, „Rocznik Historyczno-Archiwalny”, t. VI, s. 133–160.
Google Scholar
Kubicki Rafał. 2011. Formy pobożności w mieście średniowiecznym w świetle zapisów na rzecz kościoła i biednych w testamentach elbląskich (koniec XV–pocz. XVI wieku), „Zapiski Historyczne”, t. 76, z. 2, s. 7–27.
Google Scholar
Manikowska Halina. 2002. Religijność miejska, [w:] Ecclesia et civitas. Kościół i życie religijne w mieście średniowiecznym, red. H. Manikowska, H. Zaremska, Warszawa, s. 11–34.
Google Scholar
Mironowicz Andrzej. 1999. Działalność charytatywna w Kościele Prawosławnym na terenie Rzeczypospolitej w XVI–XVIII wieku, [w:] Charitas. Miłosierdzie i opieka społeczna w ideologii, normach postępowania i praktyce społeczności wyznaniowych w Rzeczypospolitej XVI–XVIII w., red. U. Augustyniak, A. Karpiński, Warszawa, s. 79–86.
Google Scholar
Mrozowski Krzysztof. 2010. Religijność mieszczan późnośredniowiecznej Warszawy w świetle najstarszych zachowanych testamentów, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. LVIII, nr 2, s. 191–196.
Google Scholar
Nowak Alicja Z. 2008. Testament — integralna część przygotowań do dobrej śmierci w refleksji prawosławnego kręgu kijowskiego XVII w., „Kyivs’ka Akademiia”, t. 6, s. 48–62.
Google Scholar
Oliński Piotr. 1998. Fundacje i legaty religijne kobiet świeckich w wielkich miastach pruskich, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, red. Z. Nowak, A. Radzimiński, Toruń, s. 143–160.
Google Scholar
Oliński Piotr. 2008. Fundacje mieszczańskie w miastach pruskich w okresie średniowiecza i na pro-gu czasów nowożytnych (Chełmno, Toruń, Elbląg, Gdańsk, Królewiec, Braniewo), Toruń.
Google Scholar
Pelczar Roman. 2006. Działalność dobroczynna właścicielek Jarosławia dla Kościoła rzymskokatolickiego w II połowie XVI–I połowie XVII w., [w:] Kobiety i kultura religijna. Specyficzne cechy religijności kobiet w Polsce, red. J. Hoff, Rzeszów, s. 95–112.
Google Scholar
Piwowarczyk Elżbieta. 2010. Legaty testamentowe ad pias causas w XV-wiecznym Krakowie. Z ba-dań nad pobożnością miejską, Kraków.
Google Scholar
Piwowarczyk Elżbieta. 2011a. Jałmużna na biednych i chorych w szpitalu Świętego Ducha w Krakowie wyrazem późnośredniowiecznej troski o dobro wspólne, „Rocznik Krakowski”, t. 77, s. 15–34.
Google Scholar
Piwowarczyk Elżbieta. 2011b. Pobożność krakowskich mieszczan w świetle ich testamentowych le-gatów z lat 1501–1530, „Saeculum Christianum”, t. 18, z. 2, s. 77–100.
Google Scholar
Piwowarczyk Elżbieta. 2013. Wnioski badawcze w zakresie legatów testamentowych ad pias casusas w XV-wiecznym Krakowie, [w:] Habent omnia tempora sua. Prace ofiarowane ks. prof. dr. hab. Januszowi Wyciśle, red. Z. Gogola, Kraków, s. 415–430.
Google Scholar
Popiołek Bożena. 2009. „Woli mojej ostatniej testament ten...” Testamenty staropolskie jako źródło do historii mentalności XVII i XVIII wieku, Kraków.
Google Scholar
Popruzhna Ałła. 2006. Dukhovni zapovity iak dzherelo z istorii blahodijnytstva kozats’koi starshyny, [w:] Materialy nauk. konf. „Kul’turno-relihijnyj rozvytok Het’manschyny kintsia ХVІІ–poch. ХVІІІст.”, Nizhyn, s. 171–175.
Google Scholar
Тymoszenko Leonid. 2011. Tradytsiia i praktyky pomynannia pomerlykh u Kyivskii mytropolii v dru-hii polovyni XVI–pershii polovyni XVII st vnesok tserkovnykh bratstv, [w:] Drohobyts’kyj kra-ieznavchyj zbirnyk, Vyp. 14–15, Drohobych, s. 116–132, http://shron1.chtyvo.org.ua/Tymoshenko_Leonid/Tradytsiia_i_praktyky_pomynannia_pomerlykh_u_Kyivskii_mytropo-lii_v_druhii___polovyni_ XVI__pershii_polovyni_XVII_st_vnesok_tserkovnykh_bratstv.pdf.
Google Scholar
Vinnychenko Oksana. 2010. Pobozhni zapysy i poriatunok dushi v mental’nosti rann’omodernoi liudyny na materiialakh shliakhets’kykh zapovitiv pershoi polovyny XVIII st., Naukovi zapysky Ukrains’koho katolyts’koho universytetu. Chyslo II. Seriia Istoriia, vyp. 1, L’viv, s. 51–65.
Google Scholar
Vinnychenko Oksana. 2014. „Poriatunok dushi” u svitli testamentiv l’vivs’kykh virmen XVII––XVIII ст., [w:] Lwów: miasto — społeczeństwo — kultura. Studia z dziejów miasta, t. IX: Życie codzienne miasta, red. K. Karolczak, Ł.T. Sroka, Kraków, s. 73–83.
Google Scholar
Vinnychenko Oksana. 2017. Katolyky „virmens‘koi natsii”: transformatsiia konfesijnoi identychnosti l‘vivs‘kykh virmen pislia ukladennia unii z Rymom (za materialamy testamentiv XVII–I po-lovyny XVIII st.), [w:] Przemiany polityczno-ustrojowe, gospodarczo-społeczne, kulturalno-religijne w prowincji małopolskiej w epoce nowożytnej. Polsko-ukraińskie sympozja epoki nowożytnej. Kraków 8–10.11.2017, red. W. Michałowski, J. Stolicki, Kraków.
Google Scholar
Wiadomość. 1899–1900. Wiadomość o profesorach Akademii Zamojskiej, wyd. J.A. Wadowski, Warszawa.
Google Scholar
Zielecka-Mikołajczyk Wioletta. 2009. Formy aktywności religijnej prawosławnych i unitów z terenów Wielkiego Księstwa Litewskiego i ziem ruskich Korony w świetle testamentów (XVI–XVIII w.), [w:] Studia z dziejów i tradycji metropolii kijowskiej XII–XIX wieku, red. A. Gil, Studia i materiały do dziejów chrześcijaństwa wschodniego w Rzeczypospolitej, t. 5, Lublin, s. 231–250.
Google Scholar
Zielecka-Mikołajczyk Wioletta. 2012. Prawosławni i unici w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku wobec życia i śmierci w świetle testamentów, Warszawa.
Google Scholar