Wyroby fajansowe z manufaktur w Królewcu (koniec XVII–początek XIX w.)
Słowa kluczowe:
fajans, manufaktury fajansu, KrólewiecAbstrakt
W dawnych Prusach Królewskich i Książęcych silnie rozwinięte było garncarstwo cechowe. W licznych ośrodkach miejskich (szczególnie mniejszych) był to jeden z ważniejszych cechów. Lokalni garncarze konkurowali ze sobą, z garncarzami poza cechowymi oraz (szczególnie w XVII i XVIII w.) z napływem wyrobów ceramicznych z ośrodków zagranicznych, przede wszystkim fajansów holenderskich. Być może dlatego na tych terenach nigdy nie było znaczących i silnych manufaktur ceramicznych. Najbliżej Elbląga położona była wytwórnia ceramiki założona w pobliżu Gdańska na Stolzenbergu (obecnie gdańska dzielnica Chełm), w 1781 roku. Jej założycielem był król pruski Fryderyk II. Została ona usytuowana na tym terenie, gdyż było ono miejscem zamieszkania i pracy bardzo dużej liczby pozacechowych garncarzy, będących silną konkurencją dla ośrodka gdańskiego. Również powstała tutaj wytwórnia fajansów miała być w zamierzeniu konkurencją dla tego miasta. Manufaktura działała prawdopodobnie do 1812 roku, kiedy to została zniszczona przez wojska francuskie. Dziś jej wyroby są znane prawie wyłącznie z opisów i zdjęć obiektów przechowywanych z zbiorach muzealnych przedwojennego Gdańska. Dziś nieliczne naczynia przypisywane tej manufakturze przechowywane są w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Natomiast w Królewcu, dzisiejszym Kaliningradzie, w drugiej połowie XVIII wieku zostały założone dwie manufaktury ceramiczne. Pierwsza nazywana była fabryką braci Collin i została założona przez Paula Heinricha Collina w 1776 roku. Współwłaścicielem tej fabryki fajansu i kamionki był jego brat. Jej wyroby nie zyskały jednak popularności i manufaktura została zamknięta w 1785 roku. Drugą z królewieckich manufaktur założył Johann Eberhard Ludwig Ehrenreich w 1772 r. Pomimo początkowych trudności finansowych, w 1779 roku rozpoczęła ona produkcję naczyń fajansowych, a rok później także z fajansu delikatnego. Lata osiemdziesiąte XVIII wieku to okres największej prosperity zakładu. Produkowano wówczas naczynia fajansowe kryte szkliwem, z fajansu delikatnego w typie angielskim oraz wyroby garncarskie, a od 1779 r. także flizy. W latach 1789-1803 manufakturą zarządzał syn Johanna – Daniel. Duża konkurencja zagranicznych fabryk spowodowała na początku XIX wieku trudności finansowe i jej upadek w 1812 r. W tej wytwórni produkowane były różnorodne wyroby, m.in. duże serwisy stołowe, serwisy toaletowe – nalewka i miednica, doniczki z podstawkami lub bez nich, ażurowe naczynia na suszone kwiaty, różnego rodzaju naczynia kuchenne jak garnki, okrągłe rondle i patelnie oraz dzbanuszki do śmietany, cukiernice, maselnice, świeczniki, serwisy do kawy i herbaty, teryny, salaterki, kompotierki, sosjerki, solniczki, naczynia apteczne, naczynia dla dzieci, patery na owoce, nocniki, a także flizy. Do najczęściej stosowanych motywów zdobniczych należały kwiaty malowane na niebiesko kobaltem (w różnych odcieniach) oraz na fioletowo-brązowo manganem. Dziś wyroby manufaktur królewieckich nie są znane i nie są rozpoznawane, a w kolekcjach muzealnych znajdują się tylko pojedyncze egzemplarze. Odkryte w Elblągu naczynia z manufaktury Ehrenreicha są obecnie najliczniejszym zbiorem tych naczyń.
Pobrania
Bibliografia
AKG. http://www.akg-images.co.uk/archive/-2UMDHUQNTIX.html [dostęp 03.11.2016].Baczko von L. 1804. Versuch einer Geschichte und Beschreibung Königsbergs, Königsberg.Birkenmajer E.1992. Fajans europejski XVI-XX w., Gdańsk.
Brinckmann J. 1896. Beiträge zur Geschichte der Töpferkunst in Deutschland (1. Königsberg in Preussen, 2. Durlach in Baden), „Jahrbuch der Hamburgischen Wissenschaftlichen Anstalten”, XIII, 1895, 43-77.
