Kolekcje we dworach ziemiańskich na terenach Rzeczypospolitej w dobie rozbiorów
DOI:
https://doi.org/10.23858/KHKM67.2019.3.006Słowa kluczowe:
dwór, kolekcja, kultura artystyczna, muzeum, sztukaAbstrakt
Artykuł jest próbą syntetycznej oceny kolekcjonerstwa artystycznego w środowisku ziemiańskim na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej. W XIX stuleciu ukształtował się mit dawnej kultury polskiej rozwijanej na prowincji, niejako niezależnie i w opozycji do dworu królewskiego i stołecznego centrum, co Z. Ostrowska-Kębłowska dostrzegła swego czasu u podstaw ideowych działalności kulturalnej wielkich polskich rodów, jak w przypadku instytucji muzealnej w Puławach Czartoryskich oraz w rezydencjach-muzeach wielkopolskich, Kórniku Działyńskich, Rogalinie Raczyńskich i Gołuchowie Izabeli Działyńskiej. Do tradycji tej nawiązywało także ziemiaństwo, czyniąc czasem ze swoich prowincjonalnych dworów istotne ośrodki lokalnej kultury.
W XVIII i początku XIX wieku kolekcjonerstwo będąc jednym z elementów decorum magnaterii (arystokracji), w dworach ziemiańskich ograniczało się w zasadzie prawie tylko do myśliwskich trofeów, portretów przodków (często miernej jakości artystycznej) i broni. Okres najbardziej intensywnego jego rozwoju przypadł natomiast na kilka środkowych dziesięcioleci XIX w. Kolekcja w wiejskich dworach czasem bywały udostępniana dla lokalnej i szerzej rozumianej publiczności na zasadzie prywatnego muzeum, stając swego rodzaju centrum kształtowania pamięci narodowej kultury. Pod koniec XIX, a także na pocz. XX oraz w okresie międzywojennym kolekcje w wiejskich dworach stały się rzadsze, przenosząc raczej do miast, głównie większych, jak Warszawa, Lwów, Kraków, Łódź, Wilno. Autor tytułem przykładu zaprezentował zbiory Marcelego Żurowskiego w jego dworze w Iwańkowcach pod Berdyczowem, nieco specyficzną na tym tle kolekcję Tomasza Zielińskiego w Kielcach oraz Władysława Syrokomli w Borejkowszczyźnie na Litwie i Konstantego Świdzińskiego w Sulgostowie w Radomskiem, a także szereg innych zbiorów artystycznych w różnych prowincjach d. Rzeczpospolitej. Na koniec natomiast przedstawił swoiste muzeum udostępniane po roku 1900 przez rodzinę Mieczkowskich w Niedźwiedziu pod Wąbrzeźnem, które można by uznać za wzorcowe dla tytułowej „kolekcji we dworze” – tak ze względu na zawartość (dzieła sztuki i rzemiosła artystycznego, broń, pamiątki historyczne), jak też oddziaływanie edukacyjne i popularyzacyjne.
Pobrania
Bibliografia
Aftanazy Roman. 1986–1993. Materiały do dziejów rezydencji, t. 1–11, Warszawa.
Ajewski Konrad. 2004. Kolekcjonerstwo Konstantego Świdzińskiego. Z dziejów Biblioteki Ordynacji Krasińskich, „Rocznik Biblioteki Narodowej”, t. XXXVI, s. 21–77.
Benjamin Walter. 2005. Pasaże, Kraków.
Bukowski Andrzej. 1989. Waplewo. Zapomniana placówka kultury polskiej na Pomorzu Nadwiślańskim, Wrocław–Gdańsk.
Chopicki Edward. 1881. Wędrówka po guberni kijowskiej, „Tygodnik Ilustrowany”, nr 310, s. 294–295.
Chwalewik Edward. 1926–1927. Zbiory polskie. Archiwa, biblioteki, gabinety, galerie, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, Warszawa.
Epstein Tadeusz. 2005. Z piórem i paletą. Zainteresowania intelektualne i artystyczne ziemiaństwa polskiego na Ukrainie w II połowie XIX wieku, Warszawa.
Galeria rogalińska. 1998. Galeria rogalińska Edwarda Raczyńskiego (katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu), Poznań.
Gerson Wojciech. 1897. Znawstwo prawdziwe i rzekome w malarstwie, Warszawa.
Haskell Francis. 1988. Taste and the Antiqua: The Lure of Classical Sculpture 1500–1900, New Haven.
Jakimowicz Irena. 1973. Tomasz Zieliński kolekcjoner i mecenas, Wrocław.
Klempert Mateusz. 2014. Dzieje fortuny rodu Kossakowskich z Wojtkuszek, [w:] Doktoranckie spotkania z historią, red. K.A. Kierski, M. Klempert, J. Śliczyńska, Olsztyn, s. 171–186.
Kluczewska-Wójcik Agnieszka. 2014. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków.
