Astor Avi, Burchardt Marian, Griera Mar 2017, The politics of religious heritage: Framing claims to religion as culture in Spain, Journal for the Scientific Study of Religion, vol. 56, no. 1, pp. 126–142.
Google Scholar
Baraniecka-Olszewska Kamila 2016, Re-enacting historical Slavic rites in contemporary Poland: The Rękawka fair in Cracow, Anthropological Journal of European Cultures, vol. 25, no. 1, pp. 118–135.
Google Scholar
Baraniecka-Olszewska Kamila 2018, Reko-rekonesans: praktyka autentyczności. Antropologiczne studium odtwórstwa drugiej wojny światowej w Polsce, Kęty, Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Bogumił Zuzanna, Głowacka-Grajper Małgorzata 2019, Milieux de mémoire in late Modernity: Local communities, religion and historical politics, Peter Lang, Berlin.
Google Scholar
De Cesari Chiara 2013, Thinking through heritage regimes, [in:] Regina F. Bendix, Aditya Eggert, Arnika Peselmann (eds.), Heritage regimes and the state, Universitätsverlag Göttingen, Göttingen, pp. 399–413.
Google Scholar
Coleman Simon, Bowman Marion 2018, Religion in cathedrals: pilgrimage, heritage, adjacency, and the politics of replication in Northern Europe, Religion, vol. 49, no. 1, pp. 1–23.
Google Scholar
Filip Mariusz 2011, Polityka tożsamości we wspólnotach neopogańskich. Przykład Zakonu Zadrugi „Północny Wilk”, [in:] W. Dohnal, A. Posern-Zieliński (eds.), Antropologia i polityka. Szkice z badań nad kulturowymi wymiarami władzy, Komitet Nauk Etnologicznych PAN, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa, pp. 175–188.
Google Scholar
Gajda Agnieszka 2009, Co zostało po Stachniuku? Przykład nacjonalistycznego stowarzyszenia „Zadruga”, Państwo i Społeczeństwo, no 9, pp. 79–92.
Google Scholar
Di Giovine Michael A. 2015, When popular religion becomes elite heritage: Tensions and transformations at the shrine of St. Padre Pio of Pietrelcina, [in:] M. Robinson, H. Silverman (eds.), Encounters with popular pasts. Cultural heritage and popular culture, Springer, Berlin, pp. 31–47.
Google Scholar
Gloger Zygmunt 1903, Encyklopedia staropolska ilustrowana, vol. 4, Druk P. Laskauer, Warszawa.
Google Scholar
Gołębiowski Łukasz 1831, Gry i zabawy różnych stanów w kraju całym lub niektórych tylko prowincyach, N. Glüksberg, Warszawa.
Google Scholar
Gonet Szymon 1897, Rękawka i skały Twardowskiego w Podgórzu, Lud vol. 3, no. 1, pp. 76–7.
Google Scholar
Górewicz Igor 2008, Od indyferyzmu do neopogaństwa. Oceny „warunków zastanych” w Polsce przez Romana Dmowskiego i Jana Stachniuka w świetle ich stosunku do religii katolickiej, Państwo i Społeczeństwo, no. 8, pp. 141–165.
Google Scholar
Groot de Jerome 2009, Consuming history. Historians and heritage in contemporary popular culture, Routledge, USA-Canada.
Google Scholar
Grott Bogumił 2006, Nacjonalizm czy nacjonalizmy?, Nomos, Kraków.
Google Scholar
Isnart Cyril 2008, Making saints and performing locality as heritagization?: An ethnography of local holiness and village identity in the French and Italian Alps, Journal of Mediterranean Studies, vol. 18, no. 1, pp. 79–91.
Google Scholar
Kolberg Oskar 1976, Dzieła wszystkie, vol. 5: Krakowskie, Part 1, PTL, Poznań–Wrocław.
Google Scholar
Korzeniewski Bartosz 2008, Wprowadzenie. Polityka historyczna – propozycje definicji i spory wokół jej zakresu w polskim i niemieckim dyskursie naukowym, [in:] B. Korzeniewski (ed.), Narodowe i europejskie aspekty polityki historycznej, Instytut Zachodni, Poznań, pp. 7–28.
