ŹRÓDŁA
Google Scholar
Ebo – Żywot św. Ottona biskupa bamberskiego, „Monumenta Poloniae Historica”, 7/2, wyd. J. Wikarjak, wstęp i oprac. K. Liman, Warszawa 1969.
Google Scholar
OPRACOWANIA
Google Scholar
Bajburin A. 1998, Semiotyczne aspekty funkcjonowania rzeczy, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, 52/3–4, s. 109–117.
Google Scholar
Bańkowski A. 2000, Etymologiczny słownik języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Belting H. 2015, Faces. Historia twarzy, Gdańsk.
Google Scholar
Bazielichówna B., Deptuszewski S. 1959, „Szlachcice” i „Dziady” – zwyczajowe widowiska, „Polska Sztuka Ludowa”, 13/1–2, s. 20–40.
Google Scholar
Biermann F. 2020, Osady otwarte, miejsca handlowe i grody – osadnictwo Słowian w północno-wschodnich Niemczech, [w:] Słowianie połabscy, Collectio Cathalogorum Gnesnensium, 2, Ł. Kaczmarek, P. Szczepanik red., Gniezno–Szczecin, s. 25–48.
Google Scholar
Brückner A. 1985, Słownik etymologiczny języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Buchalik L. 2016, Maska dogońska, [w:]Maska. Zakrywanie i odkrywanie pomiędzy Wschodem i Zachodem. Studia na pograniczach antropologii i estetyki porównawczej, W. Mond-Kozłowska red., Gdańsk, s. 30–52.
Google Scholar
Bukowska - Gedigowa J., Gediga B. 1986, Wczesnośredniowieczny gród na Ostrówku w Opolu, Polskie Badania Archeologiczne, 25, W. Hensel red., Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź.
Google Scholar
Cehak - Hołubowiczowa H. 1965, Drewniane maski z grodu-miasta na Ostrówku w Opolu, „Archeologia Polski”, 10/1, s. 305–317.
Google Scholar
Creed G. W. 2011, Masquerade and postsocialism: ritual and cultural dispossession in Bulgaria, Bloomington–Indianapolis.
Google Scholar
Filipowiak W. 1993, Słowiańskie wierzenia pogańskie u ujścia Odry, [w:] Wierzenia przedchrześcijańskie na ziemiach polskich, M. Kwapiński, H. Paner red., Gdańsk, s. 19–46.
Google Scholar
Filipowiak W. 2019, Wooden artefacts, [w:] Wolin – the Old Town, II. Studies of finds, M. Rębkowski red., Szczecin, s. 89–135.
Google Scholar
Fréger C . 2012, Wilder mann. The image of the savage, Stockport.
Google Scholar
Gardeła L., Kajkowski K., Ratajczyk Z. 2019, Ostrogi zoomorficzne z Ciepłego. Zachodniosłowiański model kosmosu?, „Pomorania Antiqua”, 28, s. 65–152.
Google Scholar
Garzin - Schwartz A. 2001, Archaeology and folklore of material culture, ritual, and everyday life, „International Journal of Historical Archaeology”, 5/4, s. 263–280.
Google Scholar
Gediga B. 1966, Badania wykopaliskowe na Ostrówku w Opolu w latach 1959–1963, „Sprawozdania Archeologiczne”, 18, s. 219–245.
Google Scholar
Gediga B. 2012, Frühmittelalterliche Holzmasken aus Opole-Ostrówek, [w:] Masken der Vorzeit in Europa (II). Internationale Tagung vom 19. bis 21. November 2010 in Halle (Saale), H. Meller, R. Maraszek red., Halle, s. 121–128.
Google Scholar
Jarkiewicz K. 2016, Maska polska – tradycje, symbolika, inklinacje, [w:]Maska. Zakrywanie i odkrywanie pomiędzy Wschodem i Zachodem. Studia na pograniczach antropologii i estetyki porównawczej, W. Mond-Kozłowska red., Gdańsk, s. 205–219.