Łoski Józef, 1857. Biblioteka i muzeum Konstantego Świdzińskiego (wspomnienia z pobytu w Opoczyńskiem), „Gazeta Warszawska”, nr 138, s. 3–4; nr 140, s. 5–6; nr 143, s. 4–6; nr 146, s. 5–6; nr 148, s. 4; nr 149, s. 5; nr 151, s. 5–6; nr 153, s. 4–6.
Łoziński Władysław. 1978. Życie polskie w dawnych wiekach, Kraków.
O. 1903. Muzeum huculskie w Kołomyi, „Tygodnik Ilustrowany”, nr 14, s. 274–275.
Ostrowska-Kębłowska Zofia. 1979. Siedziby-muzea. Ze studiów nad architekturą XIX w. w Wielko-polsce, [w:] Sztuka XIX wieku w Polsce. Naród — Miasto, Materiały Sesji SHS Poznań, grudzień1977, Warszawa, s. 69–108.
Przezdziecki Aleksander. 1841. Galeria obrazów Pana Marcelego Żurowskiego w Iwańkowicach pod Berdyczowem, „Atheneum”, t. IV, s. 231–254.
Przezdziecki Aleksander, Rastawiecki Edward. 1853–1858. Wzory sztuki średniowiecznej i z epoki Odrodzenia w dawnej Polsce, Warszawa–Paryż.
Rastawiecki Edward. 1850–1857. Słownik malarzy polskich tudzież obcych w Polsce osiadłych lub czasowo w niej przebywających, t. 1–3, Warszawa.
Rosset (de) Tomasz F. 2014a. Kolekcja artystyczna: geneza, rozkwit, kryzys, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo”, t. XLV, s. 253–277.
Rosset (de) Tomasz F. 2014b. Szkic o polskich kolekcjach artystycznych epoki zaborów, [w:] Miłośnictwo rzeczy. Studia z historii kolekcjonerstwa na ziemiach polskich w XIX wieku, red. K. Kłudkiewicz, M. Mencfel, Warszawa, s. 24–43.
Ryszkiewicz Andrzej. 1981. Galeria obrazów Ignacego Korwina-Milewskiego, [w:] A. Ryszkiewicz, Kolekcjonerzy i miłośnicy, Warszawa, s. 197–222.
Rzyska-Laube Dobromiła. 2013. Początki waplewskich zbiorów artystycznych za czasów Antoniego Sierakowskiego (1783–1842), [w:] Ród Sierakowskich na ziemi malborskiej, red. J. Hochleitner, P. Szwedowski, Malbork, s. 115–126.
Rzyska-Laube Dobromiła. 2014. Narodowy gabinet osobliwości. Zbiory Mieczysława Mieczkowskiego (1869–1947) z Niedźwiedzia, [w:] Miłośnictwo rzeczy. Studia z historii kolekcjonerstwa na ziemiach polskich w XIX wieku, red. K. Kłudkiewicz, M. Mencfel, Warszawa, s. 115–135.
Rzyska-Laube Dobromiła. 2015. Zaginiona kolekcja. Nowe ustalenia na temat zawartości zbiorów Sierakowskich z Waplewa oraz ich wojennych i powojennych losów, „Gdańskie Studia Muzealne”, t. 8: Pałac hrabiów Sierakowskich w Waplewie Wielkim. Ludzie, miejsce, kolekcja, Gdańsk, s. 122–125.Skorupska-Szarlej Janina. 2012. Polskie malarstwo i grafika w zbiorach Niedzielskich w Śledziejowicach, „Studia i Materiały do Dziejów Żup Solnych w Polsce”, t. XXVIII, s. 185–204.
Skorupska-Szarlej Janina. 2016. Zbiory rzemiosła artystycznego, militariów i malarstwa obcego rodziny Niedzielskich, „Studia i Materiały do Dziejów Żup Solnych w Polsce”, t. XXXI, s. 253–287.
Syrokomla Władysław. 1861. Borejkowszyzna — zbiorek obrazów, „Kuryer Wileński”, nr 90.Tazbir Janusz. 1987. Polskie przedmurze chrześcijańskiej Europy, mity a rzeczywistość historyczna, Warszawa.
Urbański Antoni. 1927. Kresowe siedziby polskie, które uległy zagładzie. Czerwony Dwór, „Tygodnik Ilustrowany”, nr 52, s. 1085.
Urbański Antoni. 1928a. Z czarnego szlaku i tamtych rubieży: zabytki polskie przepadłe na Podolu, Wołyniu, Ukrainie, Warszawa.
Urbański Antoni. 1928b. Podzwonne na zgliszczach Litwy i Rusi, Warszawa. Urbański Antoni. 1929a. Memento kresowe, Warszawa.
Urbański Antoni. 1929b. Pro memoria: 4-ta serja rozgromionych dworów kresowych, Warszawa.