Siedziby szlacheckie w ziemi zakroczymskiej w XVII i XVIII wieku
Słowa kluczowe:
Mazowsze, kultura materialna, budownictwo, szlachta, inwentarzeAbstrakt
Problematyka siedzib szlachty w czasach nowożytnych pojawiła się przede wszystkim w kontekście rozważań nad dziejami sztuki, w mniejszym zaś stopniu była zagadnieniem interesującym archeologów i historyków. Wpływ na taki stan rzeczy ma specyfika zachowanych źródeł pisanych. Inwentarze majątkowe, zarówno dóbr ziemskich, jak i pośmiertne spisy ruchomości, zawierają co prawda opisy siedzib szlacheckich, ale nie ma w nich zbyt wielu informacji, które interesowałyby historyków sztuki. Stąd stają się one przede wszystkim domeną historyków kultury materialnej, dążących do określenia dawnych warunków mieszkaniowych.
Analizie poddano 64 siedemnasto- i osiemnastowieczne opisy siedzib szlacheckich w regionie charakteryzującym się stosunkowo dużym udziałem szlachty średniej we własności ziemskiej oraz niedalekim położeniem od centrum, jakim była Warszawa. Dwory zbudowane były z drewna, w układzie zrębowym. Niemal tyle samo było nakrytych snopami słomy – 21, co gontami – 18. Były to budynki na planie dwudzielnym, z asymetryczną sienią, izbą, alkierzem i komorą, lub też z dwoma izbami. To drugie rozwiązanie byłoby bliższe wzorcom opisywanym w ówczesnych pracach teoretycznych, zwłaszcza „chudopacholskiemu” dworowi Haura. Sień dzieliła dom na dwie części, w których znajdowało się po jednej izbie. Opisy nie pozwalają stwierdzić, czy części te były sobie równe, co świadczyłoby o ich symetryczności i osiowości, cechach propagowanych przez teoretyków. W dworach szlachty zamożniejszej (w Kędzierzawicach Brochockich i w Chociszewie Łaźniewskich) w połowie XVIII w. istniały odpowiednio jeden i dwa gabinety. W opisach z drugiej połowy tego stulecia w budynkach istniały też garderoby (po jednej lub nawet dwie). Dość rzadko wejście do dworu prowadziło przez ganek. Znanych jest siedem przekazów, jeden z pierwszej połowy stulecia, a pozostałe z drugiej XVIII w., w których wymieniono ten element. Wnętrza ogrzewano piecami. Nie są znane ich szczegóły konstrukcyjne, zaznaczano jedynie ich stan bądź kolorystykę kafli. Bliskie położenie znanego ośrodka wyrobu ceramiki - Zakroczymia spowodowało zapewne, że trzykrotnie wspomniano piece wykonane z kafli zrobionych w tym mieście. Niekiedy w relacjach wspominano o tym, jak ozdobione były wnętrza. Czyniono to poprzez bielenie wapnem, zawieszanie na ścianach płóciennych lub bardziej nowoczesnych papierowych obić, malowanie drzwi. Prostota planu, nie zawsze podkreślona symetrią oraz pozbawiona ozdób elewacja czyniły z siedzib szlachty w tym regionie w XVII i XVIII w. domostwa odpowiadające ograniczonym możliwościom finansowym właścicieli, których gusta artystyczne i potrzeby komfortu prawdopodobnie nie były jeszcze rozbudzone.
Pobrania
Bibliografia
Augustyniak Urszula. 2001. Drewniane dwory Radziwiłłów birżańskich w pierwszej połowie XVII wieku — rezydencje czy siedziby?, [w:] Rezydencje w średniowieczu i czasach nowożytnych, red. T. Wiślicz, E. Opaliński, Warszawa, s. 125–145.
Bogdanowski Janusz. 1988. Ogrody sarmackie, [w:] Podług nieba i zwyczaju polskiego. Studia z historii architektury, sztuki, kultury ofiarowane Adamowi Miłobędzkiemu, red. Z. Bania i in., Warszawa, s. 391–397.
Dwory. 2011. Dwory i pałace Lubelszczyzny w badaniach archeologicznych, red. E. Banasiewicz-Szykuła, Lublin.
Dwór. 2000. Dwór polski: zjawisko historyczne i kulturowe. Materiały V seminarium zorganizowanego przez Oddział Kielecki Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Instytut Historii Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz Kielecki Dom Środowisk Twórczych, Kielce 7–9 października 1999, red. T.S. Jaroszewski, Warszawa.
Dwór. 2002. Dwór polski: zjawisko historyczne i kulturowe. Materiały VI seminarium zorganizowanego przez Oddział Kielecki Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Dom Środowisk Twórczych w Kielcach, red. A. Sieradzka, Warszawa.