Google Scholar
Kajkowski K. 2015, Drobna plastyka figuralna wczesnośredniowiecznych Pomorzan – zabawki, obiekty magiczne czy rekwizyty obrzędowe?, [w:] Zjawiska magiczno-demoniczne na terenie dawnych ziem pruskich na tle porównawczym, K. Grążawski, J. Gancewski red., Olsztyn, s. 221–246.
Google Scholar
Kajkowski K. 2016, Święty Wojciech, urbs Gyddanyzc i problem chrystianizacji Pomorza wschodniego. Kilka uwag na marginesie rozważań dotyczących kultury duchowej mieszkańców grodu w widłach Wisły i Motławy, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie”, 3, s. 431–455.
Google Scholar
Kajkowski K. 2021, Maski z Opola w kontekście obrzędowości średniowiecznych Słowian, "Archeologia Polski”, 55, s. 245–284.
Google Scholar
Kajkowski K., Szczepanik P. 2013a, Drobna plastyka figuralna wczesnośredniowiecznych Pomorzan, „Materiały Zachodniopomorskie. Nowa Seria”, 9, s. 207–247.
Google Scholar
Kajkowski K., Szczepanik P. 2013b, The multi-faced so-called miniature idols from the Baltic Sea area, „Studia Mythologica Slavica”, 16, s. 55–68.
Google Scholar
Kmita J. 1995, Jak słowa łączą się ze światem. Studium krytyczne neopragmatyzmu, Poznań.
Google Scholar
Kolankiewicz L. 1999, Dziady. Teatr święta zmarłych, Gdańsk.
Google Scholar
Kowalik A. 2004, Kosmologia dawnych Słowian. Prolegomena do teologii politycznej dawnych Słowian, Kraków.
Google Scholar
Kowalski A. P. 1999, Symbol w kulturze archaicznej, Poznań.
Google Scholar
Kowalski A. P. 2000, Archeologia kulturoznawcza. Projekt dyskursu „negatywistycznego”, [w:] Archeologia w teorii i praktyce, A. Buko, P. Urbańczyk red., Warszawa, s. 115–128.
Google Scholar
Kowalski A. P. 2007, Myślenie magiczne jako przejaw poczucia ontologicznego bezpieczeństwa, [w:] Bezpieczeństwo ontologiczne, A. Dobosz, A.P. Kowalski red., Bydgoszcz, s. 154–165.
Google Scholar
Kowalski A. P. 2013, Kategorie estetyczne i sztuka dawnych Słowian, [w:] Z badań nad kulturą społeczeństw pradziejowych i wczesnośredniowiecznych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Bogusławowi Gedidze w osiemdziesiątą rocznicę urodzin przez przyjaciół, kolegów i uczniów, J. Kolenda, A. Mierzwiński, S. Moździoch, L. Żygadło red., Wrocław, s. 157–169.
Google Scholar
Kowalski A. P. 2014, Antropologia zamierzchłych znaczeń, Toruń,
Google Scholar
Lauda N. 2016, Konik na patyku i koń na biegunach – dzieje zabawki, [w:] Zabawka – przedmiot ludyczny i obiekt kolekcjonerski, K. Kabacińska-Łuczak, D. Żołądź-Strzelczyk red., Poznań, s. 133–147.
Google Scholar
Lévi - Strauss C. 1985, Drogi masek, Łódź.
Google Scholar
Mamzer H., Ostoja - Zagórski J. 2007, Orientacje badawcze w polskiej archeologii, „Nauka”, 1, s. 131–148.
Google Scholar
Minta - Tworzowska D. 2012, Źrodło/ślad/artefakt/rzecz/przedmiot, [w:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska red., Poznań, s. 137–161.
Google Scholar
Mishkova I. 2012, Kukeri of Vresovo, [w:] Carnival king of Europe II (2010–2012), A. Mott red., Trentina, s. 124–129.
Google Scholar
Miśkiewicz M. 2008, Europa wczesnego średniowiecza V–XIII wiek, Warszawa.
Google Scholar
Moszyński K. 1939, Kultura ludowa Słowian, 2, Kultura duchowa, 2, Kraków.
Google Scholar
Moszyński K. 1967, Kultura ludowa Słowian, 2, Kultura duchowa, 1, Warszawa.
