Angielskie fajanse dekorowane motywem wierzby (Willow pattern) w świetle badań archeologicznych w Gdańsku

Autor

  • Joanna Dąbal Instytut Archeologii i Etnologii, Uniwersytet Gdański, ul. Bielańska 5, 80-851 Gdańsk

Słowa kluczowe:

Gdańsk, archeologia, Chiny, „fajanse angielskie”

Abstrakt

W wyniku badań archeologicznych prowadzonych na obszarze miast pozyskiwane są liczne źródła ruchome, w tym ceramika. Jednakże w dotychczasowych studiach niewiele uwagi poświęcono wyrobom z XIX i XX wieku. Prezentowany w artykule niewielki wybór angielskich fajansów z tego okresu stanowi przyczynek do dyskursu naukowego na ten temat. W artykule omówiono zbiór fajansów angielskich z dekoracją Willow pattern, pozyskanych w efekcie prac archeologicznych prowadzonych w Gdańsku w latach 2010-2016. Jest to 14 naczyń: talerze, spodki, półmisek i miska. Stanowiły one podstawę do rozważań nad genezą i formami dekoracji, a także upodobaniami estetycznymi mieszkańców miasta, dostępnym asortymentem tych wyrobów i handlem tymi produktami. Niewielka liczebność analizowanych naczyń nie pozwoliła na sformułowanie szerszych wniosków. Niemniej można założyć, że fajanse dekorowane motywem Willow pattern nie stanowiły głównego nurtu importu fajansów angielskich do Gdańska. Najwięcej opisanych naczyń datowano na drugą ćwierć XIX wieku oraz koniec XIX do początku XX wieku. Ustalenia te wstępnie określają zakres chronologiczny przyszłych poszukiwań w źródłach historycznych. W artykule podkreślono również niedostateczny stan badań zabytków ruchomych z XIX i XX wieku pozyskiwanych podczas badań archeologicznych w Gdańsku. Utrudnia to przeprowadzenie pełniejszych analiz wyrobów ceramicznych w kontekście całego miasta.

Pobrania

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bockol L., 1995, Willow Ware: Ceramics in the Chinese Tradition, USA.

Brooks A., 2005, An Archaeological Guide to British Ceramics in Australia, 1788-1901, Melbourne.

Brooks A., 2010, A Not So Useless Beauty: Economy, Status, Function, and Meaning in the Interpretation of Transfer-Printed Tablewares, red. J. Symonds, (w:)Table Settings. The Material culture and Social Context of Dining AD 1700-1900, 154-162.

Brooks, A. Rodríguez A.C.Y., 2012, A Venezuelan Household Clearance Assemblage of 19th-century British Ceramics in International Perspective. Post-Medieval Archaeology 46(1): 70-88.

Cantwell A.M., diZerega Wall D., 2001, Unearthing Gotham. The Archaeology of New York City, New York.

Chang E., 2010, Britain's Chinese Eye: Literature, Empire, and Aesthetics in Nineteenth-Century Britain, Stanford, California.

Copeland R., 1978, Josiah Spode and the Origins of the Willow Pattern, The Antique Collector (Dec. 1978):99-101.

Copeland R., 1980, Spode's Willow Pattern & other designs after Chinese, New York.

Copeland R., 2009, Blue and White. Transfer-printed Pottery, Oxford.

Dąbal, J., 2013, Brytyjskie wyroby ceramiczne na gdańskim rynku produktów w XVIII i XIX wieku, Archaeologia Historica Polona, tom 21: 319-350.

Gaston M.F., 1990, Blue willow, Paducah.

Godden G., 1964, Encyclopedia of British Pottery and Porcelain Marks, New York.

Godden G., 1969, Caughley & Worcester Porcelains, New York.

Halfpenny P. (ed.), 1994, Penny Plain Twopence Coloured Transfer-Printing on English Ceramics 1750-1850, Stafford.

Harman M. A., 2001, Collecting Blue Willow: identification & value guide, Paducah.

Lawrence S., 2010, Feeding Workers: Food and Drink in Early Colonial Australia, red. J. Symonds, (w:)Table Settings. The Material culture and Social Context of Dining AD 1700-1900, 144-153.

Lindbeck J.A., 2000, A Collector's Guide to Willow Ware, Atglen.

Lucas G., 2003, Reading Pottery: Literature and Transfer-Printed Pottery in the Early Nineteenth Century. International Journal of Historical Archaeology 7(2): 127-143.

Miller G.L., 1980, Classification and Economic Scaling of 19th century Ceramics, Historical Archaeology 14:1-40.

Rogers C., 2004, The Illustrated Encyclopedia of British Willow Ware, Atglen.

Samford P.M., 1997, Response to a Market: Dating English Underglaze Transfer-Printed Wares, Historical Archaeology, 31 (2), s. 1-30.

Simpson R.V., 2003, In Glorious Blue and White: Blue Willow and Flow Blue, Antiques and Collecting Magazine, Vol. 108, No. 2 (April, 2003): 20-25

Sussman, L., 1978, British military tableware, 1780-1830. Historical Archaeology 12: 93- 104.

O’Hara Patricia, 1993, The Willow Pattern That We Knew’: The Victorian Literature of Blue Willow, Victorian Studies, Vol. 36, No. 4 (Summer, 1993):421-442.

Voss B. L., and Rebecca A., 2010, Guide to Ceramic MNV Calculation: Qualitative and Quantitative Analysis. Technical Briefs in Historical Archaeology 5:1-9.

diZerega Wall D., 2010, Separating the Spheres in Early 19th Century New York City: Redefining Gender among the Middle Class, red. J. Symonds, (w:)Table Settings. The Material culture and Social Context of Dining AD 1700-1900, 80-88.

Pobrania

Opublikowane

2017-01-01

Jak cytować

Dąbal, J. (2017). Angielskie fajanse dekorowane motywem wierzby (Willow pattern) w świetle badań archeologicznych w Gdańsku. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 65(3), 309–318. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/khkm/article/view/967

Numer

Dział

Studia i materiały