Kilka uwag o warsztacie naukowym na podstawie artykułu o średniowiecznym nożu z rękojeścią antropomorficzną ze Szczecina [artykuł recenzyjny]
Słowa kluczowe:
historia kultury materialnej, rękojeści noży, zabytki archeologiczneAbstrakt
Artykuł recenzyjny dotyczący znaleziska ze Szczecina - rękojeści średniowiecznego noża przedstawiającego postać kobiety i małego psa, problemów z jego datowaniem i interpretacją.
Pobrania
Bibliografia
Biedermann H. 2001, Leksykon symboli, Warszawa.
Burrows J., Krüger J., Wietrzichowski F. 2002. Vier hochwertige Messergriffe des 13. Jahrhunderts aus Rostock, Dobbertin und Greifswald, „Archäologische Berichte aus Mecklenburg-Vorpommern”, Bd. 9, s. 218-220.
Codex Manesse. b.d. Codex Manesse, k. 13, https://commons.wikimedia.org.Codex_Manesse?uselang=pl (dostęp 18.08.2017).
Cooper J. C. 1998. Zwierzęta symboliczne i mityczne, Poznań.
encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Nóż_z_rękojeścią_antropomorficzną_ze_Szczecina (dostęp 19.07.2017 r.) oraz www.pomeranica.pl.wiki/Nóż_z_rękojeścią_antropomorficzną_ze_ Szczecina (dostęp 19.07.2017).
Francke Cz. 1990. Bardo, woj. Wałbrzych (odkrycia i badania), „Silesia Antiqua”, t. XXXII, s. 220.
Gieysztor A. 1971. Kultura artystyczna przed powstaniem państwa polskiego i jej rozwój w osiedlach wczesnomiejskich, [w:] Sztuka polska przedromańska i romańska do schyłku XIII wieku, red. M. Walicki, Warszawa, t. I, cz. 1.
Impelluso L. 2006. Natura i jej symbole. Rośliny i zwierzęta, Warszawa.
Kowalczyk-Heyman E. 2010. Anthropomorph verzierte mittelalterliche Messergriffe in Polen, Questiones Medii Aevi Novae, t. 15, red. W. Fałkowski, Warszawa, s. 241-282.
Kowalczyk-Heyman E. 2014. Znalezisko kolejnej średniowiecznej rękojeści antropomorficznej w Polsce, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. LXII, nr 4, s. 625-635.
Leciejewicz L. 1974. O pochodzeniu rogowej rzeźby ze Wzgórza Zamkowego w Szczecinie, „Studia Archaeologica Pomeranica”, s. 177-188.
Leciejewicz L., Wesołowski S. 1983. Wymiana handlowa, [w:] Szczecin we wczesnym średniowieczu. Wzgórze Zamkowe, red. E. Cnotliwy, L. Leciejewicz, W. Łosiński, Polskie badania archeologiczne, t. 23, Wrocław.
Marcinkowski M. 2005/2006. Człowiek ukryty w kości – średniowieczne rzeźbione rękojeści noży z Elbląga na tle europejskim, „Materiały Zachodniopomorskie”, nowa seria, t. II/III, z. 1, s. 368.
Polak Z. 2004. Rękojeść noża z grodu w Pułtusku, „Spotkania z Zabytkami”, [t.] 28, nr 11 (213), s. 36.
Połczyński Z. 1990. Figurka kościana z terenu dawnego kościoła dominikanów w Toruniu, „Zapiski Historyczne”, R. 55, z. 1, s. 89-104.
Schäfer H. 2005. Kleidung und Schmuck im Spiegel archäologischer Funde, [w:] Archäologie unter dem Straßenpflaster 15 Jahre Stadtkernarchäologie in Mecklenburg-Vorpommern, red. H. Jöns, F. Lüth, H. Schäfer, Schwerin, s. 347.
Slivka M. 1984. Parohová a kostená produkcia na Slovensku v období feudalizmu, „Slovenská Archeologia”, R. 32, z. 2, s. 385.
Słowiński S. 2000. Nóż z rękojeścią antropomorficzną ze Szczecina, [w:] Encyklopedia Szczecina, t. 2, red. T. Białecki, Szczecin, s. 448.
Słowiński S. 2014. Najnowsze znalezisko na Podzamczu w Szczecinie – nóż z rękojeścią w kształcie postaci kobiecej, [w:] Trzebiatów – spotkania pomorskie 2013, red. J. Kochanowska, Trzebiatów, s. 15-28.
Sztuka polska. 1971. Sztuka polska przedromańska i romańska do schyłku XIII wieku, t. I, cz. 2, red. M. Walicki, Warszawa.
Wieczorowski T. 1952a. Figurka wczesnośredniowieczna ze Szczecina, „Sprawozdania PMA”, t. 4, z. 3-4, s. 172-173.
Wieczorowski T. 1952b. Szczecin, [w:] A. Gieysztor, Badania nad polskim wczesnym średniowieczem w roku 1951, „Przegląd Zachodni”, t. 8, z. 5-6, s. 342.
Wilska M. 2001. Biały piesek w kulturze dworskiej późnego średniowiecza, [w:] Ludzie. Kościół. Wierzenia. Studia z dziejów kultury i społeczeństwa Europy Środkowej (średniowiecze – wczesna epoka nowożytna), red. W. Iwańczak, S. K. Kuczyński, Warszawa, s. 463-473.
http:// www.gothicivories.courtauld.ac.uk/images/ivory/db2269cc_513b30c9.html (dostęp 23.03.2012 r.).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.