Google Scholar
Moździoch S. 2013a, Holzmaske aus Kiefer, [w:] Credo. Christianisierung Europas im Mittelalter, II, Katalog, C. Stiegemann, M. Kroker, W. Wolter red., Petersberg, s. 553–554.
Google Scholar
Moździoch S. 2013b, Holzmaske aus Kiefer, [w:] Credo. Christianisierung Europas im Mittelalter, II, Katalog, C. Stiegemann, M. Kroker, W. Wolter red., Petersberg, s. 554.
Google Scholar
Pałubicka A. 1984, Przedteoretyczne postaci historyzmu, Warszawa–Poznań.
Google Scholar
Pałubicka A. 1985, O trzech odmianach waloryzacji światopoglądowej, „Studia Metodologiczne. Zeszyty Poświęcone Integracji Nauki”, 24, s. 51–76.
Google Scholar
Piątkowski K. 2011, Mit–Historia–Pamięć. Kulturowe konteksty antropologii/etnologii, Łódź.
Google Scholar
Polak Z., Rębkowski M. 2019, Building structures and spatial organization, [w:] Wolin – the Old Town. I, Settlement structure, stratigraphy & chronology, M. Rębkowski red., Szczecin, s. 115–132.
Google Scholar
Sychta B. 1968, Słownik gwar kaszubskich na tle kultury ludowej. II, H–L, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Szafrański W. 1979, Pradzieje religii w Polsce, Warszawa.
Google Scholar
Szczepanik P. 2012, Maski w kulturze pogańskich Słowian Zachodnich. Atrybut rytualno-obrzędowy, czy fetysz religijny?, [w:] Barbarzyńcy u bram. Mare Integrans. Studia nad dziejami wybrzeży Morza Bałtyckiego, M. Franz, Z. Pilarczyk red., Toruń, s. 104–121.
Google Scholar
Szczepanik P. 2013, Masks in the culture of pagan Western Slavs: a ritual-ceremonial attribute or a religious fetish?, [w:] Barbarians at the gates. Mare integrans. Studies on the history of the shores of the Baltic Sea, M. Franz, Z. Pilarczyk red., Toruń, s. 65–82.
Google Scholar
Szczepanik P. 2018, Słowiańskie zaświaty. Wierzenia, wizje i mity, Szczecin.
Google Scholar
Szczepanik P. 2020a, Wczesnośredniowieczne maski Słowian. Obrazy zmarłych, bogów, czy rekwizyty rytualne?, „Przegląd Archeologiczny”, 68, s. 163–186.
Google Scholar
Szczepanik P. 2020b, Rzeczywistość mityczna Słowian północno-zachodnich i jej materialne wyobrażenia. Studium z zakresu etnoarcheologii religii, Toruń.
Google Scholar
Szczepanik P. 2020c, Comparative analysis of early medieval anthropomorphic wooden figurines from Poland. Representations of gods, the deceased or ritual objects?, „Sprawozdania Archeologiczne”, 72/2, s. 143–167.
Google Scholar
Szyjewski A. 2003, Religia Słowian, Kraków.
Google Scholar
Tambiah S .J. 2007, Magia, nauka, religia a zakres racjonalności, Kraków.
Google Scholar
Znaniecki F. 2005, Narzędzie rozumienia: współczynnik humanistyczny, [w:] Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, A. Mencwel red., Warszawa, s. 626–630.
Google Scholar
Zowisło M. 2016, Obecność maski. Refleksje z obszaru filozofii kultury, [w:] Maska. Zakrywanie i odkrywanie pomiędzy Wschodem i Zachodem. Studia na pograniczach antropologii i estetyki porównawczej, W. Mond-Kozłowska red., Gdańsk, s. 220–242.
Google Scholar
Zytka M. 2016, Bułgarska obrzędowość karnawałowa na przykładzie kukeri, „Zeszyty Wiejskie”, 22, s. 293–298.
Google Scholar
Zytka M. 2018, Kukerzy – przykład obrzędowości karnawałowej w Bułgarii, „Slavica Lodziensia”, 2, s. 109–118.
Google Scholar