Google Scholar
Kośnik Konrad 2015, Tożsamość współczesnych rodzimowierców słowiańskich. Studium psychologiczne aktywności internetowej rodzimowierców w Polsce, Przegląd Religioznawczy, no. 3, pp. 119–134.
Google Scholar
Kośnik Konrad 2018, Internetowe narracje historyczne a słowiańska tożsamość Polaków. Prolegomena teoretyczna, Sensus Histioriae, vol. 30, pp. 57–68.
Google Scholar
Kubik Jan 1994, The power of symbols against the symbols of Power. The rise of Solidarity and the fall of state Socialism in Poland, The Pennsylvania State University Press, University Park, Pennsylvania.
Google Scholar
Kurczewska Joanna 2015, “Dwa spotkania międzykulturowe – przedstawienia i konteksty,” Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, no. 6, pp. 28–55.
Google Scholar
Kwiatkowski Piotr T. 2008, Pamięć zbiorowa społeczeństwa polskiego w okresie transformacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Łuczewski Michał 2017, Kapitał moralny. Polityki historyczne w późnej nowoczesności, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków.
Google Scholar
McDonald Sharon 2013, Memorylands. Heritage and identity in Europe today, Routledge Londyn-New York.
Google Scholar
Niedźwiedź Anna 2007, Krakowskie Podgórze – dziedzictwo odkrywane, [in:] Andrzej Stawarz (ed.), Miasto po obu brzegach rzeki. Różne oblicza kultury, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Muzeum Niepodległości, Warszawa, pp. 187–200.
Google Scholar
Oleszkiewicz Małgorzata 2016, Storage of rituals. The traces of the Emmaus and the Rękawka church fairs in the Seweryn Udziela Ethnographic Museum in Kraków as the examples of the intangible heritage in museums, [in:] Magdalena Kwiecińska (ed.), Intangible heritage of the city. Musealization, preservation, education, The Historical Museum of the City of Kraków, Kraków, pp. 153–166.
Google Scholar
Pasieka Agnieszka 2015, Hierarchy and Pluralism: Living Religious Difference in Catholic Poland, Palgrave Macmillan, United States.
Google Scholar
Pisarzak Marian 1978, Obrzędowość wiosenna w dawnych wiekach w związku z recepcją “święconego” w Polsce, Lud, vol. 62, no. 1, pp. 53–74.
Google Scholar
Porter-Szűcs Brian 2011, Faith and fatherland. Catholicism, modernity, and Poland, Oxford University Press, New York.
Google Scholar
Samuel Raphael 2012 [1994], Theaters of memory. Past and present in contemporary culture, Verso, London-Brooklyn NY.
Google Scholar
Seweryn Tadeusz 1961, Tradycje i zwyczaje krakowskie, Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne, Kraków.
Google Scholar
Simpson Scott 2017, Only the Slavic Gods: Nativeness in Polish rodzimowierstwo, [in:] K. Rountree (ed.), Cosmopolitanism, nationalism, and modern Paganism, Palgrave Macmillan. New York, pp. 65–86.
Google Scholar
Smith Laurajane 2006, The uses of heritage, Routledge, London-New York.
Google Scholar
Traba Robert 2010, Polityka wobec historii: kontrowersje i perspektywy, Teksty Drugie, nos. 1-2, pp. 300–319.
Google Scholar
Tunbrigde John E., Ashworth Gregory J. 1996, Dissonant Heritage: The Management of the Past as a Resource in Conflict, John Wiley, Chichester.
Google Scholar
Ulanowska Stefania 1884, Co to jest Rękawka?, s.n., Kraków.
Google Scholar
Wolff-Powęska Anna 2007, Polskie spory o historię i pamięć. Polityka historyczna, Przegląd Zachodni, no. 1, pp. 3–45.
Google Scholar
Zaremba Marcin 2005, Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa.
Google Scholar
Zubrzycki Geneviève 2006, The crosses of Auschwitz. Nationalism and religion in post-Communist Poland, The University of Chicago Press, Chicago-London.
Google Scholar