Jeden warsztat, jedna ręka?
Słowa kluczowe:
rękojeści noży, rogownictwo, sztuka średniowiecznaAbstrakt
W artykule omówiono dwie średniowieczne antropomorficzne rękojeści noży z przedstawieniem dwóch postaci – mężczyzny trzymającego na lewej ręce sokoła i towarzyszącej mu kobiety. Pierwszą pozyskano w Roskilde, miejsce pochodzenia drugiej nie jest znane, a przechowywana jest w Nowym Jorku. Obie rękojeści są identyczne w formie i we wszystkich szczegółach urzeźbienia, z których najważniejsze są rysy twarzy mężczyzny. Różnice widoczne są jedynie w rysunku części upierzenia sokołów. To pozwoliło postawić tezę, że rękojeści te nie tylko wyrzeźbiono w jednym warsztacie rogowniczym, ale i że wyszły spod ręki tego samego rzemieślnika.
Pobrania
Bibliografia
Bencard Mogens. 1975. Om et middelalderligt knivskaft fra Ribe, [w:] Fra Ribe Amt, t. 19: Festskrift til H.K. Kristensen, Ribe, s. 35–61
Burrows Jonathan, Kruger Joachim, Wietrzichowski Frank. 2002. Vier hochwertige Messergriffe des 13. Jahrhunderts aus Rostock, Dobbertin und Greifswald, „Archäologische Berichte aus Mecklenburg-Vorpommern”, Bd 9, s. 208–221
Hartog Elisabeth den. 2012. On six Danish knife handles or hair parters shaped like falconers, „By, marks og geest. Kulturhistorisk årborg for Sydvestjylland”, t. 24, s. 5–27
Holtmann Gerhard Folke Wulf. 1993. Untersuchung zu mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Messern, Göttingen
Kowalczyk-Heyman Elżbieta. 2010. Anthropomorph verzierte mittelalterliche Messergiffe in Polen, Questiones Medii Aevi Novae, vol. 15, Warszawa, s. 241–282
Kowalczyk-Heyman Elżbieta. 2013. (rec.) E. den Hartog. 2012, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. LXI, nr 3, s. 472–475
Kowalczyk-Heyman Elżbieta. 2014. Znalezisko kolejnej średniowiecznej rękojeści antropomorficznej w Polsce, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. LXII, nr 4, s. 625–635
W[ihlborg] A[nders]. 1975. Rapport från Åhus, „Ale. Historisk tidskrift for Skåneland”, nr 2, s. 45–46
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.