Dwór. 2004. Dwór polski: zjawisko historyczne i kulturowe. Materiały VII seminarium zorganizowanego przez Oddział Kielecki Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Dom Środowisk Twórczych w Kielcach, Kielce 16–18 października 2003, red. A. Sieradzka, Warszawa.
Dwór. 2006. Dwór polski: zjawisko historyczne i kulturowe. Materiały VIII seminarium, zorganizowanego przez Oddział Kielecki Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Dom Środowisk Twórczych w Kielcach, Kielce, 13–15 października 2005, red. L. J. Kajzer, Kielce.
Dwór. 2016. Dwór: ponowoczesne przygody idei i formy, red. P. Cichoń, S. Latocha, Łódź.
Garas Marta, Pietrzak Janusz. 2014. Kaflowe piece grzewcze w nowożytnych inwentarzach i lustracjach dóbr ziemskich z obszaru Mazowsza a realia archeologiczne [wybrane przykłady], [w:] Rzeczy i ludzie. Kultura materialna w późnym średniowieczu i w okresie nowożytnym. Studia dedykowane Marii Dąbrowskiej, red. M. Bis, W. Bis, Warszawa, s. 75–90.
Kajzer Leszek. 2004. Nad refleksami sztuki Michała Anioła — dwór w Drobinie na Mazowszu, [w:] Dwór polski: zjawisko historyczne i kulturowe. Materiały VII seminarium zorganizowanego przez Oddział Kielecki Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Dom Środowisk Twórczych w Kielcach, Kielce 16–18 października 2003, red. A. Sieradzka, Warszawa, s. 29–40.
Krótka nauka. 1957. Krótka nauka budownicza dworów, pałaców, zamków podług nieba i zwyczaju polskiego, oprac. A. Miłobędzki, Warszawa.
Kubiak Ewa. 2004. Koncepcja dworu szlacheckiego a siedziby duchowieństwa. Drewniane rezydencje biskupów włocławskich w XVII i XVIII wieku, [w:] Dwór polski: zjawisko historyczne i kulturowe. Materiały VII seminarium zorganizowanego przez Oddział Kielecki Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Dom Środowisk Twórczych w Kielcach, Kielce 16–18 października 2003, red. A. Sieradzka, Warszawa, s. 113–135.
Leśniakowska Marta. 1996. „Polski dwór”: wzorce architektoniczne, mit, symbol, wyd. 2, Warszawa
Małkiewicz Adam. 1976. Teoria architektury w nowożytnym piśmiennictwie polskim, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, t. CCCCXXIII, Prace z Historii Sztuki, z. 13, Warszawa–Kraków.
Małkiewicz Adam. 2000. Theoria et Praxis. Studia z dziejów sztuki nowożytnej i jej teorii, Kraków
Marciniak-Kajzer Anna. 2011. Średniowieczny dwór rycerski w Polsce: wizerunek archeologiczny, Łódź
Piwocka Maria. 1952. Polscy teoretycy architektury, Warszawa.
Rolska-Boruch Irena. 1999. Siedziby szlacheckie i magnackie na ziemiach zwanych Lubelszczyzną 1500–1700, założenia przestrzenne, architektura, funkcje, Lublin.
Rolska-Boruch Irena. 2003. „Domy Pańskie” na Lubelszczyźnie od późnego gotyku do wczesnego baroku, Lublin.
Rolska-Boruch Irena. 2006, Tradycja i moda w rezydencjonalnych ogrodach Lubelszczyzny w XVI –XVIII wieku, [w:] Dwór polski: zjawisko historyczne i kulturowe. Materiały VIII seminarium, Oddział Kielecki Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Dom Środowisk Twórczych w Kielcach, Kielce, 13–15 października 2005, red. L. Kajzer, Kielce, s. 207–220.
Rozbicka Małgorzata. 1999. Siedziby średniej i drobnej szlachty na północno-zachodnim Mazowszu w drugiej połowie XVIII i pierwszej połowie XIX wieku, Warszawa.
Ruszczyk Grażyna. 2007. Drewno i architektura. Dzieje budownictwa drewnianego w Polsce, Warszawa.
Schirmer Marcin K. 2007. Dwory i majątki ziemskie w okolicach Łomży, Warszawa.
Sierakowski Sebastian. 1812. Architektura obejmująca wszelki gatunek murowania i budowania, t. 1–2, Kraków.
Sikorska Anna Maria. 1991. Wiejskie siedziby szlachty polskiej z czasów saskich, Warszawa.
Strzałko Maria. 2006. Barokowe dwory i pałace w Wielkopolsce, Poznań.
Zawadzki Jarosław. 2006. Dwory, zamki i pałace w siedzibach Kiszków herbu Dąbrowa do połowy XVII wieku, „Barok. Historia, literatura, sztuka”, R. 13, nr 1, s. 95–115.
Zienc Andrzej. 1962, Dwór w Oborach, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. 24, nr 2, s. 188-199.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.