Opublikowane: 01.01.2013

Boże Ciało. Święto, ceremonia i performance

Renata Hołda

Abstrakt

W 2011 roku mężczyzna ubrany w strój motyla naruszył porządek łódzkiej procesji organizowanej w katolicką Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej, zwaną w Polsce Bożym Ciałem. Wydarzenie to, o charakterze ulicznego performansu interwencyjnego, jest okazją do podjęcia rozważań dotyczących rytuału, ceremonii i ich miejsca we współczesności. Punktem wyjścia jest uniwersalizująca koncepcji „dramatu społecznego” Victora Turnera pozwalająca na wspólne ujęcie tak rożnych zjawisk kulturowych, jakim jest teoforyczna procesja i performance art. Przedstawione zostały zmiany w świętowaniu i w rozumieniu świąt, a w ich zakresie rytuałów i ceremonii religijnych. Posiadająca średniowieczną genezę procesja organizowana w Święto Bożego Ciała, podobnie jak inne manifestacje życia zbiorowego, została włączona w system religijny i społeczno-polityczny, potem zaś w związku z głoszonymi i realizowanymi w Europie hasłami sekularyzacji i oddzielenia państwa od Kościoła i wydzieleniem się czasu wolnego, w sferę prywatną. Współcześnie funkcjonuje, nadal gromadząc wiernych i będąc dla nich okazją do świętowania, dla niektórych jednak jest już skonwencjonalizowaną, nieznajdującą uzasadnienia, a przez to pustą formą rytualną

Słowa kluczowe:

rytuał, Boże Ciało, święta katolickie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Hołda, R. (2013). Boże Ciało. Święto, ceremonia i performance. Journal of Urban Ethnology, 11, 61–74. Pobrano z https://journals.iaepan.pl/jue/article/view/652

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.