Opublikowane: 2021-11-21

Maski z Opola w kontekście obrzędowości średniowiecznych Słowian

Kamil Kajkowski
Archeologia Polski
Dział: Studia
DOI https://doi.org/10.23858/APol66.2021.010

Abstrakt

Nadrzędnym celem artykułu jest analiza podstaw źródłowych oraz interpretacyjnych dotyczących tzw. masek z Opola. Przedmioty te na stałe weszły do studiów nad religią przedchrześcijańską Słowian Zachodnich, szybko osiągając status ikonicznych. Tym, co wzbudza zaskoczenie, jest widoczna w literaturze, w zasadzie bezkrytyczna akceptacja identyfikacji obu omawianych przedmiotów, jaką ponad półwiecze temu zaproponowała Helena Cehak-Hołubowiczowa. Żaden z późniejszych autorów nie podjął się polemiki z tymi ustaleniami, co w konsekwencji doprowadziło do ugruntowania badawczego paradygmatu. Maski z Opola stały się również podstawą do rozwijania rozmaitych hipotez dotyczących pogańskich form obrzędowości na ziemiach polskich we wczesnym średniowieczu. W prezentowanym tekście podjęto próbę rewizji dotychczasowych interpretacji oraz krytyki budowanych na jej fundamencie hipotez.

Słowa kluczowe:

wczesne średniowiecze, Słowianie, Śląsk, Opole, maski, obrzędowość

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kajkowski, K. (2021). Maski z Opola w kontekście obrzędowości średniowiecznych Słowian. Archeologia Polski, 66, 245–284. https://doi.org/10.23858/APol66.2021.010

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.