Fayencen 2003. Fayencen aus dem Ostseeraum. Keramische Kostbarkeiten des Rokoko, C. Karnowski (opr.), München.
Genys J., Songailaitė R. 2011. Klaipėdos pilies ir senamiesčio butinė keramika XIV a. vid. – XIX a. Iš Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus rinkinių, Klaipėda.
Kabus R. 1997. Ostpreußen. Landschaft – Geschichte – Kultur, Husum.
Kaellgren P. 2009. Wedgwood. Artistry and Innovation, Ontario.
Kant Iconography. http://users.manchester.edu/FacStaff/SSNaragon/Kant/helps/Life/K-IconData.html#1782Collin [dostęp 03.11.2016].
Klejnot 2006. Klejnot w Koronie Rzeczypospolitej. Sztuka zdobnicza Prus Królewskich. Katalog, tom II, C. Betlejewska (red.), Gdańsk.
Kwiatkowski K. 2010. Naczynia typu Stettiner Ware z badań archeologicznych Stargardu. Wstęp do badań nad problematyką, [w:] „Od pomysłu do przemysłu“. Materiały opracowane z okazji obchodów Europejskich Dni Dziedzictwa w 2010 w województwie pomorskim, A. Bartczak, M. Witek (red.), Szczecin, 37-43.
Lungagnini H. 1998. Fayence des Ostseeraumes Sammlung Axel Springer, Schleswig.
Marcinkowski M. 2011. Fajans pomorski ze Starego Miasta w Elblągu, Elbląg.
Marcinkowski M. 2015. O produkcji fajansu w manufakturze Ehrenreicha w Królewcu i jego obecności w XVIII-wiecznym Elblągu, „Komunikaty Warmińsko-Mazurskie”, 4 (290), 683-698.
Niemcewicz B., Fonferek J. 2010. Piece kaflowe w zbiorach Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu, [w:] Piece kaflowe w zbiorach muzealnych w Polsce, M. Dąbrowska, J. Semków, W. Wojnowska (red.), Frombork.
Nørregaard A. 1981. Stettinergods – en pommersk kulturarv, København.
Pilipczuk von A. 2009. „Prussica” – frühe kunstgewerbliche Objekte altpreußischer Provenienz – im Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, [w:] Musik und Literatur im frühneuzeitlichen Preussenland, B. Jähnig (red.), Marburg.
Riesebieter O. 1921. Die deutschen Fayencen des 17. und 18. Jahrhunderts, Leipzig.
Stettiner Ware. 1999. Stettiner Ware – Anmerkung an Hand schriftlicher und archäologischer Quellen, [w:] Stettiner Ware – Eine Keramik des 18. bis 20. Jahrhunderts im südlichen Ostseeraum – Beiträge des 2. wissenschaftlichen Kolloquiums Stralsund 18. Dezember 1997, „Stralsunder Beiträge zur Archäologie, Geschichte, Kunst und Volkskunde in Vorpommern”, II.
Schafft K. 1987. Kelsterbacher Fayencen und Steingut, Darmstadt.
Schulz-Berlekamp G. 1993. Stralsunder Fayencen, Stralsund.
Schulz-Berlekamp G. 2003. Fayencen aus dem östlichen Ostseeraum – Neue Erkenntnisse zur Manufaktur in Königsberg, [w:] Fayencen aus dem Ostseeraum, H. Guratzsch (red.), München, 28-31.
Secker H. F. 1915. Die alte Töpferkunst Danzigs und seiner Nachbarstädte, „Der Cicerone”, VII, 13/14, 241-258.
Sperchneider G. 2009. Baltic Rococo. Nordeuropäische Fayence aus einer Hamburger Privatsammlung und dem Museumsberg Flensburg, Heide.
Straty 2007. Straty wojenne Muzeum Miejskiego i Muzeum Rzemiosł Artystycznych w Gdańsku. Tom III. Straty w dziedzinie ceramiki, E. Kilarska (opr.), Gdańsk.
Ulbrich, A. 1932. Paul Heinrich Collin, 740-743. Dostęp: http://www.kant.uni-mainz.de/ikonographie/Ikont.PDF/T040.pdf
V&A. http://collections.vam.ac.uk/item/O163155/plate-ehrenreich-johann-e/ [dostęp: 04.11.2016].
Wichman H. 1925. Kunst und Kunsthandwerk im Hause Basner in Zoppot, Danzig.
Zeh E. 1978, Hanauer Fayence, Marburg 1913, reprint Hanau.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.